Reservation och triangelmärkning, samma sak?

Mussea

Trådstartare
Hej! Osäker om jag postade i rätt forum, flytta den gärna annars.

Gäller en ponny vars tidigare ägare sa "vi valde att triangelmärka i stället för att ta bort". På försäkringen står reservation hö bakben, övrig vet.vård ingår. I passet står ingenting om någon märkning, och han har ingen märkning någonstans på kroppen - inget som syns eller känns. Finns ingen.

Undrar därför om reservation och triangelmärkt är samma sak? Är hästen automatiskt triangelmärkt om det finns en reservation? Borde det inte annars stå i passet eller finnas en märkning på kroppen?

Mvh Mussea

Sv: Reservation och triangelmärkning, samma sak?

nej det är inte samma sak
Reservation betyder att försäkringsbolaget inte ersätter skador på det aktuella benet (i ditt fall)
triangelmärkning innebär att man märker hästen för att det ska synas tydligt på den att någon har fått ut ersättning från försäkringen för den hästen. Triangelmärkta hästar får inte heller tävla.
Numera frysmärker man en triangel på låret, tidigare brännmärkte man men det är inte tillåtet att göra längre.

Tack för svar! Då är frågan om han är triangelmärkt eller inte. Tycker bara det är konstigt att han inte har någon märkning eller att det står något i passet om han är triangelmärkt? En frysmärkning syns väl? Han fick reservationen år 08-09, vet inte om de brände eller fryste då?
Får en som har reservation, om utifall att, tävla på klubbnivå?

Om ni tror han är triangelmärkt så raka rumpan på honom ;) Vet en häst som var Tmärkt men hade bara en prick på röven. Man fick raka för se det.

Har han lång päls? Då syns inte märkningen.

Triangeln kan också sitta på halsen men vanligast är vänster lår.

Det måste vara LÄNGE sen man brännmärkte (20 år?), numer är det alltid frysmärkning. Däremot finns det hästar som det faktiskt inte alls syns på. Inte ens om man rakar...

Men kolla med förs bolaget om det verkligen har betalats ut pengar?

Det måste vara LÄNGE sen man brännmärkte (20 år?), numer är det alltid frysmärkning. Däremot finns det hästar som det faktiskt inte alls syns på. Inte ens om man rakar...

Men kolla med förs bolaget om det verkligen har betalats ut pengar?
njä inte riktigt 20 år, jag vet att mitt gamla sto brännmärktes och de var nog -95 eller kanske nåt år senare.

Tack för svar! Då är frågan om han är triangelmärkt eller inte. Tycker bara det är konstigt att han inte har någon märkning eller att det står något i passet om han är triangelmärkt? En frysmärkning syns väl? Han fick reservationen år 08-09, vet inte om de brände eller fryste då?
Får en som har reservation, om utifall att, tävla på klubbnivå?

Ja en häst som har reservation får tävla på vilken nivå som helst.

"Frysmärkningslagen" kom iaf 1993, sen vet jag att det diskuterades om brännmärkning ändå var ok eller inte. Man kom fram till att det INTE var det (1999) så de veterinärer som gjorde det mellan 1993 och 1999 gjorde det olagligt.

En häst med reservation får tävla. Det enda en reservation påverkar är ägarens plånbok den gången det är dax för veterinärbesök och det handlar om området för reservationen.

Reservation innebär att man inte har något försäkringsskydd för den del reservationen gäller.

Om hästen bara har en reservation så får den tävla men om den är triangelmärkt så får den inte ens tränas för tävling.

Kräv att du får tillgång till att ringa försäkringsbolaget så att du vet om den bara har en reservation eller om den faktiskt är triangelmärkt för det är helt vitt skilda saker.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 412
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 296
Senast: Amha
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit