Reningskur?

Joyze

Trådstartare
Någon som har tips på bra reningskur som rensar hela hästens system från slagprodukter osv?

Sv: Reningskur?

Det beror nog på vad du tror på... Själv tror jag inte sådär jättemycket på att man kan "rena" en häst, det är det organen i kroppen är till för och om de inte funkar så får man kolla efter varför det är så.

Me jag vet att det påstås att tex alger "renar" kroppen.

Klorin eller grönsåpa är starka saker som man bör vara försiktig med. Du kan prova att vispa upp en hink vatten och ge. Dock är jag osäker på åt vilket håll du ska vispa.

Haha, skitkul. :devil:
Saken är den att min fullt seriösa ET påstod att min häst har fullt med slagprodukter och små muskelknutor och grejer. Som att hon hade ett "skal" utanpå sin kropp. För att "rena" systemet föreslog hon en reningskur, bestående av t.ex. alger, örter och såna grejer. Jag håller i vanliga fall inte på med "häxbryggder" men eftersom jag litar på henne så tänker jag följa hennes råd och undrade om ni kunde hjälpa mig på traven, men jag hade kanske fel. :cool:

Senast ändrad:

Men suck. Hon har inte ätit något och blivit förorenad av, hon har bara massa slagprodukter och grejer - hon är trots allt 13 år, klart man samlar på sig en hel del skit genom åren. Det gör väl människor också. Men finns här ingen örtmänniska eller liknande på buke? Brukar ju finnas en i varje stall :angel::D

Ingen som förespråkar sk utrensning har någonsin kunnat förklara vad de egentligen menar på ett fysiologiskt plan..

Friska njurar och levern är de stora reningsstationerna i kroppen. Vårdar man dem väl och ser till att njurarna har tillräckligt stor volym att jobba med så sköter de sitt jobb.

Är man förgiftad av ngt speciellt så får man ge det ämne som är antidot mot just den substansen.

Vad gäller alger så binder de sig till tungmetaller. Men om algen redan är full med t ex kadmium som den anrikat i havet när hästen äter den så kanske algen avger kadmium i utbyte mot kalk. Hur kul är det? HH

Ser att det var ett tag sedan du la in inlägget men jag svarar ändå...

Jag förstår det som att det din häst behöver rensa ur är slaggprodukter ur musklerna (som bildas av kroppen själv) och inte att det är något som den ätit som ska rensas ut. I så fall, har du provat med Selen? Det tipset fick jag av min dressyrtränare som ansåg att min häst hade svårt att själv transportera bort slaggprodukter i bakbensmusklerna och därför blev stum i dem. Har nu fått utskrivet något som heter Selevitan av vet. och tycker att han blivit bättre.

Ingen som förespråkar sk utrensning har någonsin kunnat förklara vad de egentligen menar på ett fysiologiskt plan..

Friska njurar och levern är de stora reningsstationerna i kroppen. Vårdar man dem väl och ser till att njurarna har tillräckligt stor volym att jobba med så sköter de sitt jobb.

Är man förgiftad av ngt speciellt så får man ge det ämne som är antidot mot just den substansen.

Vad gäller alger så binder de sig till tungmetaller. Men om algen redan är full med t ex kadmium som den anrikat i havet när hästen äter den så kanske algen avger kadmium i utbyte mot kalk. Hur kul är det? HH

:bow:

Tycker det är mycket hokus-pokus och flum runt detta med slagg-produkter (två g...) osv. Även för oss människor. Vadå "slagg"? Vad ÄR det rent konkret???????????????

TS kan ju inte själv förklara det... :cool:

"hon har bara massa slagprodukter och grejer - hon är trots allt 13 år, klart man samlar på sig en hel del skit genom åren."

Min häst är femton, då måste han ju ha ännu mer....

Senast ändrad:

Jag är ABSOLUT ingen expert och kan nog bara ge en liten vag förklaring av vad jag tror slaggprodukter är, men iaf. Vi hade en hästmassör på stallet som föreläste för oss för ett par år sedan och det var första gången jag hörde talas om att musklerna samlar på sig slaggprodukter. Och minns jag inte helt fel så handlade det om muskelceller som bryts ner och vanligtvis transporteras bort med blodet men kan också ansamlas i musklerna.

Jag kan dock minnas helt fel:p Men vad jag dock minns är att det verkligen inte lät som Hokus Pokus när hon förklarade det!

Gurkmeja.

Hästen stinker kattpiss när de äter det (det är tydligen så man märker om det hjälper).....men OM det verkligen fungerar törs jag inte svara på...har provat på några men kan varken säga bu eller bä..

Jag är ABSOLUT ingen expert och kan nog bara ge en liten vag förklaring av vad jag tror slaggprodukter är, men iaf. Vi hade en hästmassör på stallet som föreläste för oss för ett par år sedan och det var första gången jag hörde talas om att musklerna samlar på sig slaggprodukter. Och minns jag inte helt fel så handlade det om muskelceller som bryts ner och vanligtvis transporteras bort med blodet men kan också ansamlas i musklerna.

Jag kan dock minnas helt fel:p Men vad jag dock minns är att det verkligen inte lät som Hokus Pokus när hon förklarade det!

Slaggprodukter i musklerna köper jag! Det beror väl på dålig blodcirkulation, balans mellan adrenalin - noradrenalin (stresshormon) osv.

Men slaggprodukter i tarmarna t ex, det har jag svårt att tro på!

Precis som HH säger har ju kroppen sina egna reningsorgan, och de ska ju fungera! Gör de inte det så är ju djur/människa sjuka på allvar!!!! :confused:

Gurkmeja.

Hästen stinker kattpiss när de äter det (det är tydligen så man märker om det hjälper).....men OM det verkligen fungerar törs jag inte svara på...har provat på några men kan varken säga bu eller bä..

Stinker? Intressant! Det måste ju innebära att hästen utsöndrar något! Har just börjat ge min.
Får lukta på honom om några dagar!!! :D

Och som du säger så vet man ju inte skillnaden mellan att ge eller inte...

Aha!

Men jag trodde det var slaggprodukter i musklerna som TS menade eftersom hon skrev om muskelknutor. Fast när jag läste igen så kanske det var de inre organen hon menade...

I alla fall! Om era hästar har slaggprodukter i musklerna så kan selen hjälpa :)

Någon som har tips på bra reningskur som rensar hela hästens system från slagprodukter osv?

För att återställa ett negatvt ph-värde, dvs att hästen är för sur, kan man ge bikarbonat 1 msk 2 g/dag i fem dagar enligt rekommendation från mina massörer. Det är bra för hästar med spända muskler. Sedan kan du köpa "AME", de har olika kurer för olika ändamål t.ex. leder/muskler, njurar, cirkulation, mental, osv. Hör med de de är mkt kunniga! Dessa produkter och speciellt Biopromin har gjort underverk på min mkt muskelömma och stela häst, som på endast två veckor med bara mineralerna (ingen kur då) gick från superhalt, i skritt samt ont i alla ben vid verkning, till ohalt och supermjuk!! Min massör var helt förvånad! Jag hade fått en ny häst:bow:

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
382
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Malva1978
·
Utrustning Är Fir-Tech Allroundschabrak m. Elastiska Band lika bra som Equiband Pro System?
Svar
6
· Visningar
353
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross