Renskinnsvojlock

K

Krasux

Nu är det som så att mitt varmblodssto är en sån pålle som lätt får skav av sadeln. Ny sadel är på ingång...
Det jag undrar över är dina/era erfarenheter av att ha renskinn under sadeln. Hur använder du/ni det? Kan man inhandla ett helt renskinn och placera under sadeln, eller bör man skära till det? Har ni något mer under sadeln än bara renskinnet?
Och till sist, har jag förstått saken rätt då jag tänker päls mot päls, alltså att renskinnet ska ligga med pälsen mot hästen?
Också erfarenheter av fårskinn välkomnas...

Tacksam för svar!:bump:

Sv: Renskinnsvojlock

Jag tycker renskinn är bättre än fårskinn.
Fåret klumpar ihop sig när det blir svettigt och smutsigt. Man kan borsta ut det några gånger men till sist måste man tvätta det.
Jag använder inte mitt renskinn så ofta men totalt har det blivit använt en hel del. Det räcker att låta det torka och borsta av det så är det lika fint igen.
Om du klipper till det efter sadeln eller inte spelar inte så stor roll. Hästen kanske inte tycker om att det som är utanför sadeln guppar och hoppar när ni travar.
Jag rider med bomlöst och har skitopad + renskinnet. Annars räcker det med renskinnet.
Skinnet läggs med pälsen mot hästen och med pälsen på samma håll som hästens.
// Linda

Använder aldrig nått annat under sadlar än renskin. Det ska vara ett vinterskinn, med sådär 5 cm lång päls, då är det BRA!!!!

Sök på renskinn här på distans så hittar du lite av varje, även tips på var man kan köpa.
// Linda

Renskinn är ett måste.

Tips: när det blivit svettigt så skall man skaka av det ordentligt så att hårstråna separeras, annars blir det ett fasligt borstande av skinnen när det torkat.

Hälsning Maja

Vi använder renskinn på våren då häsen får väldigt känslig päls och lätt skav. Vi har ett "vanligt" renskin som är tillskuret för att passa till sadeln, med rätt hårriktning och allt. Tyvärr så glider det bakåt när jag rider, så efter ca. två mil så har det glidit loss och jag måste sitta av och sadla om. Jättetrist och därför använder jag det så lite som möjligt. Så mitt tips är att 1. se till att hårriktningen blir rätt, har hört att det glider ännu lättare då, och 2. se till att det finns stroppar påsydda så du kan sätta fast resnkinnet i stigläder och sadelgjord - framförallt om sadeln är lite dåligt tillpassad för då tror jag att det glider ännu lättare.

Vi använder renskinn på våren då häsen får väldigt känslig päls och lätt skav. Vi har ett "vanligt" renskin som är tillskuret för att passa till sadeln, med rätt hårriktning och allt. Tyvärr så glider det bakåt när jag rider, så efter ca. två mil så har det glidit loss och jag måste sitta av och sadla om. Jättetrist och därför använder jag det så lite som möjligt. Så mitt tips är att 1. se till att hårriktningen blir rätt, har hört att det glider ännu lättare då, och 2. se till att det finns stroppar påsydda så du kan sätta fast resnkinnet i stigläder och sadelgjord - framförallt om sadeln är lite dåligt tillpassad för då tror jag att det glider ännu lättare.

Okej, tänkte köpa ett helt skinn, men man kanske kan sy på stroppar själv...Vill ju inte att det ska åka bak för mycket medans man rider. Verkar som att det bara finns bra erfarenheter med renskinn, kul att höra!:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva lite hjälp, eller kanske snarare lite åsikter då det lär gå isär. Jag rider dagligen i dressyrsadeln men min häst...
Svar
0
· Visningar
1 055
L
Utrustning Hej! Nu behöver jag era erfarenheter angående sadelgjordsskav :) Det började med den förra sadeln när den slutade att passa (den blev...
2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: LuckyLuke
·
G
Utrustning Ja, hur funkar det att ha ett renskinn under en bomlös sadel? Jag har en Barefoot London till min häst med en grandeurpad. Men nu det...
Svar
12
· Visningar
1 722
Senast: gilisen
·
Distans Har gjort div sökningar betr renskinn men får inte riktigt upp vad jag söker. Hoppas nu att ni på distansforumet kan hjälpa mig. Har...
2
Svar
20
· Visningar
4 106
Senast: Rucksack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar