Reserverat sto

L

lotta2

Jag undrar hur ni skulle gjort i detta fallet. I går var vi och hämtade ett sto med föl. Fölet är 2 mån. De går i hagen jämte våra andra hästar för att bekanta sig med varandra över staketet. När vi var och hämtade dem så gick jag in i hagen och hämtade sto och föl, det var inga problem. Det var bara att gå fram till henne, klappa henne lite, sätta på grimskaftet och gå med fölet springandes jämte. Jag red henne även lite i padocken innan vi lastade henne och allt det gick bra, då sprang fölet jämte. När vi kom hem till oss så gick allt också bra. Men i dag när jag kom ut till hästarna så går hon undan, lägger öronen bakåt och går. Hon har kommit fram till mig en gång när jag tog med mig lite pellets till henne, hon åt upp det ur bunken, sen vände hon och gick direkt. Däremot har fölet varit framme så jag har kunnat klappa det. Men som sagt, stoet är väldigt reserverat. Tror ni att det har med flytten att göra och att det går över när hon känner sig mera hemma. Ska jag ta upp henne till vinterhagen, där hon kan gå in i lösdriften och där det är lättare att få kontakt med oss? Eller ska jag låta henne gå kvar i hagen jämte de andra hästarna. Den hagen är mycket större än vinterhagen och lättare för henne att hålla sig undan. Stoet är 20 år och har aldrig betett sig så här enligt förra ägarna. Ja, det var mycket på en gång. Hoppas det är någon av er här som kan komma med bra tips. Ska också tillägga att när jag gosar med fölet så går hon runt mig och blänger.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reserverat sto

20 år - ha, hon är gammal och klok;) När du kommer riskerar hon bli riden :D

Är det ingen som har varit med om detta tidigare och som har några goda råd att komma med

hade ett sto på betäckning för några år sen som hade föl vid sidan.
När hon kom hit så gick hon längst bort i hagen och jag fick inte komma inärheten ,då gick hon sin väg.
eftersom hon skulle ha kraftfoder 2 ggr/dag så tog jag en hink med kraftfodret och gick så nära jag fick och ställde dit hinken gick bort en bit och hon åt,hämtade hinken när hon var klar och jag gick min väg.
efter 2 dagar kom hon springande till grinden när jag kom och efter 3 dagar var jag accepterad och kunde hantera henne som jag ville utan mat också.
När ägaren hämtade hem henne sedan blev han förvånat att hans svårfångade häst kom när jag ropade på henne.

ge henne lite tid så hon får komma tillrätta i sin nya miljö och med nya människor mm. så kommer det antagligen att ordna sej.

lycka till /K

Tack. Jag ska göra så. Började redan lite med det i går och det fungerade, hon gick fram och åt. Men sen gick hon undan. Det tar kanske några dagar

En fråga till, tror ni att jag ska låta henne gå ensam med fölet i en hage som hon gör nu tills hon blir mera van, eller ska jag släppa upp en av de andra hästarna till henne så hon får sällskap av den. Men hon kanske blir ännu mer osäker om det kommer in en ny häst i hagen till henne. Vad tror ni?

Ja, det börjar faktiskt redan visa sig att det var ett bra förslag. Jag har varit ute i lösdriften många gånger i dag. Haft lite godis med mig som hon fått från en bunke. In i lösboxen har hon inte vågat gå ännu. Men jag kunde gå fram till henne nu i em och klappa henne. Hon får gå där några dagar nu och känna in sig. Det får ta den tiden det tar.

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
526
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama