Resa till frankrike!

linnsan

Trådstartare
Jag har förhoppningsvis fått ett jobb i frankrike och ska då ha med mig vovvarna. Eller iaf schäfern, får se om lillskit får stanna hos mamma under iaf första tiden.

Vad är det som gäller, hur är det att flyga med hund? Eller lättare på annat färdsätt (inte bil)?

Han har redan pass och är vaccinerad mot rabies, parvo och vad nu det andra heter (guldfiskminne mitt i allt :angel:) i vintras. Vad jag vet är att fransmännen vill att hundarna är vaccinerade mot rabies 1 gång om året, ska jag fortsätta göra det därnere om jag stannar en längre tid? Sen förutom det är det väl avmaskning som ska göras, är det något mer?

Sen får ni gärna komma med småtips. Har flygit en gång (förutom en annan gång när jag var superliten men det minns jag inte) och aldrig själv eller med hund, så det blir isåfall mycket att tänka på.

Jag ska självklart kolla noga på jordbruksverket och med frankrike (ambassaden?) så jag inte glömmer något, men buke är bra för att rensa huvudet lite! :D

Inget är säkert än men lika bra att kolla upp så mkt som möjligt! :)

Sv: Resa till frankrike!

Jag förmodar att han är vaccinerad mot valpsjuka också. Man har ju tagit bort tvånget med Leptovaccinet, men det rekommenderas. Kennelhosta eller som det heter paravirusvaccin är också viktigt. Numera måste man inte avmaska innan hunden åker tillbaks till Sverige, men man bör ändå avmaska lite då och då.

Vilka regler som gäller vid införsel till Frankrike vet jag inte, det får någon annan reda ut. Kolla om det ligger länkar till olika länder på Jordbruksverkets web site. Det finns kanske andra sjukdomar i Frankrike som man vaccinerar mot därnere.

Sv: Resa till frankrike!

Ja, kennelhosta, parvo och valpsjuka var det ju! Och rabies då. Blev lite virrigt i andra inlägget... :angel:

Någon som vet om man kan hyra flygbur? Eller om det finns något speciellt flygbolag som hyr ut? Eller om ni har något speciellt bolag som ni tycker har funkat enkelt och bra att flyga med hund.

Jag har änsålänge kollat på SAS hemsida och det verkar bra och rätt billigt.

Något speciellt man ska tänka på när man är där? Får man åka tåg och buss med hundar där?

Bra tips att kolla vad för något man vaccinerar mot där också!

Liknande trådar

Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 589
Senast: Millz
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 663
Senast: ISABEL
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 564
Senast: Liten
·
Övr. Hund Fick en fråga av en vän vad som gäller om hon ska resa med sin hund. Tanken är att hon skall resa från Sverige - Finland - Norge -...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka