Reningen efter fölning

aida

Trådstartare
Jag har sökt både här och i böcker men inte hittat något bra svar.
När stoet renar sig efter fölningen, vad är det egentligen som ska ut? Och hur mycket är normalt?

Mitt sto droppar blod från vulvan och imorse var det även blod i halmen, tror det kommer ut när hon kissar. Ser även att det pressas ut då hon travar i hagen.. Hon har blodstänk på benen och är kladdig i svansen. Som sagt hur mycket är normalt? Och när ska jag blir orolig (det är jag redan).

Jag ringde min veterinär imorse (när jag såg att det var blod i halmen också) Hon sa att det är möjligt att hon har fått en liten skada under förlossningen (som gick snabbt och lätt) som blöder lite. Men att jag ska hålla koll på henne så att hon är pigg i övrigt och äter, dricker och inte får temp. (allt det är okey nu).

Det är svårt när jag inte har något att jämföra med :crazy:

Sv: Reningen efter fölning

Jag har aldrig sett ett sto som blöder efter fölning (men sen har jag inte sett lika många ston som flera här på Buke gjort). Däremot tycker jag att det har varit vanligare med flytningar efter fölning. Mitt gamla sto fick det efter att Tetris föddes. Tog ut veterinär som fick skjölja ur henne, men veterinären tyckte nog mest att jag var tramsig:o. Så jag antar att iaf flytningar är normalt...

Nä, jag hade heller inte räknat med blod, det känns inte riktigt okey... Men en människa som föder barn kan ju blöda upp till 3 veckor efter förlossningen, men vad jag har förstått så är det inte riktigt samma sak, moderkakan lossnar tydligen på olika sätt.
Men min veterinär lät ju inte speciellt orolig, sa bara att jag skulle hålla koll på henne och höra av mig om det blev värre eller om hon såg påverkad ut.

När fölade hon?
Har du full koll på att hela moderkakan har kommit ut?

Hon fölade natten mot lördag, efterbörden kom innan hon hade rest sig upp ca 30 min efter att fölet var ute. Den ser hel ut, men jag har svårt att säga att jag är hundra säker eftersom det är mitt första egna föl. Det fattas ingen del av själva hornen i alla fall.

Blöder hon färskt rött blod så pass länge efter fölningen, så hade jag tillkallat veterinären.
Det går snabbt, en vändning ifrån hennes tillstånd nu till att bli riktigt dålig, och tanke på en nyfödd litet föl vid sidan, så RING.....

Skillnad hade varit om blodet hade varit mörkt, det sk efterslaget kan hålla på ett antal dagar efter fölningen.

Jag hade hållit koll på hennes temp och även hållit kontakt med veterinär när det är så pass länge sedan ho fölade. Så låt en erfaren veterinär få avgöra hur du ska gå vidare för det hör inte till vanligheterna att ett sto blöder med färskt blod så passa länge efter fölningen. Det behöver ju inte vara något alls men det kan också vara allvarligt.

Jag tog ut veterinären ändå, min nerver fixade inte att vänta och se.
Hon kollade henne vaginalt och hon var lite trasig ganska nära öppningen, hon gick in längre och kände med och där kändes det bra.
Så det var ingen fara :)
Vi fortsätter med den penicillinkur som vi redan hade påbörjat pga ett sparksår hon skaffade sig dag ett efter fölningen :cool:

Tack så mycket för era svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 256
Senast: Kratus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 697
Senast: Luff
·
Hundhälsa Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns...
2
Svar
25
· Visningar
3 194
Senast: dpmatte
·
Småbarn På måndag två veckor sedan hittade vi blod i min sons nattblöja, blev vårdcentralen som inte hitta något (men hans pung var lite större...
2
Svar
28
· Visningar
3 393
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka