Rep till min repgrimma

E

ecila

Nu har jag köpt en repgrimma till min häst. Så skulle jag ju ha ett rep till den. För ett par år sedan köpte jag ett rep i en segelaffär som var tanken att de skulle blivit grimmskaft av. Gjorde ett grimskaft och har nu resten av repet kvar, ca 12 m rep som är 10 mm i diameter. Problemet är att det är ett sådant där rep med "kärna" och jag hade en beskrivning hur man splitsade det, men du är den totalt försvunnen (inte ovanligt när det gäller mina nyttoprylar). Alla beskrivningar jag kan hitta på nätet är sådana rep med "kardeler". Finns det något sätt att få fast karbinhaken, gärna beskrivning på nätet.
Hur långt tycker ni jag ska göra mitt rep 12 m är väl för långt...4-5m kanske är mer lagom.

Sv: Rep till min repgrimma

Jag har också gjort mitt rep själv. Jag tog hamparep som ligger bra i handen och har lagom tyngd,(tycker jag) Det är lätt att splitsa också. Jag gjorde mitt 4,5 m. Då kan jag ha det till allt möjligt. Är repet kortare tycker jag inte det räcker till för voltarbete.
Jag antar att det är tågvirke du köpt. Kan man verkligen splitsa det?

Ja, det går att splitsa, jag har ju gjort det innan och fick då beskrivningen med mitt splitskit, men beskrivningen är försvunnen.

Om du hittar den beskrivningen får du gärna tala om vart. Det låter intressant att det ska gå att splitsa tågvirke. Blir det snyggt?
Tågvirket är ju faktiskt lite mera följsamt än ett 3 slaget rep. (även om det också funkar bra)
Nu blir jag sugen på att prova.

Vill först bara be om ursäkt för kommande besserwisseri, men vi kan ju inte sprida villfarelser på forumet. ;)
Tågvirke är ett samlingsnamn för alla sorters rep som inte har ett specifikt användningsområde för tillfället. Det rep som beskrivs av TS är troligen en flätad (eller slungad) lina, t.ex. dubbelflätad eller hålflätad.

Vill först bara be om ursäkt för kommande besserwisseri, men vi kan ju inte sprida villfarelser på forumet. ;)

Inga problem - du är i gott sällskap! :D " jag har hört att ......" = villfarelser , eller??? :D

Ååå vart köper ni repen? Finns det nåt lämpligt på Jula eller Claes Ohlsson elle nåt? Jag måste köpa ett så ja kan börja voltarbeta lite mer med hästskrället o i alla westernbutiker är det ju svindyrt :o Hur långt ska man köpa, 5-6 m kanske? (min häst är galen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka