Reservationer på försäkringen

R

RedFling

Jag fick hem mitt försäkringsbrev igår, tog över förra ägarens försäkring. Och då står det att han har veterinärvård till 50 000, men sen står det reservation för skador som har med hans hovar och hältor att göra. (nej det står inte exakt så, men jag kommer inte ihåg formuleringen)

Han har tidigare haft fång en gång, men fick ingen rotation eller så. han har även haft kotledsinflammation och opererat bort en lös benbit. Efter det här vill man ju vara rädd om hovarna och han skos ofta och lite. (tror att det var något med att hans sula ligger nära kotbenen och då kan han få jätteont om de tar för mkt..)

Men nu undrar jag om inte jag kan få hjälp av försäkringsbolaget att betala om det skulle bli något mer med hans hovar? Förstår att ni kanske inte kan svara pga att jag inte kan citera det som står, men jag tänkte om nån sett något liknande.

Är det försäkringsbolaget eller förra ägaren som gjort reservationen. Tänkte om hon ville få ner premien.. Kan man ändra det? Han är 17 så man får ju inte teckna ny.. Ville ju ha försäkringen för att kunna göra allt för honom om det skulle bli fler hovproblem..:confused:

Sv: Reservationer på försäkringen

Det ar precis likadant när jag köpte min häst. Köpte henne som 16-åring, tog över försäkringen. Får hem ett brev där det stod att hon var försäkrad för 50000 men har reservation på hältor och ledsjukdomar för ett värde över 16000, hon har haft rotation pga belastningsfång en gång i tiden, tror inte hon varit så mkt halt annars.

Jag har aldrig haft ngr problem med ersättning av förs.bol. vid de hältor hon haft i min ägo. Nu har hon dock hållt sig hel en längre tid.

Reservationer görs av bolagen och har inget med hur mycket du får betala i premie att göra, och nej du kan inte ändra det.

Jaha. Men i mitt brev stod det ingen "max-summa" på vad det fick kosta. Synd att det inte går att ändra, jag har haft problem med det försäkringsbolaget (F) innan. Fast på bilen. Helst skulle jag inte vilja ha med det bolaget att göra, men jag antar att det inte går att byta?

Tyvärr går de inte byta när kraken är över 15 .
Men de ska nog gå bra med mycket kärlek och omvårdnad ifrån dig så behöver de ju inte hända ngt alls med benen = )

Det är försäkringsbolaget som inför reservationerna, aldrig ägaren.

Du kommer inte bli ersatt om vet.kostnaderna beror på nån av de tidigare sjukdomarna och omfattar det området som har reservation. Dock ersätts alltid (?) traumatiska skador även på reserverade ben (tex en sårskada).

Jaha ok. Men är det vet eller förs.bolag som avgör om skadan har något med tidigare skador att göra?

veterinären måste väl undersöka de hela och sen får du väl redogöra med försäkringsbolaget. så fattar jag det som iaf :P

För som sagt har jag inget förtroende för bolaget i fråga. Inte bara jag som haft problem med dem. Men då är man ju lite rädd att det ska bli något som inte har med tidigare skador att göra, men som ändå blir en ursäkt för försb att inte betala ut något..

Men om man bara har en bra vererinär och så så borde det ju lösa sig då. Man får ju hoppas att de aldrig händer nåt i vilket fall som helst..

Jupp, de kommer nog gå super ska du se!

Jag undrar om min häst har några reservationer. Aldrig läst ngt om de :P och jag hoppas man kan logga in på deras sid *Kom på en massa saker jag ska kolla upp*

I ditt fall hade jag defintivt ringt ägaren. Just fång tycker jag är så skrämmande att jag hade hävt köpet. Hade även säljaren reservationer i sin försäkring? Eller passade bolaget på att lägga in den när du tog över försäkringen?

Det försäkringsbrevet innebär är att du inte har någon livförsäkring eller veterinärvårdsförsäkring i fråga om de reserverade delarna.

Och jag är mycket tveksam till att bolaget skulle ersätta ens trauma mot de aktuella delarna, jag vet fall där de INTE gjort det.

Är också väldigt skeptisk.

Då gäller ju försäkringen om hästen får ett tåg i skallen, typ. Det är ju inte så ofta det händer.
Eller vrickar öronen, men då är det sällan en försäkringsfråga.

Till T.S= Har du köpt en häst utan att veta att den har reservation?
Vad står det i köpekontraktet?

Försäkringsbolaget avgör. Säljaren har ju varit ärlig om tidigare skador, därmed har hästen också reservationer.

Nja, det är konstigt det där med att det är en maxsumma och ingen jag frågat fattar vad det är för reservation egentligen, speciellt som att jag inte haft några som helst problem att få ersättning även de gånger det varit hälta pga ledproblem.:confused:

I ditt fall hade jag defintivt ringt ägaren. Just fång tycker jag är så skrämmande att jag hade hävt köpet. Hade även säljaren reservationer i sin försäkring? Eller passade bolaget på att lägga in den när du tog över försäkringen?

Det försäkringsbrevet innebär är att du inte har någon livförsäkring eller veterinärvårdsförsäkring i fråga om de reserverade delarna.

Och jag är mycket tveksam till att bolaget skulle ersätta ens trauma mot de aktuella delarna, jag vet fall där de INTE gjort det.

Håller med och även kommentarerna TS fått från Blandrastik.

om inte säljaren INFORMERAT dig om att det finns reservationer på försäkringen så låt köpet gå tillbaks. omedelbart! säljaren vet ju att du tagit över försäkringen så uppenbarligen har en dialog skett ang. detta - om man då inte sagt ngt om reservationerna så är det ju oerhört konstigt för att inte säga skumt.

utöver detta så är även jag hundra på att om du har en reservation på "hältor" och "hovar" så kommer INGET som ens börjar stavas H eller H, att ersättas av bolaget! så du ligger illa till redan från start med sådana reservationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar