Renovering av felbygge

vilse

Trådstartare
För 1.5 år sedan köpte jag och sambon hus. Vi fick på besiktningen veta att ovanvåningen troligen inte var helt rätt byggd då där var alldeles för lite isolering.
Då sambon har en hel del kunskaper om att bygga så såg vi inte detta som något problem, utan något vi kan fixa till själva :)

Nu har vi kommit till den punkten att det var dax att ta tag i det.
Då jag brukar gilla att följa bygg/renoveringtrådar så tänkte jag starta en sådan. Finns intresset så kommer jag fortsätta uppdatera hela vintern :)

Lite (nästan) förebilder:
Planskiss (ritad i paint så inte helt skalenligt :p )
Huset är 1.5 plans, så det är snedväggar längs med långsidorna.
skiss.png

Allrum:
CIMG3668.JPG

Sovrum:
CIMG3670.JPG

Sovrum, men vy över lite av garderoben och ut mot skorstenen (lägg märke till klädhängaren till vänster om dörren. Förra ägaren har monterat den upp och ner :angel: :D )
CIMG3671.JPG

Trappuppgång/skorsten
CIMG3669.JPG

Uppdatering följer i nästa inlägg.

Sv: Renovering av felbygge

Idag har vi då börjat riva. Och jag har fått mig en lektion om hur man inte ska göra när man bygger :D

Att där var för lite isolering visste vi som sagt, fick konstaterat att det ligger 95 mm i snedtaket när vi gjorde skorstenen. Jämför vi väggar där nere med här uppe så skiljer det ca 1.5-2 dm i bredd. :crazy:

Sen kan man även lägga isoleringen på olika sätt, väljer man ett mindre bra sätt så kan det bli såhär:
Hopsjunken isolering:
CIMG3680.JPG

Plasten ska ligga omlott, tyckte jag hörde något om 20 cm (stor varning för att jag kan ha fel - det är inte jag som kan det här med bygg :p )
I hörnorna är där ingen omlott alls... Puttar lite på plasten här för att få en bättre bild:
CIMG3672.JPG

Toaväggen har vi märkt innan att den lite ostabil. Nu när vi tog bort taket i allrummet så ser det ut såhär på toan om man lägger minsta vikt på väggen: (utan belastning så ser man inte skarven alls)
CIMG3679.JPG

Det "roligaste" idag är dock det vi hittade innanför plasten.
I taket är där ca 20 cm mellan plast och isolering - jättepraktiskt tyckte mössen ;)

Dagens fynd var dock lite mer "rysframkallade"
Först hittade vi detta:
CIMG3658.JPG

Någon typ av gångar.. Såg ett litet svart djur också så det blev att googla en massa. Hittade dock inget vettigt.

Skar upp plasten och hittade detta:
ca 40 cm brett
CIMG3665.JPG

Första tanken var att det var någon svamp - men hittade inget på google här heller.

Upp och kollade lite noggrannare och inser att det är ett getingbo :eek:
Det är STORT! (bättre bilder ska tas när kameran är färdigladdad). Bara tanken på hur mycket det surrat när där funnits getingar i, ger mig stora rysningar.
Gångarna i plasten fortsätter in under taket som vi ännu inte rivit ner, så jag misstänker att vi kommer hitta fler bon :cool:

När jag ser getingboet såhär på bild så tycker jag faktiskt att det är rätt så vackert format.....ser ut som vågor...

Det blir spännande att följa fortsättningen.

Det är faktiskt riktigt vackert, ska ta bättre bilder imorgon hoppas jag.
(än har vi inte hittat fler bon - tack och lov :p )

Inga fler bilder på getingboet ännu, vill inte förstöra plasten ännu.

Däremot har vi börjat riva toan - vilket är ett efterbygge av ägarna innan oss (och därmed ägarna efter de som byggde resten av ovanvåningen). Dessa ägarna var totalt inkompetenta vad det gällde bygg (se klädhängaren uppe i första inlägget ;) ) så de anlitade firmor till att göra allt i huset. Vilket gör det extra sorgligt, för denna toan kan man inte annat än beskriva som tragisk :crazy:

* Toan är vägghängd - men har släppt i sitt fäste till viss del = den lutar framåt vilket gör att där samlas för mycket vatten i den/svårt att spola.
* Toan sitter så lågt, så att även jag som bara är 165 cm lång tycker det känns som om jag kommer slå knäna i hakan när jag sätter mig...
* Ni såg väggen ovanför - den var flyttbar nästan en hel dm bara man la lite tryck på den...
* För att sätta upp inredningen gjorde man det lätt för sig och bara satte lite extra brädor för att stödja:
(Utsida av toa)
CIMG3675.JPG

* För att kunna fästa den vägghängda toan var man tvungen att såga upp den befintliga väggen. Förstärkte lite snabbt med någon bräda till toa och rör, men sen "glömde" man visst återställa med plast och annat...
CIMG3685.JPG

CIMG3686.JPG

Som vi minns det så sa förra ägarna att de hade byggt till toaletten där uppe. Och byggsättet säger även att den är tillbyggd senare.
Och då är det firma som gjort det. Helt säkert. De anlitade firma till ALLT.

(Så det ska ju bli sådär spännande när renoveringen kommer till toa/dusch på nedanvåningen sen om något år... Troligen samma firma där...... )

Om vi säger så - jag börjar förstå varför sambon var emot att jag skulle plocka in lite offerter för att se vad det skulle kosta att få en firma att fixa det där uppe :p

Ibland går det inte allt för snabbt *host*
Blev lite paus i renoveringen, julhelger, semester och väntan på tomten (som skulle komma med en del välbehövliga sågar ;) ) Men nu är vi igång igen! Tyvärr har objektivet på kameran sagt upp sig så vissa av bilderna är lite sisådär...

Vi har i varje fall fått rivit ut allt - ett tomt skal var det bara där uppe. Nya reglar är uppsatta (utom på ena gaveln - reglarna tog slut :p ) och lite ny isolering är uppsatt.

Det vi hittat som kan vara roligt att veta:
* Reglarna längs gavlarna var 90 mm breda - men han har tryckt in 120 mm tjock isolering. Vilket självfallet gjort att vindpappen bakom gått sönder på en del ställen :crazy: Då vi inte alls känner för att plocka ner yttergaveln och fixa det på rätt så så kommer det bli ett lite fixande att få det hyfsat bra igen. Tack och lov är det inte mycket sönder.

* För att isoleringen inte skulle trilla utåt på långsidorna så satte han plast där med..... Lite smart var han i varje fall så han satte det inte tätt.

Såhär ser det ut just nu:
Gammal isolering med plast bakom:
CIMG3729.JPG

Plast och isolering bortplockat (samt ett oisolerat rör - detta skulle leda värme från ovanvåningen ner i pannan... Gissa på hur varm den luften var under vintern? ;) )
CIMG3727.JPG

Lite nya reglar:
CIMG3726.JPG

Fler reglar. Gavlen som man ser här har nu även ny isolering :)
CIMG3725.JPG

Imorgon fortsätter arbetet och då är det att sätta upp de sista reglarna, sätta "pinnar" (de har säkert ett fint namn... ) bakom isoleringen så den inte trillar ut på långsidorna, samt fortsätta isolera.
Sakta men säkert går det framåt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka