rengskållor

S

sommartjejen

När jag klippte min häst så märkte jag att han hade något svampliknande i huden. Någon sa till mig att det kunde vara rengskållor, men eftersom jag aldrig sett det förut har jag svårt att avgöra om det verkligen är det.

Jag läste på http://www.sva.se/static/713.html, men jag vet inte om jag tycker att symptomen stämmer riktigt. Han har liksom inte krustor (det får mig att tänka på sådana sårskorpor som uppstår vid mugg), utan hud med hår som lossnat som en flik, och torkat.

Är det någon som har en bild på en häst med lindriga regnskållor?

Någon som har erfarenhet av behandling osv?

Sv: rengskållor

KNAPPLÅN

Jag skulle också vilja ha tipps på behandling!
Min 1,5 åring har rejäla regnskållor och det är uteslutet att bada honnom var 3e dag med klorhexidinschampo, dels för att han är rätt så ohanterad ännu och så är det ju rätt kallt för bad så här års....

//FPL

Hej!
Min häst har sådana krustor på bogen. Veterinären sa att de kunde vara svamp med tanke på den luftfuktig het som varit samt att min häst går på lösdrift. Jag har använt jodopax och det har funkat för mej ocj min häst. Var bara noga med att späda ut jodopaxen ordentligt, så den ser ut som en billig whiskey i färgen :)

Brukar annars gå bort av sej själv om man försöker hålla dom torra och rena... Kanske behöver täckas när det regnar en övergångsperiod tills det försvunnit om du inte brukar göra det...

Nja, klippmaskinen var det nog inte för jag såg det på en gång när klippmaskinen gick fram över pälsen. Det var dock mycket bättre idag, 2 dagar efter klippningen, så klippningen var nog positiv.

Jag har nog också drabbats av det... har inte läst nån riktig behandling...
Jag använder täcke på honom så att han absolut inte kan bli blöt. Han blev oxå klippt...

Vad kan an göra mer tro?
Verkar vara många med detta problem i år...
Min har aldrig haft nått liknande förut... Usch!

Jag tror min häste har darabbats av det, han har en massa knottror på mest på ena sidan halsen. Jag har tvättar med bakteriedödande schampo. Vad ska man göra mer?

Hej 2 av mina kallblod har haft och fortfarande har lite grann.
Ringde veterinär och rådfrågade fick utskrivet "sulfa" på den ena pga av kraftiga "skållor" 10dagars behandling. Efter det, kliade jag bort med händerna, av ramlade pensel liknande skorvar med hår. Är nu nästan helt bra, men blossar upp kring där sele och sadel sitter, dock inte under mage mer.
Vi tvättar med jodopax och har på alsolsprit nästan varje kväll.
Kommer nog inte undan helt från det pga av fuktigt väder, men det är absolut mycket bättre. Har rakat båda hästar.
Anväder endast täcken som andas. Och fleecetäcke efter träning.
Båda står utan täcken på natten vid varma grader.

Har tyvär ingen bild just nu men kan fixa senare.

Hoppas att ni fått lite hjälp! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara. Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går...
Svar
10
· Visningar
5 332
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hej, Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst...
2
Svar
26
· Visningar
2 562
Senast: Egonson
·
F
Hästvård Min häst har krustor och knölar (början till krustor) lite här och där i pälsen, på bog, rygg länd kors och lite i flanken. jag vet...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Kexet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII