reservation/omprövning??

katarina_dacke

Trådstartare
har en fundering gällande min försäkring på pollen. Han är försäkrad i Agria till liv och användbarhet till 30 000, och veterinärvård 60 000kr.
Oktober 07 så hade han lösa benbitar i hasleden som tog bort på klinik, nu ska jag förnya försäkringen och fick inbetalningskort och allt plus ett papper om Reservatinon/ Omprövning.. ska alltså ta ut vet och böjprov och longering ska utföras..varför??
jag hade honom innan försäkrad i Agria 10 000 liv men han är ju värd mer så därför ville jag försäkra upp honom.
Hoppas att ni förstår hur jag menar, men allt är så luddigt..
Är det ens lönt att ha försäkring???
jag menar, när han opererades så kostade operationen 11900 men jag betalade 4900, självrisk + 20% och sen kostar försäkringen 5074 om året! är det inte bättre att lägga undan de pengarna för ev veterinär vård?? Det är så krångligt jämt när det är försäkringar inblandade.. Blir galen över detta! dessutom så är det ju inte 100% säkert att försäkringen täcker!
hoppas det finns någon som orkar läsa och svara vad som menas med ompröving och sen Är det lönt att ha försäkring??
//Katarina

Sv: reservation/omprövning??

Tjo!

På min häst är det redigt lönande att ha försäkring. Hon har inte varit hel ett enda år under våra 6 år tillsammans, alltid hittar hon på nån ny rolig skada (har behandlats 2 ggr i ryggen men annars olika saker varje gång). Jag skulle inte våga ha hästen utan försäkring, inte med vår tur..

Angående din försäkring, hade du tänkt höja den, eller? Omprövning har jag aldrig råkat ut för, däremot har har min en reservation i ryggen i den del som vi höjt efter hennes behandlingar där. Hon skulle som jag förstår det bli utan reservation om hon gick igenom en vet.besiktning, men vi kommer oss aldrig dit, pga nya skador..

/ Lavinia

Omprövningen är väl för att reservationen ska kunna strykas. Om de inte får in ett nytt veterinärintyg som friskförklarar hasen så kommer den (hasen alltså) att vara undantagen försäkring, oavsett orsak till ev uppkommen skada.

Min häst hade också en reservation på frambenen efter en knäinflammation då han uppförsäkrades från 30' till 60'. Då hade han A1 med reservation till 60', veterinärvård till 60' samt AgriaPlus (det där med mediciner och veterinärens resor). Självrisk 2800 + 20%.

Efter att ha funderat och funderat och kollat alla premier så ändrade jag försäkringen så han nu är A1 försäkrad för 30', A2 försäkrad för 60' (dvs om han skulle behöva avlivas akut får vi 60'), veterinärvård till 120', Självrisk på 1000:- och 20% (lägsta) och behöll Agria Plus. Detta blev 300 spänn billigare i månaden än innan!

Jag ringde verkligen och terroriserade Ag**a och kollade alla möjligheter med premien. Det är verkligen värt att vara jobbig.
:devil:

ja jag har innan haft han i 10000 i liv, men tyckte det var för lite så jag har höjt till 30 000, Nä det är nog dumt att inte ha försäkring men man blir såå trött på alla papper hit och dit och man ska ringa och hålla på.. inget smidigt.. Tack för svaret! :)

ja så fattade jag det med, så nu blir det veterinären ut och hoppas på att han går igenom, vilket han borde göra, eftersom benbitarna nu är borta och man ser inga spår av att han har haft problem, men sen vet man ju alldrig hur det blir med böjprov.. Förresten är det bra att göra böjprov på de så ung häst? Han är 3

ja det är nog värt att vara jobbig men man orkar ju inte alltid.. dessutom har jag jättedåligt med pengar denna månaden pga att jag har varit sjukskriven. :( Och på förs***ingskassan får man ju vänta läänge på :devil:
men jag ska ringa och höra med dem Tack för Svaren :)

Byt bolag! Jag hade agria liv 15.000:- och vet.vård 30.000:-självrisk på 2800:- plus rörlig 20%=att det kan dra iväg rejält,bytte till if,liv 15.000:- och höjde vet.vård till 50.000:-,FAST självrisk på 2500:-,PLUS att jag teknade en försäkring till mig själv,tex om jag blir avslängd och får ärr som är störande,stora,fula,så kan jag begära ersättning för det upp till 500.000:- (kan ju vara bra att ha när man rider 3-åring :angel:),och ändå så kommer det kosta mig 80:- mindre,i månaden!

Har hafft if till min gammhäst i över 10 års tid,aldrig strulat och fått ersättning snabbt,att jag hade agria till unghästen berodde enbart på att jag bara tog över försäkringen av förra ägaren när jag köpte honnom,har inte orkat byta,men nu när jag fick hem papper från agria att dom ska höja försäkringen vart jag matt...

Så nu får vi hålla tummarna att inget händer på 20 dagar,för då vet jag inte vilken försäkringsbolag som täcker...

Men IF täcker inte lika mkt vad gäller mediciner, resor, avlivning osv (nu har Agria iofs begränsat just avlivningen iaf, tror att det var något mer).

Man måste räkna på vad det kostar att använda försäkringen också.

Jag har haft Folksam alla år innan men nu provar jag Agria. Är inte missnöjd, ligger på sisådär 40.000kr plus totalt sett men efter att nästan ha fått ge en kur Gastrogard så räknade jag om :crazy:

Det är inte farligt att böja lederna på en frisk häst. Däremot kan man tycka att det är onödigt och i vissa fall missvisande.

ja det skadar ju inte att kolla runt på olika bolag! Har hört mycket bra om IF. vad finns det mer för bolag som försäkrar häst?

jaha ok. men ändå, att böja benet och sedan springa i väg i trav, ja då hade nog jag som människa blivit utdömd :p för visst är man stel innan man har kommit i gång..

jaha ok. men ändå, att böja benet och sedan springa i väg i trav, ja då hade nog jag som människa blivit utdömd :p för visst är man stel innan man har kommit i gång..

en frisk treåring ska gå igenom ett böjprov, så oroa dig inte för det, om du fått friskförklaring av veterinären som opererade.
görs böjprovet av en erfaren hästvererinär som vet hur hårt en unghäst ska böjas finns det så gott som ingen risk med böjningen i sig.
dessutom, skulle hästen inte gå igenom böjprovet förändrar det inget i nuläget försäkringsmässigt, och du får då veta att ngt inte är helt ok, så du får en chans att behandla innan den börjar ridas och arbetas på allvar.

ring din försäkringshandläggare och diskutera och fråga hur allt går till. de är anställda bla för att svara på frågor från kunderna.
det är helt klart värt att ha en försäkring. och det är helt klart värt att höja livbeloppet och bli av med reservationen oxå.

lycka till! tänk inte på vad det kostar (fast det är inte spec dyrt heller), utan tänk snarare på vad du faktiskt kommer tjäna i längden

och du, har hästen varit försäkrad i samma bolag sen den var nyfödd borde du tänka över hur smart det är att byta bolag, det kan ge problem senare, speciellt då den nu faktiskt har ocd, visar det sig att den har fler benbitar som behöver opereras bort är det inte alls säkert att det nya bolaget samarbetar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 722
Senast: Picky
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver få ner kostnader och i första hand har jag tänkt på försäkringen. Idag kostar försäkringen mig 400 kr i månaden och jag har...
2
Svar
31
· Visningar
3 951
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
4 066
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte