Resa till Ryssland, visum!

jerseyko

Trådstartare
Jag ska resa till Moskva i maj. Och undrar hur man får tag i ett visumstöd.
På nätet står det genom ryska resebyrån, men om jag bokar en resa via t.ex. travellink, trivago eller en annan sån hemsida hur gör man då? Det står att det typ är omöjligt att få ett visum utan hjälp från resebyrå, stämmer det?

Enklast är att anlita (= gå till) en resebyrå som ordnar allt. De som ordnar med visum vet ju även hur allt runtikring fungerar. Vet inte om de ordnar visum till personer som inte bokat resan med dem. Att ordna visum själv via ambassaden lär vara väldigt knepigt (om det alls går).

Skall du resa i tjänsten så är det hög tid att börja ordna med visum redan nu. Är ditt pass i helt perfekt skick? Om inte är det lika bra att skaffa ett nytt. Stockholmsambassaden är känd för att var mkt känslig för veck etc (svenska diplomater och andra som reser ofta brukar anlita ambassaden i Helsingfors, men det tar ju lite extra tid). Tror att det tar c:a en månad att få ett affärsvisum. Att resa i tjänsten på turistvisa är inte att rekommendera, var tvungen att p g a tidsbrist göra det när jag var i Moskva häromåret. Mina värdar (=ryska staten) var väldigt nervösa att det skulle komma ut.

Det kan skilja en del i pris vad olika resebyråer tar för att ordna med visum så det kan vara idé att kolla upp. När jag åkte fick jag ett mycket bra pris (men det kan vara så att det var ett pris som staten upphandlat och därför längre än normalt). Resebyrån var i a f mycket bra, trevliga, ordnade visum och allt annat på mycket kort tid. Lite osäker på om det var de eller värdarna som ordnat transfern från/till flygplatsen. Om du ska planera själv tänk på att det kan ta flera timmar att komma till/från flygplatsen.

Travellink hänvisar hit.
Verkar smidigt och framförallt väldigt billigt!
Vet inte om jag skulle våga ge mig på det, men är man ute i god tid så kanske. Skulle i så fall definitivt rekommendera att köpa alla tjänster av dem som det går att köpa. De av mina kollegor som åker ofta (privat och/eller i tjänsten) anlitar alltid personlig resebyrå.

Det finns något specialvisum om man reser i tjänsten ofta. Jag tror att det är om man reser två gånger inom ett år så får manautomatiskt visum som räcker en viss tid (2?år) och behöver då inte söka inför varje resa.

Jag har för mig att jag var tvungen att ordna det på ryska ambassaden fast det var många år sedan så det kan mycket väl ha ändrats.

Jag har för mig att jag var tvungen att ordna det på ryska ambassaden fast det var många år sedan så det kan mycket väl ha ändrats.
Problemet(?) är att man inte kan traska dit med det själv och klara ut allt. Man behöver anlita någon som ordnar det åt en, speciellt om det är bråttom är det viktigt att anlita någon som är rutinerad (men TS är ute i god tid)
Faktum är att det nästan var lättare på sovjet-tiden. Då kunde man skicka in en kopia på passet (via resebyrån) och behövde inte lämna ifrån sig passet, vilket kan bli svårt om man skall resa under tiden som passet är inlämnat.

Jag ska åka som turist. Min kompis var dit för några år sen och som jag förstår är det jättestort och ganska mkt att se. Vi åker nog inte på någon planerad sightseeing men kanske rör oss kring hotellet (så man inte kommer vilse!)

På ryska ambassaden pratar de svenska där? Jag kan ju faktiskt ta mig dit eftersom jag bor norr om sthlm.

Tror inte att det gå. Ingen av de som jag känner som åker till Ryssland regelbundet går till ambassaden (inte ens de som är rysktalande). Det är något med byråkratin som man måste ta sig igenom och som inte är gjort för vanliga dödliga........... (och ngt med avgifterna)

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 966
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
931
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 212
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar