Research om akut avlivning/nödslakt vid olycka

P

PineappleHeart

Det här har ingen förankring i verkligheten utan är en ren research till en berättelse. Hur fungerar det här med akut avlivning vid olycka? Till exempel om hästen bryter sig väldigt illa. Ringer man veterinären för insomning eller nödslakt? Hur slaktar förresten nödslakt? Är det bultpistol i pannan? Eller har de också insomning? Vad är troligast, vem kommer snabbast, veterinär eller nödslakt?

Fy vad det här känns hemskt att skriva om, fastän det inte gäller verkligheten...

Sv: Research om akut avlivning/nödslakt vid olycka

När jag fick avliva mitt ena shettissto pga ett avsparkat bakben ringde jag nödslakt som var på plats efter 35 minuter och bultade henne samt tog kroppen med sig. Vem som är snabbast på plats av nödslakt eller veterinär beror väl på var dom är och/eller om dom är iväg på annat uppdrag när man ringer!

Har haft tre hästar där det varit verkligt akut med avlivning och har jourhvande veterinär och avlivat efter undersökning. Hur veterinären avlivat har faktiskt berot på veterinären. De har själv valt mellan spruta (två gånger) och bult (en gång). I samband med olycka har jag också varit med om att jägare har avlivat när det har varit verkligt akut, dock inte mina egna hästar.

Om det är riktigt akut, om man till exempel skulle hitta hästen med ett
avsparkat ben eller något som man inser att det här kommer aldrig att funka, så skulle jag nog inte vänta in varken vet eller lantbrukstjänst.

Fortast går nog att ringa en jägare. Allt för att förkorta lidandet för hästen.

Nödslakt i meningen 'kommer direkt akut' finns inte kvar i Sverige tyvärr. Man kan ha tur och de kan komma samma dag, men inga 'akututryckningar' tyvärr, och inte helger.
Lantbrukstjänst använder bult.

Så det är jourhavande distriktsveterinär i princip, och oftast kommer veterinär snabbast, även om man kan ha tur. Men systemet som fanns förr när du kunde ringa nödslakten mitt i natten, en helg eller när du kunde ringa en måndag och de kom direkt är borta, otroligt otrevligt då ju vet kan 'sitta fast' på annat lika akut eller vara X mil/timmar bort beroende på var man bor.

Jag har två gånger behövt ta bort urakut. Ena fallet stod hästen redan på djursjukhus så det var ju enkelt löst. Andra gången var den gång jag insåg att nödslakten inte 'finns' längre. Ringde då distriktsvet, som satt fast i ytterligare 3 h. Nu var det inte 'ben av' i det fallet, så vi kunde lösa det med att trycka i hästen höööga doser smärtstillande, och så kom lantbrukstjänst direkt på morgonen morgonen efter.

Hade den legat med brutet ben, så hade jag i första hand ringt en bekant vars make jobbar på slakteri, de har hästar med och han har bultpistol hemma. Så jag hade fråga om han kunde skynda sig hit och förkorta lidandet. I andra hand hade jag utnyttjat förtroende att ha fått min hemmaveterinärs hemnummer, och ringt honom på det och bett honom komma, han är om han är hemma 20 minuter bort. I tredje hand hade jag bett grannen/annan jägare att avliva hästen. (Att jägare är i 'sista' hand är för de jägare jag vet avlivar ogärna häst om de inte verkligen måste)

Visst finns det nödslakt akut och på jourtid! Tex djurambulansen i skåne och flera privata aktörer som har journummer man kan ringa!

Ah, ja djurambulansen finns ju i delar av landet. Tänkte inte på den, utan menade 'ren' nödslakt.

T ex lantbrukstjänst underlev här, heter/hette (inte behövt använda på ett par år tack och lov, så kan ha ändrats) 'Norupplands nödslakt' eller nåt snarlikt. Förr hade de just NÖDslaktservice med, dvs jour dygnet om 7 dagar i veckan. Men länge sen de slutade med det. Nu kommer de dagtid, vardag, och inom 3 dygn.. Detta trots namnet. Jag tyckte det var så bra att ha just nödslakten nära (2.5 mil). Tills den där dagen 2001 när jag för första gången var tvungen att ringa just nödslakt, och insåg att nehe..

Djurambulans så den är timmar bort tyvärr här, men bor man bättre till finns ju det med förstås, tänkte jag inte på just för den är så långt bort här.

Tusen tack för alla svar! Värdefull information för mig. Beklagar också de inträffade olyckorna.

Har varit med en gång om att akut avlivning var nödvändigt. Hästen hade skurit upp sig riktigt illa på ett staket och kunde inte röra sig och hade förlorat mycket bod. Ringde distriktvet som var ca en halvtimme bort. Vet ej om de sprutade eller bultade, då jag åkte ivåg med den andra hästen som också gått igenom staketet. Om veterinären hade varit för långt bort hade mammas gubbe som är jägare kunnat ta henne, alt en väns pappa som jobbat på slakteri.

Är ju en sjukt hemsk situation, men det ÄR väldigt viktigt att ha en nödplan för att kunna handla effektivt.

När en killkompis häst bröt benet i hagen så rigde dom Vet som var 45 min bort och den bad dom ringa jägare så hästen slapp lida och nu var hans pappa jägare så dom sköt hästen nästan direkt och Vet kom ut och kollade så hästen var död.
Jag tror att om man har möjlighet till jägare så är det bäst så slipper hästen vänta på Vet

Vi kom ut kl 6 en morgon och hittade finnhästen liggandes smutsig, dyblöt och med magen som en ballong. Som tur var hade grannen som är jägare ännu inte hunnit till jobbet. Han kom inom 5 min. Hade först ringt vet. men han var 45 min bort och rådde oss att hitta en jägare.

Fick avliva min ponny för ca 7år sen förhålladevis akut. Han hade fått kraftig fång och gick på smärtstillande och stod på box i ca 1 vecka men sista dagen när jag kom hem från skolan så låg han ner och klarade inte av att ställa sig. Då ringdes lantbrukartjänst (fd. nödslakt) som kom ut efter ca 3-4h och avlivade och tog med kroppen, vilket jag tyckte var riktigt snabbt med tanke på att vi ändå bor ca 1h bort från närmsta stad och detta var en fredag kväll.
Vet inte huruvida dom använde bult eller spruta då jag lämnade hästen med min pappa och min farbror när bilen kom.

När det gäller "nödslakt"/Lantbrukstjänst osv så är det alltid bult. Endast veterinär får avliva genom intravenös injektion av avlivningsvätska. Vid bultning/skott av gevär måste hästen avblodas inom en minut efter skottet då det endast räknas som bedövning och avblodningen = avlivningen.

Jag arbetar som veterinär och har avlivat flera hästar akut.

Jag kommer att beskriva hur en avlivning går till. Vill ni inte läsa, hoppa över detta inlägget.

Det hela börjar med ett samtal där djurägaren berättar vad som har hänt och vad de tror är felet med hästen.
Jag försöker då ta mig iväg så snabbt jag kan. Ofta så tar det 45 min till en och en halv timma innan man kan vara framme hos hästen.

Är hästen skadad, man misstänker tex. benbrott så brukar hästen klara det bra så länge man inte tvingar hästen att flytta sig. Sitter den fast Försök skapa en lugn miljö runt om så hästen inte försöker slita sig loss.
Skydda den mot regn och kyla.

När man väl är framme hos hästen bör man göra en undersökning av hästen, man vill inte riskera att avliva den i onödan!
Ibland kan man inte stensäkert konstatera att ett ben är bruten ex. om skadan sitter högt upp som i bogen eller i låret. För att kunna säga säkert så måste hästen röntgas eller undersökas med ultraljud. Men om hästen har mycket ont och är i dåligt skick så går det inte att köra dem till ett djursjukhus utan då måste de tyvärr avlivas utan en stensäker diagnos.

När man har konstaterat att hästen måste avlivas så tar man tillsammans med djurägaren ett beslut om på vilket sätt avlivningen ska genomföras.

Avliva en häst gör man på två sätt, mekaniskt eller kemiskt.
Mekanisk avlivning är bultpistol/annat vapen, kemisk avlivning är med läkemedel.

Jag som veterinär använder bultpistol vid mekanisk avlivning.
Först brukar jag ge hästen en lite dos med lugnande medel för att den ska stå stilla och inte riskera att rycka till med huvudet.
När hästen börjar bli påverkad av medlet och har sänkt huvudet placeras bulten högt upp i pannan under luggen och man trycker av.
Hästen faller omedelbart ihop. Hästen har ögonen öppna och "stirrar" rakt fram. Hästen andas fortfarande men ytligt och oregelbundet. Benen sparkar. Det är olika från häst till häst hur mycket de rör sig, hästar som varit riktigt sjuka och svaga innan avlivningen sparkar inte alls lika mycket som en pigg och frisk häst.
Så fort hästen har fallit till marken tar man en kniv och skär av de stora blodkärlen som lämnar hästens brösthåla och går upp i halsen. Man sätter in kniven i halsens underkant precis framför bogen.
Det är det som kallas avblodning och är det som är själva avlivningen.
Hästen kommer att fortsätta att sparka lite under någon / ett par minuter men sparkarna blir mindre och färre för att sedan upphöra.
Slutligen lyssnar man på hästen för att försäkra sig om att hjärtat har slutat att slå.

När man avlivar en häst kemiskt så sätter man en kanyl i halsen.
Är hästen orolig kan man ge den lite lugnande.
För att kanylen ska sitta fast riktigt och inte riskera att lossna så väljer många veterinärer att sy fast den i huden med ett par stygn. De flesta hästar brukar inte bry sig något nämnvärt, men en häst som är stickkänslig brukar inte gilla det.
Man kontrollerar att kanylen ligger rätt i kärlet så att allt medel verkligen hamnar i blodet, sedan ger man avlivningsvätskan.
Det finns några olika läkemedel att välja mellan och de kan ta lite olika tid på sig att verka.
När medlet väl har verkat så kommer hästen att falla omkull. Den kommer inte att sparka som en bultad häst gör.
Beroende på vilket medel man har gett så kan antingen hästen vara död när den nuddar marken eller så kan man få fortsätta att ge lite läkemedel till när hästen ligger ned men den är medvetslös då och kommer snart att dö.
De hästar som är avlivade med läkemedel behöver inte avblodas, men vissa veterinärer avblodar ändå för att verkligen vara på den säkra sidan.
Även här lyssnar man på hästen för att försäkra sig om att hjärtat har slutat slå och att den är död.

När hästen är borta tar pappersarbetet vid, man ska skriva en journal och få uppgifter att lämna till försäkringsbolaget (om hästen är försäkrad).
Djurägaren måste se till att kroppen tas omhand, den kan grävas ned om länsstyrelsen har gett sitt tillstånd eller så kontaktar man lantbrukstjänst som kommer och hämtar kroppen.

Hoppas att du blev lite hjälp av svaret!

Trollsan: Du skriver att hästen efter att ha blivit bultad, ligger med öppna ögon - kan man då man klappar om hästen, stänga dem?

Hur högt smäller en bultpistol?

Har många lustiga funderingar, då jag i dagarna kommer att låta min älskade pojke somna in :cry:

Bra inlägg med nyttig information att ha med sig den dagen man måste ta ett beslut.

Hade bara några korta frågor. Vilka fördelar/nackdelar ser du med metoderna?
Vilken drog använder man, vid kemisk avvlivning?

Till Kafferosta:
Såg ditt inlägg nu! Tråkigt med din häst! Usch, det är jobbigt att ens tänka på det, att faktiskt gå igenom det känns bara övermäktigt. Hoppas att det hela gå så bra som möjligt för dig och din häst.

Jag har ett bra jaktlag som håller till på "mina" marker, och någon av dem finns alltid inom en halvtimmes körsträcka. Så vid akuta skador ringer jag dem.
De är vana, säkra och otroligt fina mot både djuren och oss andra inblandade.

Visst kan du klappa om hästen efteråt!
Bäst är att vänta med att gå riktigt nära hästen tills dess att den har slutat sparka (tar någon/några minuter).
Att få hästen att sluta ögonen helt brukar inte riktigt lyckas, de brukar vara lite mer än halvslutna. Ser ut som när hästen ligger och vilar utan att riktigt sova.

Bulten låter inte speciellt mycket, som ett dovt "poff" (påminner kanske lite om ett luftgevär). Den låter inte alls lika högt som en bössa eller en knallkork.
Jag har avlivat med bult och andra hästar har varit i närheten, de vrider lite på öronen men reagerar inte på ljudet.

Hoppas att det går bra när det är dags för "din gamle".

Fördelen med bulten är att det går snabbt!
Det går snabbt att ladda den och hitta rätt plats för skottet.
Hästen förlorar omedelbart medvetandet och lider inte mer.
Om man vill ge hästen lite lugnande innan så tar avlivningen lite längre tid, men inte ens då tar det mer än några minuter att genomföra.
Priset, en patron till bulten kostar inte ens en krona.

Nackdelen med bulten är att man kan missa och skjuta fel (händer inte ofta men visst kan det hända), bulten kanske inte fungerar så det inte går att skjuta alls.
Nackdel är också att man måste avbloda, det ser lite otrevligt ut och gör att man måste välja platsen för avlivningen lite mer omsorgsfullt. Dessutom kan det för de närvarande se obehagligt ut när hästen ligger och sparkar.

Fördelen med läkemedel är att avlivningen ser "snyggare ut", hästen går omkull men sparkar inte. Och man slipper att avbloda.

Nackdelarna med avlivningsvätska tycker jag är flera.
Man måste sätta kanyl i halsen, det kan vara svårt om hästen är stickkänslig eller om det är dålig belysning ute i skogen en mörk kväll. Dessutom tar det en liten stund innan kanylen är på plats och man kan påbörja den aktiva delen av avlivningen.
Avlivningsvätska är giftig även för oss! Den måste hanteras varsamt så man inte råkar spilla på sig själv eller någon annan (ffa om man använder sig av somulose).
Vissa medel måsten man också ge mycket av och det är krångligt att stå med flera olika sprutor.
Det finns en risk att hästen inte reagerar som det är tänkt på och inte dör (gör en sökning här på forumet så får du upp flera historier).
Om man använder somulose, priset. En flaska som räcker till 500 kg häst kostar ca 1000:-.

Vid kemisk avlivning finns det flera olika medel att välja mellan.
Jag har hittat ett mycket informativt examensarbete om just avlivning av häst där du hittat de vanligaste läkemedlen som används och massor av annat som du kan tänkas vilja veta!

Tack för ditt utförliga svar.
Nu har jag inte hunnit kolla upp de olika medlen man kan använda sig av så jag det enkelt för mig och frågar direkt. Har för mig det medel som användes på vår hund var en överdos av sömnmedel. Är det samma med häst? Är sömnmedel och narkos samma typ av preparat, det här sammanhanget?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 311
Senast: Boj
·
M
Hästvård Har varit hästägare i 15 års tid o har på vägen fått ta farväl av två underbara hästar. Detta har gjorts hemma på gården.. De har fått...
Svar
17
· Visningar
2 727
Senast: madamemerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka