Renovering av rockard

a_c72

Trådstartare
Jag har ju beställt en maratonvagn men den kommer inte förrän om ca 3 månader.
I nuläget kör jag men Fentons gamla inkörningsvagn i upprustat skick eftersom min "lilla dam" fick fnatt och gjorde "kaffeved av den"
Den fick ta befintiliga skacklar som "lilla damen" hade haft av vid våran första krasch.. De gick alltså sönder på ett sånt sätt att skacklarna gick att återanvända..

I garaget hemma står nu alltså en hög rockard i nuläget UTAN skacklar.. Allt som var snett och vint är uträtat på vagnen.
Är det lönt att göra om vagnen så till den grad att man försöker få stöddämpare när jag har beställt en maratonvagn som jag kommer att köra med för jämnan sen antar jag?
Kan ju hända nån enstaka gång att vi i framtiden kör 2 hästar. Om/ när jag köpt mig en ny häst när den lilla blivit såld. Men de lär inte bli speciellt ofta.

3 kraschade vagnar sätter sina spår. Min sambo är NÄSTAN lika nojjig som jag med säkerheten nu.. Han såg då igår ett program på discovery där de gjorde sylkys till travare.. Å prata vitt och brett om en stålvajjer som går genom skacklarna där så de inte ska bli dinglandes OM olyckan är framme..

Alla tips om vad vi ska tänka på är varmt välkomna.. Hästen som ska ha vagnen är då i första hand. Big Money Pellini varmblod ca 165 cm lång. Svängeln finns intakt på vagnen och bredden på skacklarna har vi klar för oss.. Våran foderhäst vars vagn det var gick jättebra i den vagnen så det stämmer.
Den nyfikna kan klicka in på www.datakonst.studio.nu välja länkar/ gården och sen hästarna

( Vi är glada amatörer så bitska kommentarer om att hästarna inte går i form osv undanbedes)

Anna-Carin

Sv: Renovering av rockard

klart du kan svetsa på nya skaklar. Jag får komma förbi nästa vecka, då är jag i Umeå. har ni svets? :) :)

Jag har länge velat kapa mina skaklar på travrockarden, de är så långa. Då ska jag sätta in ett annat rör inuti skaklarna som gör att de både blir tyngre och stadigare. Då svetsar du både i de nya skaklarna och röret inunder.
Känns väldigt viktigt att det blir 110%,så därför har jag väntat ut det långe för jag vet inte om jag klarar det, utan att oroa mig sen vid varje körning :) Men i sommar..
Där du bor finns det ju BARA raggare så det dräller ju av svetskunniga. eller?

Jo vi har svets.. Den har ju användts rätt flitigt vid vagnslagning:angel: Men inga tips sådär från någon annan??

Här finns inga raggare bara bönder och pensionärer..

Anna-Carin

....som en gång i tiden svetsade på den kära amazonen

De har jag ju inte riktigt tänkt på nää. Fast på någotvis ramlar alltid diskussionen in på annat än vagnar. Å bland den första frågan jag får när jag nämner trasiga vagnen är
" Du ska väl INTE köra Undis" å så stirrar de på mig för att få det bekräftat. När jag då svarar att nää de är Pelle som ska dra vagnen så hör man lättnadens suck..

Ska klura vidare i helgen här vad jag vill ha.
Men när det gäller fastsättningen då? jag har alltså en maratonsele från börjes och kör med. Å i nuläget så har skacklarna jag kör med 2 piggar bara och däremellan ligger spännena. Jag brukar ha en extra skackelrem för att det inte ska hoppa loss..

Hur ska man göra istället? Måste ju finnas bättre lösningar

Anna-Carin

Liknande trådar

Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
1 978
Senast: Anna_
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
E
Körning Hej! Jag har försökt att hitta liknande trådar men inte riktigt funnit vad jag söker. Jag har en f.d. travare (varmblod), som i...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka