Resistent stärkelse, aka den eviga bantaren

1900 är för mycket för mig. När jag gick på viktväktarna och följde programmet slaviskt (ca 1200 kcal) gick jag ner max 500 gram per vecka. Då gick jag på Friskis & Svettis minst 5 gånger i veckan, hade häst och tog en morgonpromenad på minst 40 minuter. Och då var jag betydligt yngre än nu.

1900 är för mycket för mig. När jag gick på viktväktarna och följde programmet slaviskt (ca 1200 kcal) gick jag ner max 500 gram per vecka. Då gick jag på Friskis & Svettis minst 5 gånger i veckan, hade häst och tog en morgonpromenad på minst 40 minuter. Och då var jag betydligt yngre än nu.
Fast 500 gram/vecka är ganska mycket. Självklart beror det på vad man väger innan och hur många kilon man har till sin normalvikt men ska man kunna behålla den nya vikten är långsam viktminskning jätteviktigt. Det är också viktigt för kroppens skull. Våra inre organ mår inte alls väl av att gå ner snabbt och vårt psyke hänger inte med.

Man förbränner ju utifrån många parametrar och en är vikten. En person som väger 100 kg förbränner mer än en som väger 50 kg bara genom att finnas till. Det är något som många missar på sin väg till en vikt man trivs med. Man måste, när viktminskningen ebbar ut sänka sitt kaloriintag ännu mer för att fortsätta ner. Det är vanligt att tänka att när viktminskningen är klar kan man äta som förr men det går ju inte, då går man upp snabbt igen. Det är därför det är så viktigt att inte sätta upp en massa förbud. Då blir det helt övermänskligt att kunna gå ner om man tänker att man aldrig mer kommer kunna äta ditt eller datt. Den kosthållning man har när man går ner är den man ska kunna hålla resten av sitt liv. Man kan äta allt men i begränsad mängd.

Jag tycker att en matdagbok där man verkligen är ärlig med allt man stoppar in i munnen är bästa sättet och att räkna ut vad det man stoppar i sig faktiskt innehåller. Då ser man svart på vitt vad man faktiskt äter och hur många kcal det är. Ofta är det som när någon har svårt att få ekonomin ihop trots att hen tycker att hen inte köper något onödigt, det är mer än vad man tror när allt väl står svart på vitt.

Att minska i vikt är inget man gör på studs utan man får ha ett tidsperspektiv som sträcker sig långt fram i tiden. En nedgång på runt 15%, av sin vikt på ett år är en vettig förutsättning. Då hinner kropp och psyke med, man hinner lära sig sin nya kosthållning och får en hållbar grund för att kunna hålla sin nya vikt. Jag vet att det kan kännas segt om man inte får resultat direkt men för ett hållbart resultat är det den bästa vägen.

Ett tips för att ersätta energidrycker är att börja ta ginseng och/eller rosenrot (det går bra att kombinera dem, då får iallafall jag bäst effekt) som tabletter istället. Inga kalorier och bra mycket bättre effekt än av energidrycker.

Jag håller med @TinyWiny

För mig funkar viktväktarna. Med deras metod har du koll på portionsstorleken. Och du kan i viss utsträckning äta ”skräpmat”, utan att tappa kontrollen på hur mkt du får i dig.

Och sen finns det de som fungerar helt annorlunda. Jag gick ner mer i vikt på en diet på 2700 kcal per dag än när jag gick på 1400 kcal per dag, där den första bestod mest av fett och proteiner och den andra mest av kolhydrater. För mig spelar det mer roll vad det är jag äter än hur mycket. Jag försökte i många år gå ner i vikt med kalorirestriktion utan att lyckas, men det var ju vad "alla" sa att man skulle göra. Sen kom jag i kontakt med människor som inte räknar kalorier utan inriktar sig mer på mat för hormonell balans, och det blev en fullträff för mig. Så jag vill bara inflika att alla är olika och att det inte bara finns ett rätt sätt, utan att det gäller att hitta det sätt som funkar för en själv. :)

Bör och bör, jag hade blivit tjock om jag hade legat på 1900 kcal/dag i dagsläget. Det är precis som med hästarna, individuella skillnader måste man ta hänsyn till, det finns inga bör eller ska, det som finns är att man måste lära känna sig själv och sina egna behov och utgå ifrån dem.
Däremot håller jag med dig om att en bra början är att räkna ut vad man snittar på idag. Utifrån det beräknar man sedan hur många kcal som måste bort för att man ska kunna gå ner.
Det var därför jag skrev ”bör” och ”ca”.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka