Maris_

Trådstartare
Sprang på ett nytt ord, så nu måste jag ta reda på vad det är! :)

Resgjord! :confused:

Jag misstänker ju skarpt att det är något som helst ska hindra hästen från att resa sig, stämmer det? Hur fungerar den? Var sitter den? Hur ser den ut?

/ Maris

Sv: Resgjord?

Som en slaggjord men den sitter under hästen.

Så här ser den ut..
resgjord.jpg

Men..hur hindrar den hästen från att stegra sig? Reagerar dom så på trycket på magen? Såga mig inte nu , jag har aldrig sysslat med varken trav eller annan körning så jag har dålig koll på "er" utrustning :)

vaddå, använder man en vanlig slagrem lr är det speciela resgjordar?? det ser ju iaf ut precis som en slagrem...

Tack för svaren! :bump:

Men, hur funkar den liksom, liksom vad händer när hästen försöker resa sig?

/ Maris

vi använde det på en 2-års hingst som reste sig spikrakt upp och slog runt, välte vagnen och tippade ur kusken och höll på..
när hästen reser sig kommer den helt enkelt inte upp så högt som den vill när man har resgjord, men resa sig kan den fortfarande, precis som att hästen fortfarande kan slå även med slaggjord.

Maris_ skrev:
Tack för svaren! :bump:

Men, hur funkar den liksom, liksom vad händer när hästen försöker resa sig?

/ Maris
Den trycker över magen...
Titta på bilden och tänk på hur det blir om hästen försöker ställa sig... Det går inte ;)

Hästen kan fortfarande resa sig men den kan inte slå över bakåt.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
960
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 168
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10