repgrimma på unghäst?

A

annkristina

Jag har hört att man kan börja med repgrimma först när hästen är ett år, är det så? Anledningen ska vara att de ändå är känsliga för tryck överhuvudtaget och att repgrimman blir lite för mycket. Jag kan förstå det men gränsen är väl flytande om ni förstår vad jag menar, på en del kanske man kan börja tidigare och på andra kan man vänta ännu längre, eller?

Till mitt problem då, har en sjumånaders unghingst, korsning ardnner - varmblodstravare, han är stor både som travare och även som ardenner men inte klumpig. I söndags kom han på hur han skulle göra för att få omkull mig genom att dra i grimmskaftet. Jag har longerat honom på NH-vis med hjälp av en kunnig kompis, det har faktiskt gått bra tills nu. Nu undrar jag om det är för tidigt att sätta på honom en repgrimma eller är det så jag skall göra nu. Jag jobbar även i stallet med honom lös så han ska lära sig att stå stilla på en plats och inte hålla på att nafsa hela tiden.

MVH Ann

Sv: repgrimma på unghäst?

det är väl klart att du kan sätta på grimman nu, om han börjar bli bufflig såsom alla unghästar blir så kan det vara lite lättare med reprimman. det är iaf vad jag tror.

Jag ska testa repgrimman på han imorgon när vi ska gå in i stallet när mamma är kvar i hagen. Att ta in honom i stallet har gått bra fram till för några veckor sedan då han började trilskas men det var lätt att övertala han att gå in, behövde bara dra lite i grimskaftet så gick han in. Jag har väntat på att han skulle börja trilskas för det gör ju alla unghästar någon gång i sitt liv.

MVH Ann

Nu har jag testat repgrimman på unghingsten, det gick ganska bra vi hade lite dragkamp men inte en lika lång stund som förra söndagen. Men jag måste göra en mindra repgrimma då de jag har är gjorda efter stora hästar, han har ju inte ett lika stort huvud som mamman. Jag får knyta en ny grimma till honom, får se om jag orkar göra en ikväll eller om jag gör en i veckan.

MVH Ann

Kan du knyta repgrimmor??:eek:
åå..det skulle jag vilja kunna...

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 906
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 702
Senast: Minella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar