Rengöra stenläggning, hjälp!

SpanskaLoppan

Trådstartare
Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men maken tyckte det var så snyggt och praktiskt🤨
Varje vår har han nu ägnat ett par veckor åt att få bort mossa som växer i fogarna och rensa ogräs.
Nu med den varma hösten(vi har fortfarande runt 10 grader varmt på dagarna, rosenskära och ringblommor står i full blom i pallkragarna...)gjort att det ser förskräckligt ut igen. Mossan har börjat växa på, ogräset spirar. Och så är det massor av vad jag tror är lavar, vita fläckar som sitter som berget. Jag blir skitdeppig och det tar emot att vara ute i trädgården ärligt talat. Jag ser inte fram emot våren alls.
Förra våren hjälptes vi åt att med hjälp av nåt medel för tvätt av stenplattor, minns ej namn, få rent en del vid altanen. Det skulle vattnas ut över plattorna, verka en stund och sen skulle det gå att skrubba stenen med grov borste. Funkade sådär... Fick tillslut ta till högtryckstvätt men det tog ändå flera timmar att bli klar. Plus att alla fogar sköljdes bort så vi fick köpa hem fogsand och göra om allting.
Vi har inget emot att lägga ett par veckors fritid på att få snyggt men - vad gör man för att slippa göra om det flera gånger per säsong? Och för att få bort det utan absurda mängder vatten? Högtryckstvättandet förra året var inte alls bra och därtill är det ofta bevattningsförbud här från början på april, ibland tidigare.
Grundarbetet ska vara ordentligt enligt förra husägaren, med markduk och grus osv under stenen som är av betong. På baksidan är det dock tegel lagt.

Så;
1. Mossa och lavar som ska bort till att börja med. Helst så ogiftigt som möjligt då vi odlar mat, har barn och husdjur och för miljöns skull.
2. Föredragsvis utan högtryckstvätt/minimal användning av sådan.
3. Hämma påväxt av ny mossa/lavar och annat allmänt ogräs.

Givetvis är det arbete med trädgård. Inte mig emot, men det känns som att vi rensar och rensar men aldrig blir klara. Vi ägnar så mycket tid och ork åt att försöka snygga till stenläggningen att vi inte orkar med odling och annat roligt...
Att ta bort stenen och så in gräs är inte ekonomiskt görbart i dagsläget. Det skulle behövas enorma mängder jord hit och pga utformning av trädgård/hus skulle vi antingen få riva delar av staketet eller få jorden på plats med hjälp av kranbil.
20241112_151952.webp

Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men maken tyckte det var så snyggt och praktiskt🤨
Varje vår har han nu ägnat ett par veckor åt att få bort mossa som växer i fogarna och rensa ogräs.
Nu med den varma hösten(vi har fortfarande runt 10 grader varmt på dagarna, rosenskära och ringblommor står i full blom i pallkragarna...)gjort att det ser förskräckligt ut igen. Mossan har börjat växa på, ogräset spirar. Och så är det massor av vad jag tror är lavar, vita fläckar som sitter som berget. Jag blir skitdeppig och det tar emot att vara ute i trädgården ärligt talat. Jag ser inte fram emot våren alls.
Förra våren hjälptes vi åt att med hjälp av nåt medel för tvätt av stenplattor, minns ej namn, få rent en del vid altanen. Det skulle vattnas ut över plattorna, verka en stund och sen skulle det gå att skrubba stenen med grov borste. Funkade sådär... Fick tillslut ta till högtryckstvätt men det tog ändå flera timmar att bli klar. Plus att alla fogar sköljdes bort så vi fick köpa hem fogsand och göra om allting.
Vi har inget emot att lägga ett par veckors fritid på att få snyggt men - vad gör man för att slippa göra om det flera gånger per säsong? Och för att få bort det utan absurda mängder vatten? Högtryckstvättandet förra året var inte alls bra och därtill är det ofta bevattningsförbud här från början på april, ibland tidigare.
Grundarbetet ska vara ordentligt enligt förra husägaren, med markduk och grus osv under stenen som är av betong. På baksidan är det dock tegel lagt.

Så;
1. Mossa och lavar som ska bort till att börja med. Helst så ogiftigt som möjligt då vi odlar mat, har barn och husdjur och för miljöns skull.
2. Föredragsvis utan högtryckstvätt/minimal användning av sådan.
3. Hämma påväxt av ny mossa/lavar och annat allmänt ogräs.

Givetvis är det arbete med trädgård. Inte mig emot, men det känns som att vi rensar och rensar men aldrig blir klara. Vi ägnar så mycket tid och ork åt att försöka snygga till stenläggningen att vi inte orkar med odling och annat roligt...
Att ta bort stenen och så in gräs är inte ekonomiskt görbart i dagsläget. Det skulle behövas enorma mängder jord hit och pga utformning av trädgård/hus skulle vi antingen få riva delar av staketet eller få jorden på plats med hjälp av kranbil. Visa bifogad fil 156732

Initialt är involverar det mycket jobb, men gör om jobbet ordentligt igen fast vänta ett tag med ny fogsand och bevattna istället i springorna med ogräsättika varje vecka fram tills det att det börjar bli riktig vinter. På med ny fogsand.

Sedan får man helt enkelt hålla efter. Det är en utopi att tänka att det räcker att hålla efter en gång per år.

Vi har stenläggning och drar några drag med fogskrapa så fort det börjar komma ny mossa. Blir det antydan till ogräs sprejar vi med ogräsättika. När man har tröttat ut ogräset så behöver man inte lägga så mycket energi på det mer än att sopa rent så att det inte trampas ner jord och växtdelar i fogarna och dra några drag med fogskrapan. Det tar inte många minuter i anspråk per vecka.

Mossa kommer sig av att gången förmodligen ligger i skugga eller norrläge. Det är inte så mycket att göra åt det. Men får man bara bort ogräset så drar man som sagt snabbt bort tillkommande mossa med en fogskrapa.

Att helt få bort lavan tror(!) jag kan vara en högre ambitionsnivå än rimligt, sett till besväret. Men mossan och ogräset hade jag själv nog först dödat med ogräsättika - inte farligt dyrt och inte farligt miljövidrigt - och därefter borstat bort. Inte för hand utan jag hade nog hyrt en motordriven roterande borste som är avsett just förändamålet; trädgårdsfirmorna som rengör de stensatta utomhusytorna på jobbet brukar använda sådana som de hyr på någon maskinhyrfirma. Ungefär som denna fast kortare borst och av stål.
borstmaskin.webp

Initialt är involverar det mycket jobb, men gör om jobbet ordentligt igen fast vänta ett tag med ny fogsand och bevattna istället i springorna med ogräsättika varje vecka fram tills det att det börjar bli riktig vinter. På med ny fogsand.

Sedan får man helt enkelt hålla efter. Det är en utopi att tänka att det räcker att hålla efter en gång per år.

Vi har stenläggning och drar några drag med fogskrapa så fort det börjar komma ny mossa. Blir det antydan till ogräs sprejar vi med ogräsättika. När man har tröttat ut ogräset så behöver man inte lägga så mycket energi på det mer än att sopa rent så att det inte trampas ner jord och växtdelar i fogarna och dra några drag med fogskrapan. Det tar inte många minuter i anspråk per vecka.

Mossa kommer sig av att gången förmodligen ligger i skugga eller norrläge. Det är inte så mycket att göra åt det. Men får man bara bort ogräset så drar man som sagt snabbt bort tillkommande mossa med en fogskrapa.
Nej arbetsfritt hoppas vi inte på! Men i dagsläget så har maken(för det var han som tyckte stenläggning verkade sååå praktiskt... Jag varnade honom...)ägnat timmar varje dag hela april åt att skrapa mossa med fogskrapa. Och nu är smutsen/påväxten av annat så mycket att det liksom inte blir snyggt ändå.
Stenen finns i alla vädersträck(hela huset+trädgård är anpassat för rullstolsanvändare)och mossan växer glatt och snabbt överallt. Vi bor granne med skogen, min teori är att sporer färdas därifrån. Eller nåt sånt.

Som du beskriver, att man dyker på direkt när man ser att det växt på en viss plats och att man sopar bort jord direkt osv är helt okej jobb liksom. Det är att komma dit som känns tröstlöst.

Ang att lämna utan sand i fogarna, är det inte risk att det rör sig en massa? Huset rör sig helt klart, dels knäpper det en hel del och dels kan vissa dörrar/fönster skifta från sommar till vinter med att vara lätta eller tröga att öppna/stänga.
Här är himla svårt att avgöra när det tänker bli vinter "på riktigt" också, om det överhuvudtaget blir det. Vissa år är det flera plusgrader dagtid hela vintern i stort sett. Andra år kommer en halvmeter snö i november och ligger till gärna dagarna före jul:(:rofl: Ofta pendlar vi mellan höst- och vinterväder nov - mars...

Att helt få bort lavan tror(!) jag kan vara en högre ambitionsnivå än rimligt, sett till besväret. Men mossan och ogräset hade jag själv nog först dödat med ogräsättika - inte farligt dyrt och inte farligt miljövidrigt - och därefter borstat bort. Inte för hand utan jag hade nog hyrt en motordriven roterande borste som är avsett just förändamålet; trädgårdsfirmorna som rengör de stensatta utomhusytorna på jobbet brukar använda sådana som de hyr på någon maskinhyrfirma. Ungefär som denna fast kortare borst och av stål.
Visa bifogad fil 156735
Jag misstänkte att de vita lavarna kunde vara svåra... Jag ska försöka lära mig att leva med dem^^.
Vi hyrde nån mesigare variant än den du har hittat bild på. Men det var iaf roterande metallborst. Man kunde koppla vatten till också. Hände inte ett skit:rofl: Förbannad make var effektivare... :D
Kan ju mycket väl ha varit en för mesig maskin dock, ska kolla om jag kan hitta nåt rejälare.
Vi försöker hålla kostnaden nere då vi planerar(sparar till)att göra om en del i trädgården för att förenkla arbetet. Bl a ska sisådär 50 m ligusterhäck grävas bort för vi vill hinna annat än klippa häck helt enkelt.

Funkar tösalt tro? Det har vi flera säckar av som gamla husägaren samlat på sig och vi fick överta. Och vad är massor? 1 kg/kvm?:angel:
Tösalt fungerar utmärkt. Tänk att varje fog ska vara ordentligt täckt, när det regnar smälter saltet och rinner ner i fogarna och dödar växtligheten. Det kan bli fläckar av saltet, men för mig försvann det efter några till regnväder. När allt salt är borta så kommer ogräset så småningom tillbaka, så det måste upprepas. Är nog ändå enklast av det jag provat hittils 😊

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så att vi om 1 månad ska flytta till en gård. Det finns redan staket uppsatt och så och stoparna är frächa och sitter väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 038
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar