Reser till USA i mars!

et_flickan

Trådstartare
Och min Ptsd lever just nu livet i min hjärna. Mina katastroftankar är inte nådiga och stressen höjs mer och mer för varje dag.

Pass är fixat. Inresetillståndet ska fixas när vi hämtat passen. Är det något annat vi bör tänka på? Förutom att ta tre djupa andetag? :rofl:

Vi kommer vara där i lite mer än en vecka ock ska se på hockey, käka god mat och jag kommer troligen besöka en del affärer. Vi åker till Washington. Är det något vi inte bör missa att göra när vi är där? Förutom flygplanet hem sen då.
 
Just Washington DC är inte speciellt mycket billigare att äta ute i än i Sverige åtminstone. Jag var där i somras och vi fick insidertips av vänner som bodde där och hittade flera riktigt bra restauranger som vi ofta upplevde som prisvärda men långt ifrån billiga. Vi bodde i närheten av Pentagon city och där behövde man absolut inte ha bil för att ta sig fram, väldigt smidigt att ta tunnelbanan till i princip allt vi ville se. Enormt trevlig stad och blev förvånad över att alla människorna dessutom var väldigt hjälpsamma.
 
Service yrken forvantar sig 15-20% i dricks. Da den mesta service har ar klart billigare an i Sverige blir restaurang besok och annat oftast mycket billigare anda.

Ska du till Washington State eller Washington DC?

Washington DC.

Dricks har jag hört andra som åkt dit berättat om. Gäller att inte glömma bort sig.
 
Service yrken forvantar sig 15-20% i dricks. Da den mesta service har ar klart billigare an i Sverige blir restaurang besok och annat oftast mycket billigare anda.

Ska du till Washington State eller Washington DC?

Nja, att det skulle vara ”klart billigare” än i Sverige vill jag absolut inte hålla med om.

Vi var i Florida (Miami Beach) i december och restaurangmat och mat på diners skulle jag absolut inte benämna som billig, ffa eftersom jag tolkar trådskaparen att hon inte tänker leva på hamburgare och tacos som var det som var hyfsat billigt på restauranger.
 
Nja, att det skulle vara ”klart billigare” än i Sverige vill jag absolut inte hålla med om.

Vi var i Florida (Miami Beach) i december och restaurangmat och mat på diners skulle jag absolut inte benämna som billig, ffa eftersom jag tolkar trådskaparen att hon inte tänker leva på hamburgare och tacos som var det som var hyfsat billigt på restauranger.

En och annan hamburgare lär slinka ner om jag känner oss rätt men vill absolut pröva "riktig" mat också.
 
Washington DC.

Dricks har jag hört andra som åkt dit berättat om. Gäller att inte glömma bort sig.
Ja, taxichaufförer, alla restauranger och diners samt hotellstäderskan ”förväntar” sig dricks och det är inte någon tia här och där tyvärr. Det blir rätt mycket ”av det” om man ska dricksa flera gånger per dag....
 
Ja, taxichaufförer, alla restauranger och diners samt hotellstäderskan ”förväntar” sig dricks och det är inte någon tia här och där tyvärr. Det blir rätt mycket ”av det” om man ska dricksa flera gånger per dag....

Troligen åker vi taxi till och från flygplatsen men annars lär vi gå eller ta tunnelbanan. Vi bor 20min från capital one arena så vi kommer gå till arenan på matchdagarna.
 
Ett budgettips är att besöka någon stor livsmedelsaffär. Deras utbud är enormt och det finns färdiglagad mat, färdiga mackor, sallader osv i överflöd.

Tack för ett superbra tips. Det ska jag absolut ta med mig. Kan vara schysst att ha frukost och sånt på hotellet eftersom det inte ingår där vi bor.
 
Pass är fixat. Inresetillståndet ska fixas när vi hämtat passen. Är det något annat vi bör tänka på? Förutom att ta tre djupa andetag? :rofl:
Djupa andetag, det kommer att gå fint! 🙂

Det är bra att ni stökar undan ESTA/inresetillståndet nu direkt. Visst, det ska gå kvickt men det är skönt att ha sån byråkrati gjord. Sen tror jag att flygbolaget kommer att plocka in uppgifter för APIS (Advanced Passenger Information System) av er. Senast jag behövde fylla i sånt skulle jag ange adressen jag skulle bo på första natten i USA. Det kan ha ändrats, men jag hade nog tagit med mig ett fysiskt papper med adressen lättillgängligt under inresan.
 
När jag flög till USA, vilket visserligen är över 10 år sedan, behövde jag ha ett läkarintyg som styrkte mina mediciner. Jag hade några narkotikaklassade preparat och lite annan psykofarmaka. Så om du äter någon medicin kan det ju vara värt att kolla upp.
 
När jag flög till USA, vilket visserligen är över 10 år sedan, behövde jag ha ett läkarintyg som styrkte mina mediciner. Jag hade några narkotikaklassade preparat och lite annan psykofarmaka. Så om du äter någon medicin kan det ju vara värt att kolla upp.

Eftersom jag är lat så lämnar jag mina mediciner hemma. De behövs inte för min överlevnad och jag kommer nog vakna till rätt fint när jag kommer till USA. Många jag pratat med har sagt att det är som ett positivt slag i ansiktet att vara där så jag klarar mig nog ändå.

Jag äter mirtazapinen och lergigan. Se är ju två rätt snälla mediciner.
 
Djupa andetag, det kommer att gå fint! 🙂

Det är bra att ni stökar undan ESTA/inresetillståndet nu direkt. Visst, det ska gå kvickt men det är skönt att ha sån byråkrati gjord. Sen tror jag att flygbolaget kommer att plocka in uppgifter för APIS (Advanced Passenger Information System) av er. Senast jag behövde fylla i sånt skulle jag ange adressen jag skulle bo på första natten i USA. Det kan ha ändrats, men jag hade nog tagit med mig ett fysiskt papper med adressen lättillgängligt under inresan.

Jag har papper på vart vi ska bo första natten med adress och allt. Allt sådant blir med när vi åker.
 
Och min Ptsd lever just nu livet i min hjärna. Mina katastroftankar är inte nådiga och stressen höjs mer och mer för varje dag.

Pass är fixat. Inresetillståndet ska fixas när vi hämtat passen. Är det något annat vi bör tänka på? Förutom att ta tre djupa andetag? :rofl:

Vi kommer vara där i lite mer än en vecka ock ska se på hockey, käka god mat och jag kommer troligen besöka en del affärer. Vi åker till Washington. Är det något vi inte bör missa att göra när vi är där? Förutom flygplanet hem sen då.
Jag var i USA för första gången i november, och åker tillbaka nu i februari.

Jag hade med mig pass, inresetillstånd, utskrivet kvitto på den bokade hemresan samt adressen jag skulle bo på. Räkna med att det tar ett par timmar att gå igenom immigration- efter att ha suttit >10 h på flyget så känns det som en evighet. Ha gärna snacks tillgängligt! (EJ frukt!). Le, var extra artig och räkna med att de ställer frågor om -allt-.

Väl i USA är alla extremt trevliga och hjälpsamma, men det är en speciell upplevelse att köra bil där... :eek: Som flera andra sagt räkna med att dricksa ordentligt, och glöm inte att det tillkommer moms på alla priser i affärerna! Mycket förvirrande.

Jag åker till CA, där är allt -svindyrt-. Verkligen svindyrt. Att köpa en macka på flygplatsen i San Diego kostade som en middag ute här i Örebro... Nästa gång flyger jag till LA, räknar med att det är ännu dyrare där...
 
Jag älskar DC! Jag tycker att det är en väldigt härlig, öppen stad med en massa olika sorters människor där den ena är trevligare än den andra. Brukar tipsa om att besöka Newseum, det är det bästa muséet jag varit på och bör gå hem även hos den som inte vanligtvis gillar museum. Räkna dock med att lägga åtminstone en för/eftermiddag där, för det finns väldigt mycket intressant att titta på.

Beroende på när i mars ni åker dit hinner ni kanske med Cherry Blossom Festival som börjar den 20 mars. Oavsett vilket är det värt att promenera runt Tidal Basin för att titta på de olika monumenten - och förhoppningsvis en massa blommande körsbärsträd.

Min favoritstadsdel är annars Georgetown, där är jättemysigt att bara strosa omkring och sätta sig på ett fik någonstans. Georgetown Cupcakes kan vara värt att köa för, beroende på hur fikasugna ni är ;) De är väääldigt goda, men kön är ofta väääldigt lång!

Jag tycker för övrigt att det låter som att du är väl förberedd och inte har något att oroa dig för, men jag förstår att det är nervöst!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp