Repgrimma, varför?

A

AnnaochHvida

Varför föredrar många repgrimma som har horsemanshipstränade hästar? Jag tycker den är bökig att ta på och av, om man jämför med en vanlig grimma. :confused:

(Horsemanshiptränade hästar existerar inte, blott människor som tränar sig själva till att bli "horsemen".)

Visst går det snabbare och är enklare att ta på en vanlig grimma, men dels är iaf jag en sån som inte har bråttom, och med lite träning tar det inte många sekunder att ta på och av en repgrimma.

Tycker om kommunikationen som en repgrimma gör möjlig, då en mindre anläggningsyta ger mer nyanserade och tydliga signaler till hästen. Använder man repgrimman för att få mer styrka så är man fel ute - repgrimmor ska användas som skarpa bett; för att göra signaler ännu tydligare och ännu mindre.

Håller med Tassetass. Repgrimmor är väldigt bra, då de ger små fina signaler. Det är väldigt skarpt, vilket man måste komma ihåg (har sett folk binda upp i repgrimma, vilket är minst sagt farligt).

Repgrimman är mycket efektiv. Vi har gått på olika kurser lärt att hantera repgrimma och rep.
Vi har repgrimma då är det mark jobb och träning. Vi har även repgrimma till åringen. Vi hade repgrimma i stället för hingst kedja då vi skulle släppa på hingst betet.
Han lydde oss mycket bra. Vi lastar inn och ut från transporten med repgrimma.
Stot har strulat vid lastning i bland. Tar man på repgrimman funkar det perfekt. Givet vis måste allt tränas på hästen. Den ger skarpare efekt om de inte lyssnar på vad du har att säga.
Fungerar mycket bra. Gå kurs lär inn hur man använder den.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar