Reser han sig konstigt?

Zandrah

Trådstartare
Är lite konfundersam över min ena häst. Jag har märkt att när han ska ligga och rulla sig så reser han sig upp på ett märkligt sätt.
Normalt sett när en häst reser sig, så skjuter den ju ifrån även med farmbenen, alltså den sätter fram benen rakt och reser sig, och skjuter alltså på med alla fyra. Förstår ni?

Men - min häst gör inte så. Utan vad han gör är att ställa sig på framknäna först, och SEN resa på sig. Det ser helt sjukt ut, och så brukar ju hästarna inte göra.....:crazy:
Jag har haft en häst tidigare som gjort så, men inte jämt. Så man undrar ju - är det fler som har vanan att göra så, eller kan det tyda på något fel?
Ibland är det ganska smart har jag sett dock, för han behöver ju aldrig resa på sig helt när han ska rulla andra sidan, utan han ställer sig bara upp på knä och sen lägger sig ner på andra sidan....:D

Sv: Reser han sig konstigt?

*gulp* :crazy:
Jag tror aldrig han sett en ko i hela sitt liv haha
Men varför gör kor så då egentligen? Jag försöker liksom fundera ut om han gör det för att det är någon del som han är svag i möjligen, och detta sätt är lättare för honom?

tack för era svar!

JAg har också haft några pållar som rest sig så men ingen av dem har haft något problem som jag kunnat koppla ihop det med.
Ska försöka komma ihåg att fråga U-B om korna...:smirk:

JAg har också haft några pållar som rest sig så men ingen av dem har haft något problem som jag kunnat koppla ihop det med.
Ska försöka komma ihåg att fråga U-B om korna...:smirk:

Haha, ja man börjar ju undra ifall Hildings mor varit ute och vänstrat! Hade han varit svart och vit hade jag verkligen undrat!:p :angel:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 504
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025