Renovera badrum och kök, kostnad?

Hakar på denna tråd med en dum fråga. Jag läser mig till att man kan snitta på ca 10 000 kr/kvm på hantverkare för badrumsrenovering. Visst menar man kvm golvyta då, och inte total kvm arbetsyta i badrummet? :o

Vi har ett litet badrum, det är 2,08 kvm i golvyta och ca 16 kvm total renoveringsyta. Tänker jag rätt då om arbetskostnaden blir ca 20 0000? Sedan tillkommer såklart allt material.
 
Hakar på denna tråd med en dum fråga. Jag läser mig till att man kan snitta på ca 10 000 kr/kvm på hantverkare för badrumsrenovering. Visst menar man kvm golvyta då, och inte total kvm arbetsyta i badrummet? :o

Vi har ett litet badrum, det är 2,08 kvm i golvyta och ca 16 kvm total renoveringsyta. Tänker jag rätt då om arbetskostnaden blir ca 20 0000? Sedan tillkommer såklart allt material.
Det låter för billigt. Och vilken typ av hantverkare menas? Rörmokare, tätskikt/plattsättare, elektriker? Eller snitt för alla?
Tyvärr är det så med badrum att det inte blir särskilt mycket dyrare ju fler kvadratmeter, för ”grundjobbet” måste ändå göras oavsett om det är 2 eller 4 kvadratmeter.

Jag renoverade ett litet badrum 2014. Gjorde inget själv. Ca 2,7 kvm golvyta, nästan tre meter takhöjd, helkaklat, takdusch, duschväggar, drog om rör, installerade vattenburen handdukstork, ny WC och handfat, ny el i taket, flyttad golvbrunn samt två vägghängda skåp gick på nästan 100’ och då var materialkostnaderna inte ens en tredjedel av den summan.
 
Senast ändrad:
Det låter för billigt. Och vilken typ av hantverkare menas? Rörmokare, tätskikt/plattsättare, elektriker? Eller snitt för alla?
Tyvärr är det så med badrum att det inte blir särskilt mycket dyrare ju fler kvadratmeter, för ”grundjobbet” måste ändå göras oavsett om det är 2 eller 4 kvadratmeter.

Jag renoverade ett litet badrum 2014. Gjorde inget själv. Ca 2,7 kvm golvyta, nästan tre meter takhöjd, helkaklat, gick på nästan 100’ och då var materialkostnaderna inte ens en tredjedel av den summan.

Jag tycker också att det låter lite. Tänker att jag får sammanställa lite offerter och se vad det landar på. När jag försöker läsa på kring det så verkar alla hemsidor säga helt olika, allt från att ett litet badrum kostar 50 000 (standardmaterial) till typ 200 000 kr så lite svårt att orientera sig i :D

Är det skillnad på totalrenovering och att enbart byta ytskickt? Vi har ingen fuktskada eller dylikt så behöver egentligen inte riva upp alltihop. Vi vill egentligen bara ha ett nytt kakel och ett nytt tak.
 
Hm, jag baserade mitt svar på 20 000 men såg nu att det är lite otydligt vad du menar för summa.

Jag menade enbart kostaden för hantverkaren (baserat på siffror funna på nätet så jag vet egentligen ingenting om det). Allt material måste ju tillkomma också där vi räknar med ca 30 000 kr till.
 
Jag tycker också att det låter lite. Tänker att jag får sammanställa lite offerter och se vad det landar på. När jag försöker läsa på kring det så verkar alla hemsidor säga helt olika, allt från att ett litet badrum kostar 50 000 (standardmaterial) till typ 200 000 kr så lite svårt att orientera sig i :D

Är det skillnad på totalrenovering och att enbart byta ytskickt? Vi har ingen fuktskada eller dylikt så behöver egentligen inte riva upp alltihop. Vi vill egentligen bara ha ett nytt kakel och ett nytt tak.
Med nytt tak menar du sänkt tak för exvis spottar eller måla om taket?
Jag kan inget om tätskikt (därför jag tog totalentreprenad av kunniga hantverkare :D ) men tror att om man ska slå ned allt kakel (även då skruva loss inredning från väggarna) kan nog tätskiktet få så pass stora ingrepp att det kanske behöver göras om helt. Hantverkarna kanske inte heller vill kakla över någon annans tätskikt eftersom de får stå för den nya risken?
 
Jag menade enbart kostaden för hantverkaren (baserat på siffror funna på nätet så jag vet egentligen ingenting om det). Allt material måste ju tillkomma också där vi räknar med ca 30 000 kr till.
Jo men det står 200 000. Menar du det eller 20 000?
 
Med nytt tak menar du sänkt tak för exvis spottar eller måla om taket?
Jag kan inget om tätskikt (därför jag tog totalentreprenad av kunniga hantverkare :D ) men tror att om man ska slå ned allt kakel (även då skruva loss inredning från väggarna) kan nog tätskiktet få så pass stora ingrepp att det kanske behöver göras om helt. Hantverkarna kanske inte heller vill kakla över någon annans tätskikt eftersom de får stå för den nya risken?

Det är ett gipstak just nu som redan är sänkt, med rör ovanför. Så kakel är enbart på väggar och golv. Tänker att det inte borde vara så svårt då att bara ta bort gipstaket och sätta dit ett annat med spottar i?

Bra poäng med tätskiktet, de kanske måste göra precis allt eller inget pga risken.
 
Puttar upp tråden. Ska renovera mitt badrum, ca 2 x 3,5 m. Sitter matta på nu. Ej gjutet golv.

Finns i dag två brunnar, en i duschen (i ena hörnet av rummet) och en till tvättmskinen (i andra hörnet) Snickaren pratade om att sätta igen brunnen vid tvättmaskinen och bara ha ett rör rakt ner i golvet (?), och lutningen på golvet måste åtgärdas då en del av duschvattnet rinner ner mot brunnen vid tvättmaskinen, och ny brunn inne i duschen, det ska även installeras en fläkt då det i dag inte finns någon sån alls.

Finns ingen toalett eller handfat där inne, utan enbart dusch och tvättmaskin. Ska på med ny matta på golv och väggar. Rördragningen jag har idag är ”jättebra” enligt snickaren, så det räcker att dom plockas ner och sätts upp igen när nya mattor är på väggen. Elarbetet är tvättmaskinen, en taklampa och fläkten.

Har varit OMÖJLIGT att få in en riktig offert då vi inte har någon firma som gör allt, utan det blir el från en, rörmockare från en, snickare från en, och mattläggare från en. Dock så brukar dessa jobba ihop så dom är samspelta och dom sköter kontakten sinsemellan.

Mattläggaren kunde säga mellan 22-27.000kr för matta/mattläggningen. Snickaren sa mellan 120-150.000kr för allt, för enligt honom så spelar storleken ingen roll utan det landar oavsett runt dom pengarna för ett nytt badrum. Någon elektriker eller rörmockare har inte varit ut än. Tycker det låter lite saftigt att det kan tänkas gå på närmare 150.000kr för att i princip rätta till golv, byta matta, och in med fläkt i ett så pass litet och enkelt badrum utan något mer än en dusch och tvättmaskin i?

Hade varit intressant att få lite fler priser på badrum från er som renoverat.
 
Puttar upp tråden. Ska renovera mitt badrum, ca 2 x 3,5 m. Sitter matta på nu. Ej gjutet golv.

Finns i dag två brunnar, en i duschen (i ena h örnet av rummet) och en till tvättmskinen (i andra hörnet) Snickaren pratade om att sätta igen brunnen vid tvättmaskinen och bara ha ett rör rakt ner i golvet (?), och lutningen på golvet måste åtgärdas då en del av duschvattnet rinner ner mot brunnen vid tvättmaskinen, och ny brunn inne i duschen, det ska även installeras en fläkt då det i dag inte finns någon sån alls.

Finns ingen toalett eller handfat där inne, utan enbart dusch och tvättmaskin. Ska på med ny matta på golv och väggar. Rördragningen jag har idag är ”jättebra” enligt snickaren, så det räcker att dom plockas ner och sätts upp igen när nya mattor är på väggen. Elarbetet är tvättmaskinen, en taklampa och fläkten.

Har varit OMÖJLIGT att få in en riktig offert då vi inte har någon firma som gör allt, utan det blir el från en, rörmockare från en, snickare från en, och mattläggare från en. Dock så brukar dessa jobba ihop så dom är samspelta och dom sköter kontakten sinsemellan.

Mattläggaren kunde säga mellan 22-27.000kr för matta/mattläggningen. Snickaren sa mellan 120-150.000kr för allt, för enligt honom så spelar storleken ingen roll utan det landar oavsett runt dom pengarna för ett nytt badrum. Någon elektriker eller rörmockare har inte varit ut än. Tycker det låter lite saftigt att det kan tänkas gå på närmare 150.000kr för att i princip rätta till golv, byta matta, och in med fläkt i ett så pass litet och enkelt badrum utan något mer än en dusch och tvättmaskin i?

Hade varit intressant att få lite fler priser på badrum från er som renoverat.
Jag betalade 175' för ett litet badrum förra året. Duschhörna, ny toa, kommod, skåp, spegel + belysning och taklampa. Det var en av de dyrare firmorna i stan som gjorde jobbet, gav samlad kalkyl och tog totala ansvaret för jobbet. De har nämligen rykte om sig att inte trassla med varken tidsschemat eller stor avvikelse från kalkylen, så jag betalade helt enkelt gärna för att slippa problem. Har nämligen haft problem så det räcker och blir över med tidigare hantverkare... De var klara i tid och avvek 3% från kalkylen. De sa också åt mig att arbetskostnaden i princip är samma lika för litet och stort badrum.

Tidigare var det våtrumsmatta och våtrumstapeter, jag helkaklade väggarna istället plus satte mosaikrand som kontrast. Valde dock bort klinkers utan la ny matta pga tycker klinker blir för hårt, avskyr skrubba golvfogar och hysteriskt klumpig. Det får räcka med en gång i livet jag tappar parfymflaska i klinkergolv och måste ta hand om eländet 🙈 Rörläggningen behövde dras om för den var kasst gjord.
 
Puttar upp tråden. Ska renovera mitt badrum, ca 2 x 3,5 m. Sitter matta på nu. Ej gjutet golv.

Finns i dag två brunnar, en i duschen (i ena hörnet av rummet) och en till tvättmskinen (i andra hörnet) Snickaren pratade om att sätta igen brunnen vid tvättmaskinen och bara ha ett rör rakt ner i golvet (?), och lutningen på golvet måste åtgärdas då en del av duschvattnet rinner ner mot brunnen vid tvättmaskinen, och ny brunn inne i duschen, det ska även installeras en fläkt då det i dag inte finns någon sån alls.

Finns ingen toalett eller handfat där inne, utan enbart dusch och tvättmaskin. Ska på med ny matta på golv och väggar. Rördragningen jag har idag är ”jättebra” enligt snickaren, så det räcker att dom plockas ner och sätts upp igen när nya mattor är på väggen. Elarbetet är tvättmaskinen, en taklampa och fläkten.

Har varit OMÖJLIGT att få in en riktig offert då vi inte har någon firma som gör allt, utan det blir el från en, rörmockare från en, snickare från en, och mattläggare från en. Dock så brukar dessa jobba ihop så dom är samspelta och dom sköter kontakten sinsemellan.

Mattläggaren kunde säga mellan 22-27.000kr för matta/mattläggningen. Snickaren sa mellan 120-150.000kr för allt, för enligt honom så spelar storleken ingen roll utan det landar oavsett runt dom pengarna för ett nytt badrum. Någon elektriker eller rörmockare har inte varit ut än. Tycker det låter lite saftigt att det kan tänkas gå på närmare 150.000kr för att i princip rätta till golv, byta matta, och in med fläkt i ett så pass litet och enkelt badrum utan något mer än en dusch och tvättmaskin i?

Hade varit intressant att få lite fler priser på badrum från er som renoverat.
Betalade ca 200ˋför vårat badrum. Har glasmosaik på golvet och pärlmosaik på väggarn. Har värmegolv också.

Anlitade en välkänd firma, inte den billigaste med det var så värt för dom skötte sig exemplarisk.
Dom skötte allt, samordning mellan alla yrkeskategorier och bortforsling av avfall samt grovstädning varje dag och när de var klara.
04993C5F-B822-4242-AD5F-C50B9DFAA7CD.webp
 
Puttar på tråden eftersom jag börjat titta på vårat badrum/tvättstuga som börjar se ut som en skam för huset :meh:
Hur har det gått för er som funderade och börjat titta tidigare @Voeux och @Fibusen ?

Efterlyser fler som kan komma med tips och råd gällande renovering, t.ex ni som gjort något själva och anlitat en del, hur har ni gjort?

Vi har svetsad matta på golv och väggar och det ska det fortsätta vara. Vårat hus står på torpargrund och marken är gammal sjöbotten så det rör sig alltid och då törs jag inte kakla, även om det är gôrsnyggt!
 
Puttar på tråden eftersom jag börjat titta på vårat badrum/tvättstuga som börjar se ut som en skam för huset :meh:
Hur har det gått för er som funderade och börjat titta tidigare @Voeux och @Fibusen ?

Efterlyser fler som kan komma med tips och råd gällande renovering, t.ex ni som gjort något själva och anlitat en del, hur har ni gjort?

Vi har svetsad matta på golv och väggar och det ska det fortsätta vara. Vårat hus står på torpargrund och marken är gammal sjöbotten så det rör sig alltid och då törs jag inte kakla, även om det är gôrsnyggt!

Vi har inte kommit vidare alls ännu. Men tagit in offerter och de har landat på typ 130 000 ex material för vårt lilla badrum.
 
Puttar på tråden eftersom jag börjat titta på vårat badrum/tvättstuga som börjar se ut som en skam för huset :meh:
Hur har det gått för er som funderade och börjat titta tidigare @Voeux och @Fibusen ?

Efterlyser fler som kan komma med tips och råd gällande renovering, t.ex ni som gjort något själva och anlitat en del, hur har ni gjort?

Vi har svetsad matta på golv och väggar och det ska det fortsätta vara. Vårat hus står på torpargrund och marken är gammal sjöbotten så det rör sig alltid och då törs jag inte kakla, även om det är gôrsnyggt!

Jag väntar fortfarande på att snickaren ska höra av sig. Slutet på augusti sa han... Men räknar man om det till ”hantverkartid” så kanske det blir mitten på september. Om jag har tur! 🙄🤣😂
 
Vi renoverar ett badrum nu. Gör inget själva utan har helentreprenad. Kostar 136.000 utan inredning. Tror vi har lagt ca 40.000 på inredning.
Vi har bott här i tre år och badrummet har varit bedrövligt så det är skönt att äntligen tagit tag i det.

Från detta....
 

Bifogade filer

  • IMG_20200812_203909.webp
    IMG_20200812_203909.webp
    82,7 KB · Visningar: 64
Vi renoverar ett badrum nu. Gör inget själva utan har helentreprenad. Kostar 136.000 utan inredning. Tror vi har lagt ca 40.000 på inredning.
Vi har bott här i tre år och badrummet har varit bedrövligt så det är skönt att äntligen tagit tag i det.

Från detta....
Till lite mer modernt. De har ca en veckas arbete kvar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200828_171746.webp
    IMG_20200828_171746.webp
    107 KB · Visningar: 64

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 342
Senast: Yeah but
·
Hemmet Ni som fått fuktskador i kök till följd av vattenläcka, kan inte ni berätta hur återställning gick till? Igår upptäckte vi att vår...
Svar
6
· Visningar
4 609
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: nickan1
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 532
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp