Renrasig island på welsh/islandskorsning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marwinette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 911
M

Marwinette

Ska ha ett ponnysto som sällskap åt min hbl dam som ska betäckas Funderar allvarligt på att betäcka ponnystoet med Islandshingst själv är hon u: B prem w.m. sto o Islands/Irishcob hingst finns det godk. Islandshingstar som betäcker icke renrasiga ston :confused:

Sv: Renrasig island på welsh/islandskorsning

Vet inte svaret på din fråga men varför inte betäcka med welsh istället?

Godkända islandshingstar får bara betäcka rena islandsston som är registrerade i SIF. Du kan ju alltid ta en icke gdk om du prompt vill ha en sådan korsning.
En fråga, varför vill du göra den korsningen? Jag tycker det låter mycket bättre att ta en godkänd ridponnyhingst, alt annan ponnyras. Welsh tex som det redan finns i stoet. Lycka till.

Har du en bild på stoet så man får se hur hon ser ut? Annars är det svårt att ge råd tycker jag.

Vill ha en viktbärande "skogshäst". Hon är själv viktbärande o rätt grov liknar mer en Isis än welsh o riktigt stark. Jag är inte för att avla på icke godkända el avelsvärderade individer (hon är ju redan en halv sådan själv) så då får det nog vara med betäckning, vill inte korsa in mer raser i henne o vill inte ha mer Irish cob det blir för mkt kallblod då över det hela.

Men det är klart en Welsh Cob kanske skulle vara nåt????

Senast ändrad av en moderator:

Fast en Welsh cob är nog lika grov som en Irish Cob. Hur stor är hon? Ska avkomman vara till en vuxen person?

Jag hade nog lagt Irish Cob i henne i alla fall. De har alltid bra temperament och är friska i sig. Dessutom är de inte ett dugg svårsålda ifall man behöver sälja.

Hon är ca 128cm idag o är fyra år så hon blir nog nätt o jämt c ponny har tyvärr inte ansträngt mig och lärt mig lägga in bilder.
Nja jag tycker det är en stor skillnad på en IC o en Welsh Cob både grovlek o framförallt exteriören.
Stor fördel om man som vuxen kan skogsrida därav mitt sikte på Isis.

Welsh cob
pdaniel2.jpg

taffycolorbig.jpg

Irish Cob
knockan_350.jpg

09d4e420.jpg

Förrutom färgen så vet jag inte om det skiljer sig speciellt mycket egentligen.

Ja med de bilderna förstår jag att du tycker Welsh Coben är grov! Finns betydligt mer "elegantare" hingstar som jag sett så det finns nog olika varianter av dem. Tycker Welsh Coben har en härlig resning mot vad IC och ett "elegantare vackrare" huvud men hursom så blir det nog ingen bet. Det var ju en Isis jag hade velat ha och det går ju inte eftersom de enbart betäcker renrasigt.

Senast ändrad av en moderator:

Godkända islandshingstar får bara betäcka rena islandsston.

har varit i kontakt med islandshästförbundet och islandshingstar som ahr licens får endast betäcka islandsston, betäcker de ston av andra raser kan de förlora sin licens..
Tro inte heller någon tar emot det, just för att de inte vill förlora sin betäckningsrättigheter.

Om du nu vill ha en islandshingst rek jag att leta upp en unghingst, som en privatperson har,fölet kommer att få gråa papper med okänd fader, men det är det kanske värt om du tror det blir bäst med en islandshingst..
Lycka till i alla fall!:D

Men om du nu inte tycker om att avla på ej godkända eller avelsvärderade individer varför ska du avla på detta sto? Islandskorsningar brukar sällan bli bra.

Jag letar en islandshingst till mitt sto som jag tänkt betäcka våren 2009. Problemet jag har är att hon "bara" är 50 % isläning och jag vet inte var jag hittar en hingst till henne. Vill ha en renrasig islandshingst så blir fölet 75 % isläning. Nån som har en snygg hingst?? :bump:

Mitt råd är att inte avla på detta sto som har tre vitt skilda raser i sig.

Ingen med godkänd islandshingst låter den betäcka något annat än renrasiga islandsston.

Ingen med godkänd islandshingst låter den betäcka något annat än renrasiga islandsston.

Det är just därför jag ropar på hjälp med en hingst som KAN betäcka mitt sto. Jag behöver ingen "godkänd" Bara en trevlig o snygg hingst!! :banana:

du sejer att du vill ha en som en vuxsen kan rida då ska du värkligen inte ta en isis dom blir ofta väldigt små när dom blandas...så har du otur får du en b ponny å det är få vuxna som kan rida sånna....:)

Dålig idé. Detta är inget annonsforum.
Dessutom måste jag ju säga att använda första bästa islänning med kulorna i behåll - är inte precis seriös avel.

har varit i kontakt med islandshästförbundet och islandshingstar som ahr licens får endast betäcka islandsston, betäcker de ston av andra raser kan de förlora sin licens..
Tro inte heller någon tar emot det, just för att de inte vill förlora sin betäckningsrättigheter.

Lycka till i alla fall!:D
Vet du om detta bara gäller i sverige? I tyskland avlas ju Aigidienbergen (tror det stavs så) som är blandning av islandXamerican saddlebredXpaso fino? Och islandshingstarna på det stuteriet betäcker renrasigt och korsningston.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 919
Senast: token
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 504
Senast: cikoria
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka