Resa med katt i kyla

Piek

Trådstartare
Nu kommer ännu en tråd från mig haha.

Imorrn ska vi som sagt till veterinären och dra ut en tand på tessla. Till veterinären är det 10 mil så det blir ju en liten resa!

Frågan är nu hur jag gör så hon inte ska frysa? Det är en innekatt så hon har inte direkt nån vinterpäls.
Prognosen säger -10 grader, jag kommer att ha motorvärmare och kupevärme på innan jag åker men bilen blir ju ändå inte speciellt varm. När vi ska hem ett par timmar senare så lär den vara iskall. Och tänk om det skulle hända nått på vägen så vi blir stående i kylan! :nailbiting: Det är ju ändå isvägar.

Planen är att ha en gosig filt i buren som hon kan bädda in sig i om hon vill men räcker det? Nått annat tips?

Har du en vetevärmare eller liknande? På ditvägen räcker det säkert med en filt över buren för att behålla värmen därinne, men när de är nyväckta behöver de ofta hjälp med extra värme. Jag har en snugglesafe som man värmer i micron och sen håller den värmen 5-6 timmar. Kanske lite svårt att få tag på med kort varsel, men någon form av värmekudde är nog vettigt att ha. Kan du ställa buren så att den får sätesvärmare också?

Ett par plastflaskor att fylla med varmt vatten kanske kan vara en enkel lösning för hemresan? Håller inte så länge men i alla fall tills bilen fått upp värmen lite. Linda in flaskan i en filt och passa så att det inte blir för varmt för katten bara. :)

Vad ska du göra under tiden katten är hos veterinären? Buren tar du väl med in? Häng filten på ett varmt element så den är varm, det tar ju inte SÅ länge för bilen att få upp värmen sen.

Har du en vetevärmare eller liknande? På ditvägen räcker det säkert med en filt över buren för att behålla värmen därinne, men när de är nyväckta behöver de ofta hjälp med extra värme. Jag har en snugglesafe som man värmer i micron och sen håller den värmen 5-6 timmar. Kanske lite svårt att få tag på med kort varsel, men någon form av värmekudde är nog vettigt att ha. Kan du ställa buren så att den får sätesvärmare också?

Misstänker att jag kommer få ett par timmars dötid medan det blir operation så en vetevärmare bör inte vara omöjligt att hinna åka och köpa tack för tipset!
Snugglesafe vart får man tag på sånna? :)

Ett par plastflaskor att fylla med varmt vatten kanske kan vara en enkel lösning för hemresan? Håller inte så länge men i alla fall tills bilen fått upp värmen lite. Linda in flaskan i en filt och passa så att det inte blir för varmt för katten bara. :)
Bra tips tack! Plastflaskor har jag ju så en sån kanske man kan ha tills bilen blivit ordentligt varm på vägen dit också :)

Vad ska du göra under tiden katten är hos veterinären? Buren tar du väl med in? Häng filten på ett varmt element så den är varm, det tar ju inte SÅ länge för bilen att få upp värmen sen.
Jag lär nog få hänga på stan ett par timmar misstänker jag :p
Buren ska få stå inne i värmen så den är ju iallafall varm hela tiden men kall luft kommer ju snabbt in även om filten är varm.
Bilen är nog varm inom 5-10 min så det är inte så länge hon får frysa iallafall

Misstänker att jag kommer få ett par timmars dötid medan det blir operation så en vetevärmare bör inte vara omöjligt att hinna åka och köpa tack för tipset!
Snugglesafe vart får man tag på sånna? :)

Finns i välsorterade djuraffärer. Jag köpte min på nätet, men jag har sett den i lite olika butiker också så det är inte helt omöjligt. Normalt sett behöver man ju inte vara så orolig för en kortare tid i kyla, men en sederad eller sövd katt ska vara vara lite extra rädd om. Vissa reagerar med all möjlig känslighet (ljus, ljud, temperatur) de första vakna timmarna.

Finns i välsorterade djuraffärer. Jag köpte min på nätet, men jag har sett den i lite olika butiker också så det är inte helt omöjligt. Normalt sett behöver man ju inte vara så orolig för en kortare tid i kyla, men en sederad eller sövd katt ska vara vara lite extra rädd om. Vissa reagerar med all möjlig känslighet (ljus, ljud, temperatur) de första vakna timmarna.

Perfekt! Då har jag nått att åka runt och leta efter medan vet tar hand om missen :) tack!

Om bilen kommer att vara igång under tiden hon är inne hos veterinären så kommer bilen inte vara iskall, tänker jag. Jag tror det går bra. :)

Så länge du inte kommer ha katten utomhus mer än en liten stund åt gången så tror jag att det fungerar utmärkt med vanlig filt :)

Så nu är katten lämnad för operation nervöst!:nailbiting: Resan hit gick iallafall jätte bra, temperaturen står på -18 så nu börjar jakten på en vetekudde eller en snugglesafe!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka