resa med katt

ragge

Trådstartare
Vi ska resa hem till sverige med 2 katter, en i varje bur...vi reser från skottland till arlanda, är våra burar godkända för resor i europa?Vi har en atlas 20 och en atlas 30 standard...

Sv: resa med katt

Jo vi ska åka med sas, och dom ska åka som Cargo då dom kan vara "terrorsiter" så dom får inte komma in på flygplatsen...:devil: Men då man ringer Cargo så har dom aldrig hört talas om denna bur:confused: Och kollar man på deras hemsida står det att endel av dom små burarna är godkända, men inget om dessa även om dom ser likadana ut...och vi kan inte köpa mindre burar då vi har 2 stoora katter som inte får plats i dessa små burar...men jag tycker att dom borde ju vara godkända då dom ser likadana ut...

Jag ska också flyga snart med min katt (sas) och när jag beställde biljett sa dom att katt +bur inte fick väga mer än 8 kg och att man inte får ha annat hand bagage med sej. Måtten som anges på buren var väldigt små,40 x 25 x 23cm, men dom sa att bara det är en "vanlig" katt-bur så var det ok. Gå till www.sas.se och klicka sen på "särskilda behov" och sedan på "resa med djur". Resan ska betalas i förväg och då måste man ringa, jag tror jag ringde 0770-727727. Lycka till!!

Så gjorde vi med, då vi bokat katterna nu...det va betalt och allt, men så ringde vi och kollade...OCH man får inte ta med djur in på flygplatsen så dom MÅSTE gå via Cargo...så jag ber dig att ringa sas en gång till och dubbelchecka!!!
Det är nya regler nu...det som står på sas hemsida gäller inte!!!
Burarna måste vara så pass stora att djuren kan stå i dom, dvs våran "lilla" bur är för liten...så vi måste Hyra bur av cargo...

Inom norden går det fortfarande att ha katt som handbagage, och till många andra länder också. Det är Storbritannien som har infört totalförbud.

När jag skickar som cargo har jag vår vanliga lilla bur (motsv. atlas 20) men jag har ju inte så vansinnigt stor katt..

På hemsidan så står det ju faktiskt att särskilda regler gäller för Storbritannien och Irland...lite otur har du eftersom det blir krångligare, men dina två katter får ju sällskap av varandra i lastrummet, så det går nog bra det med!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 367
Senast: kma
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama