Reptömmar?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har ett par reptömmar som jag använder nu men dom är alldeles för tjocka för mina händer. Det är sånt där tjockt, blått plastigt rep som dessutom är 7 mil långa. Hatar dom:devil:
Så nu ska jag ta och splitsa mina egna:laugh:

Hur tjockt rep ska man köpa om man vill göra reptömmar?:) Och vilken längd blir bra till en normalstor shettis? Både till körning och tömkörning.

Tacksam för svar!
//B

Sv: Reptömmar?

Jag handlade mina sista reptömmar i en båtbutik. Då kan man gå runt och känna och klämma på de olika repen tills man hittar
en som man gillar. Sen är ju längden en smaksak. Mina tömmar till russen har varit 14 meter så att jag har gott om utrymme när jag tömkör.
Det blir lite att ha koll på. Men 10 är lite lite tycker jag. Lycka till.

Köpte rep, "svirvel" och hakar i en båtaffär idag. Repet fick bli 10mm tjockt och 10 meter långt. Köpte i bomull för det var så mjukt och skönt men på väg hem kom jag på att det inte är så optimalt när det regnar... Jaja.
Såhär blev det iallafall
389330_10150805141265102_533385101_9306428_1594516819_n.jpg

Reptömmen blir inte hala när det regnar, och så är de inte lika "känsliga".
Jag vill ha reptöm när jag kör timmer etc, och lädertöm när jag kör med vagn etc.

fast man brukar inte ha bomulsreptöm.. Det brukar vara hampa eller konsthampa tex, eller något "konstgjort" material

Yes jag förstod det när jag betalat och var påväg hem. Men men så kan det gå.
Det fanns hampa också men det var så hårt och trist att hålla i. Men det är säkert att föredra ändå.
Och nu, några timmar senare kom jag på att det inte var mig du svarade :o
sorry

Senast ändrad:

vilken tjocklek har ni på era reptömmar? de jag lånade hos inköraren var 10 mm och det kändes rätt lagom. PM:a gärna vart ni köpt konsthamparep :)

Jag har 8 mm rep i mina reptömmar. De är gjorda av något slags nylon som inte är halt att hålla i. Kan lägga dem i ett spann med vatten och de blir inte för tunga. Mina är 16 m långa men jag beställde karbinhake i mitten också så jag kan använda en töm också.

Vilka fina tömmar Granbarr!

Mina åkte med i InteUngs flytt!

Men jag kommer inte att hålla på med hästar på ett bra tag. Det är det inte värt. Tom är är så allergisk
så jag vill inte riskera något med honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 090
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka