Enklast är att anlita (= gå till) en resebyrå som ordnar allt. De som ordnar med visum vet ju även hur allt runtikring fungerar. Vet inte om de ordnar visum till personer som inte bokat resan med dem. Att ordna visum själv via ambassaden lär vara väldigt knepigt (om det alls går).
Skall du resa i tjänsten så är det hög tid att börja ordna med visum redan nu. Är ditt pass i helt perfekt skick? Om inte är det lika bra att skaffa ett nytt. Stockholmsambassaden är känd för att var mkt känslig för veck etc (svenska diplomater och andra som reser ofta brukar anlita ambassaden i Helsingfors, men det tar ju lite extra tid). Tror att det tar c:a en månad att få ett affärsvisum. Att resa i tjänsten på turistvisa är inte att rekommendera, var tvungen att p g a tidsbrist göra det när jag var i Moskva häromåret. Mina värdar (=ryska staten) var väldigt nervösa att det skulle komma ut.
Det kan skilja en del i pris vad olika resebyråer tar för att ordna med visum så det kan vara idé att kolla upp. När jag åkte fick jag ett mycket bra pris (men det kan vara så att det var ett pris som staten upphandlat och därför längre än normalt). Resebyrån var i a f mycket bra, trevliga, ordnade visum och allt annat på mycket kort tid. Lite osäker på om det var de eller värdarna som ordnat transfern från/till flygplatsen. Om du ska planera själv tänk på att det kan ta flera timmar att komma till/från flygplatsen.