Repgrimma/ledrep material

C

Caarleen

Jag har länge funderat på att köpa en ny repgrimma eftersom att den jag använder nu är för stor för ponnyn min. Men vilket material är bäst?
Jag vill inte ha något som bränner och repet får inte vara för tjockt (alltså inte sådana repgrimmor som man kan köpa i ridsports affärer)

Samma med ledrep. Vilket material är bäst till det?

Tacksam för hjälp :)

Sv: Repgrimma/ledrep material

Själv använder jag bara typ Silver Tip-repgrimmor, tycker det är lagom tjockt och styvt material.

Men såna som gör själv brukar ju köpa, har jag hört, material från båtaffärer, finns nog på Biltema oxå.
Det finns nog olika tjocklek där så man kan välja men om det bränner vet jag inte.....skulle tro det eftersom det är polyester....

Ledrep är väl bomull bra, lite tjockare. Brukar finnas olika tjocklekar i typ järnaffären eller kanske Granngården har....:)

Det finns ju massor av olika typer av repgrimmor - tjocka-smala-styva osv -, inte bara sådan som ridsportaffärer säljer.
Googla på westernbutik, där brukar finnas lite olika modeller och även ledrep !

tack så mycket :)
Ska kolla runt!
Vad är en silver tip-repgrimma?

Hmm, jag tror det heter Silver Tip, rätta mig någon om jag har fel ??

Det är en repgrimma som jag personligen tycker är väldigt bra då de finns i flera olika storlekar och färger, med eller utan ledrep, och med lagom tjockt rep som är styvt.
Är inte så förtjust i många av de som säljs i vissa ridsportaffärer, de är så sladdriga och tunna......

Jag tycker silvertip ger en bra signal om man använder grimman som ett arbetsredkspa, vilket jag gör.

Köpte en för ca 12 år sedan och den hänger med ännu.....dock skall tilläggas att den inte är regelbundet använd under denna tid.
Så trots sin ålder är den inte riktigt så sliten som den kunde ha varit :)

Blir nog snart en ny då den börjar bli lite sliten där man sätter fast ledrepet.

Silver tip är ett märke :) Ett annat märke som gör bra repgrimmor är Double Diamond.

okej, ja men det låter bra!
Nej, jag gillar inte heller ridsportsaffärernas repgrimmor.

Tack för hjälpen :)

hej! det finns en kvinna utanför hillerstorp som är en baddare på att knyta repgrimmor och hon har även färdiga rep och "carrot-sticken".
Vettiga priser och bra material.
surfa in på www.stallsonakull.se (eller om det är .com är lite osäker, har det som favorit på datorn hemma)

Lycka till.
PS hamparep är kanon som lina och "Seglarlina-flaggstångslina är kanon till grimma och de finns på grann**den DS

Ja, henne har jag beställt en tidigare av! Tyckte den jag fick hem var kanon. är bara lite osäker på om det var en bra repgrimma, alltså att repet var rätt så att säga.

Tack för alla tips :D

Jag har länge funderat på att köpa en ny repgrimma eftersom att den jag använder nu är för stor för ponnyn min. Men vilket material är bäst?
Jag vill inte ha något som bränner och repet får inte vara för tjockt (alltså inte sådana repgrimmor som man kan köpa i ridsports affärer)

Samma med ledrep. Vilket material är bäst till det?

Tacksam för hjälp :)

Yacht line som sælges til båd er normalt bedste til rebgrimer. Den har den rigtig vægt og tykkelse. Der kan fåes forkellige overflader. Har selv valgt noget lidt bomulds-agtig fordi vi synes det føler godt i hænderne. Den skal være 6 eller max 7 mm i diameter (Ø).

Træktoven er lidt op til egne smag og behag mht reben og tykkelse.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: pepp
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka