Reser sig rakt upp, sparkar bakut..

H

Hannzo

Har för två månader sedan köpt mig en oinriden 3 åring.
I början av juli skrittade jag o travade på henne ca 6-7 ggr. Har sedan vilat fram tills förra veckan. Då vi gick promenader, löshoppade lite lätt en gång, och longerat en gång.

Idag bar det av till ridhuset. En väldigt duktig bekant till mig skulle rida henne lite lätt. Gick jättefint första 5 minutrarna. Sen helt plötsligt, i mitten av ridhuset, stannar hon, börjar hon köra huvudet fram & tillbaka åt sidorna, tar ner huvudet mellan benen, & reser sig RAKT UPP! Ryttaren åker såklart av. Sitter upp direkt & skrittar på som om inget hade hänt. Beteendet med att köra huvudet fram & tillbaka kom inte tillbaka. Reste sig inget mer heller. Men sparkade/kickade 2-3 ggr. Alla gångerna var när hon gick på volt i mitten av ridhuset. ( Rakt fram gick hon hur fint som helst med öronen framåt hela tiden.)

Vid besiktningen framkom det att hon hade vargtänder, som man inte behövde bry sig om om hon inte var besvärad av dom.

Kan det vara vargtänderna som spökar?

Känner inte att det blivit för mycket för henne. Hon fick ju ordentlig vila i ca 1 månads tid. & innan det arbetade jag med henne i ca 2-3 veckor, ca varannan dag, om ens det.
& nu efter vilan har hon ju bara arbetat för hand & "löshoppat" en gång.

Några tips och tankar över det jag skrivit?

I övrigt är hon en väldigt trevlig häst. (Beter sig inte som om hon vore tre!)

Tacksam om någon orkar skriva av sig.. :bow:

Sv: Reser sig rakt upp, sparkar bakut..

En treåing kan få för sig lite allt som allt, speciellt om den inte är super van att bli riden:) och det var väl första gångne i ridhuset? mkt nytt m.m. För hästen vettu,

Vargtänder kan göra så att de " tar, lägger" bettet så de bara kan sticka iväg. Min kompis häst hade de, fick ta bort dom. Så kanske bäst att göra de innan den lär sig dumheter..

Jo, absolut. Men vill höra fleras åsikter om det hela..

Hon gick ju iof snällt fram större delen av ridpasset. Svängde fint så gott som alla gånger, förutom när hon reste sig rakt upp, och när hon sparkade bakut/kickade.

Eftersom hon gick snällt fram större delen, så kanske det inte kan ha med vargtänderna att göra?

Någon mer som har något att komentera?

Men söta rara

Ta bort eländet, tänderna alltså.
Har haft 2 hästar, en med en flisa från borttagna tänder stor som ett riskorn som störde hela tiden.
Den andra hade jättekoll men fel vet. som raspade tänder. Missade att det fanns vargtand på höger sida, när jag köpte hästen stod hon rakt upp så fort man tog höger tygel.
Tanden som togs bort hade slitits ned av bett så roten var blottlagd.
Hos stod mest o surade i sin box och såg väldigt ruggig ut när hon flyttat till mig. Efter operationen blev hon jätteglad, skulle inte heller vilja blottade tandrötter. Hu!!!

Jo, jag funderar verkligen på det. Men eftersom veterinären som besiktade henne sa att de inte ska tas bort om hon inte besväras av det, så har jag inte gjort det eftersom hon inte visat besvär innan, förens idag.

Vargtänderna är nogbooven kombinerat i att det är ny miljö ridhus låter ja senär hon ju vbara 3 år...Vänta du när hon kommit upp i muskler och kondis=)=) haha Jorunn ärmonstret sjlv för dagen ibland=):D

Ja, precis. Men ville mest höra andras tankar utifrån det jag berättat.

Tror också vargtänderna har en del i det som hände idag, men även att det var ny ryttare, inte blivit riden på någon vecka, nytt ridhus osv.

Trodde Jorunn var världens snällaste.. ;)

Jag är av helt annan åsikt en din vet då jag och andra kuniga med mej anser att vargtänder alltid skall tas bort och det innan man stoppar ett bett i munen på dom första gången, varför vänta på att det kan bli ett problem.

Kram

Vargtänderna måste såklart kollas, MEN - jag tycker nog att ert upplägg är lite märkligt, om hästen bara är riden 6-7 gånger, varför sätter du då upp en NY ryttare, dessutom i en ny miljö :confused:

håller med bort med vargtänderna som ja skrev..!

Vargtänderna måste såklart kollas, MEN - jag tycker nog att ert upplägg är lite märkligt, om hästen bara är riden 6-7 gånger, varför sätter du då upp en NY ryttare, dessutom i en ny miljö :confused:

Det där fattade inte jag heller. En treåring rider man väl inte på volt i ridhus, den rids rakt fram i skogen tills den lärt sig att ta skänkel. Speciellt om den verkar odramatisk som TS beskriver den. Annars kan det ju vara bra med fyra väggar om den blir vild.

jag hade dragit bort varg omg. MEN tänk också på att dne bara är 3, en ny miljö och en ny ryttare kan vara nog förvillande för en 3 åring.

har själv en 3åring, har sjäkv ridit in han och ebnart jag som suttit på honom, skulle inte drömma om att kasta upp någon annan ryttare på honom flrän han är färdigt grundriden hur duktigt ryttaren än må vara.

Sen de med volt som Blansrastik nämner går ju att diskutera fram och tillbaka, men jag anser att att klart en 3 åring ska kunna gå på volt men absolut inget man nöter.

Jag själv rider enbart ut min 3åring i alla gångarter och försöker undvika poaddock/ridhus, men var 3.de vecka en gång är jag i alla fall i de för att "skola" lite dvs. kolla av halvhalterna, rama in honom etc.

Men jag vet inte många 3åringar som får komma ut och galoppera i skog och mark, tyvärr är de inte många som rider ut sånna små, jag red ut min redan 5.e gången jag satt på honom. Ridre helt ut själv för att de strärker han så mkt mer och har är konsentrerad på mig och ingen annan.

Men TS, råder dig att själv sitta på din häst eller helt låta en ryttare ta över "jobbet" om du själv inte vill. Krånga inte till de för den lilles hjärna med fler ryttare. Och ta bort varg.

Lycka till.

Bort med tänderna, ingen tvekan, speciellt eftersom det var på böjt spår och då belastar bettet ju annorlunda. Hästar är olika känsliga för tandproblem, men mitt underbara snälla paintsto som aldrig skulle göra en fluga förnär, blev som galen så fort det var något med tänderna, efter ett par år visste jag ju, att när hon började "ta bettet" så var det dags att lägga ner all ridning med bett och ringa tandläkaren, så gjorde hon med mig då-försökte någon annan rida då så reste hon sig och kastade sig-de står ut med mycket för den de litar på!)! Obs att en stor del av de vargtänder som dras ut inte förblir hela utan en liten bit sitter ofta kvar vilket kan bli problem om ett halvår eller ett år, så man förstår att det kan vara detta trots att man dragit ut tänderna....
Tre-åringar kan såklart få "fnatt" de är ju tonåringar, men jag skulle kolla upp hästen med equiterapeut och vet om beteendet håller i sig när ni gjort vid tänderna!
Lycka Till!

Det är ju inte snällheten det handlar om eller hur? Jorunn kanske fortfarande är en mycket snäll häst! Tänk på att hästen svarar på vårt beteende...., eller försöker tala om att något är fel eller att något gör att den inte känner sig trygg och nöjd! Kan alltså vara otrygghet, smärta, obehaglig utrustning, ny miljö, ny ryttare, för lite motion osv osv Din häst pratar med dig! Lyssna på den, så får du så mycket tillbaka!

Jag har alltid tagit bort vargtänderna innan jag har satt in bett i munnen på mina unghästar.
Hade också för vana att longera några varv innan uppsittning i början så att ev spänningar försvinner.

Jag hade absolut dragit vargtänderna! Min förra häst verkade inte besvärad av vargtänderna förutom under tömkörning. Men när jag drog bort dem (som 3-åring) insåg jag att han nog varit besvärad ändå.

Sedan tycker jag att ert upplägg verkar lite tveksamt. Jag hade inte lånat ut en nyinriden 3-åring (såvida det inte var en beridare jag skulle lämna bort den till) och heller inte ridit på volt så tidigt.
Kolla så att den fixar start,stopp, svänga (lämpligt att träna runt träd) och sedan rida ut i skogen på raka spår är mer min melodi.

Jag rekommenderar också (som tidigare nämnts) att gärna longera den något varv före ridningen för att låta den springa av sig om den verkar het.

Senast ändrad:

*KL*
Håller med de som svarat dig innan, ett tips om du vill fortsätta rida nu när ni kommit igång lite är att rida på bettlöst tills att vargtänderna är borta och såren läkt ut i munnen.

Själv satt jag in min tre åring och tog första ridturerna på sidepull tills att vargtänderna var borta. Gick sen över på bett och det var inga problem.

Hej!

Det kan inte varit något som störde hästen då? Kan sadeln hamnat obehagligt, ryttaren kittlat hästen eller bettet nypt? Eller så fick den ett unghästryck.. Dom brukar ju säja att sånt "ska" hända förr eller senare. Fast med sparkarna låter det mer som om nånting irriterar/gör ont.
/ Lavinia

Tycker hästens beteende och som du beskrev dess kroppspråk tyder på att den har ont/besväras av något. Skulle ta bort vargtänderna för säkerhets skull, för om problemet nu skulle återkomma så kan man jobba vidare på ett helt annat sätt när man vet att det inte beror på eventuell smärta.

Ridit på volt var väl att ta i. Ridhuset är väldigt stort så ibland så svängde hon över på mitten av ridhuset för att byta håll.

& hittills har hon ENDAST ridits ut i skogen, första uppsittningen och skritturen var ute i det fria.

Varför ska jag longera innan uppsittning? Det är väl ännu värre än att skritta hästen på en överdrivet stor "volt"? Rakt fram, var det väl?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar