Elin_B

Trådstartare
Red en häst i somras (f d travare) ett sto på12 år, som absolut vägrade gå ifrån sina hagkompisar.
Jag red henne åt en kompis i två veckor och vi kom INGENSTANS. Såfor man kommit 100-200 meter från hagen tog det tvärstopp, och där stod vi. Jag hade inte alltid någon att rida ut med, men då jag hade det fungerade det bra. Samma sak om en människa gick före.

Drev man på henne började hon så småningom att resa sig. Då jag fortsatte reste hon sig gång på gång och till slut började hon vackla, och jag trodde hon skulle gå över med mig på.:eek:

Antagligen litade hon inte på mig som ledare etc, men det var ju samma sak när tjejen som hade henne på foder red ut. Vad gör man åt en sådan häst? Hon ska gå i hagen i år igen pch antaligen lär jag råka ut för den ett antal ggr...

Sv: Reser sig

Hon vill ju helt klart inte lämna sina kompisar för att det är tråkigt, otryggt och bedrövligt på alla sätt och vis.
Min ex travare betedde sig likadant när han pga olika anledningar blivit stående en period. Jag fick börja om från början totalt. Vi gick korta promenader i grimma och grimskaft med mycket beröm när han skötte sig. Promenaderna blev längre och längre och sedan gick jag över till tömkörning. Många duster har vi haft men vi har alltid kommit dit vi skulle till slut. Och när jag började se på varje kontrovers som en möjlighet i stället för ett elände så har det gått bättre. Varje gång han "bråkar" har jag en möjlighet att visa honom "rätta sättet". I dag rider och kör jag honom relativt problemfritt dock kan han protestera ibland när jag pressar för hårt genom att lätta lite fram eller bak. Men det är på väg bort det med för han vet att jag höjer handen när han ska sparka bakut och då får han ingen kraft och när han försöker lätta fram så vrider jag hans huvud vilket gör att han inte kan resa sig. Taskig matte som inte låter honom komma undan :smirk: .
Jag vet inte alls vilken tid du har eller hur mycket hästen är hanterad i övrigt men kanske kan ni umgås på annat vis tex promenader ett tag innan du tar upp ridningen igen? Bjud på en stunds grönbete i någon mysig glänta eller promenera i skogen över stock och sten. Gör dina utflykter roliga och omväxlande och lär henne att vara tillsammans med dig är både kul och tryggt.

Skötte en häst som gjorde likadant.Det gick inte att få han från gården till slut inte ens om man ledde eller tömkörde.Ägarn ringde ut en tjej som kom o började med att tömköra honom,det tog ca 10min sen gick han som en dröm.Hon sa att om man inte klarar av hästen från backen så har man inget uppe på ryggen att göra så vi fick bara tömköra o leda tills det funkade absolut helt problemfritt.Det tog ungefär 1,5mån sen kunde vi börja rida o då funkade det.Du kan ju testa med att börja tömköra tills du känner att du kan kontrollera hästen i alla lägen från backen,kan vara värt ett försök.
Lycka till.

Jag skulle i första hand kolla så att inte hästen har ONT.
Om man är helt säker på att hästen är frisk och mår bra så tycker jag att det finns två vägar att gå.
Se till att vinna över hästen eller ge upp! :smirk: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 698
Senast: Willys
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka