Rengöra sår

Geysir

Trådstartare
Nu har Geysir fått ett rätt otäckt sår på benet som blitt infekterat. Veterinär har självklart varit ut och tagit hand om det. Såret ska tvättas med koksaltlösning, det vet jag enbart för att jag frågade. Men hur vet man när man annars vilken typ av rengöring som gäller? Ibland är det ljummet vatten, ibland koksalt, ibland inte alls koksalt, nån som kan hjälpa mej att veta vad som gäller och när?

Sv: Rengöra sår

Det där finns det nog lika många svar på som det finns hästägare;)

Fula sår på sommaren använder jag helst jodopax som sårrengöring, och försöker lägga om eller smörja med nåt som håller flugor på avstånd. Typ tjärsalva. Mindre sår har ofta en skorpa när man hittar dem och då tvättar jag inte så noga eftersom det redan börjat läka, smetar kanske på lite salva.

Vintern har jag nog, peppar peppar, inte haft några riktigt fula sår vad jag minns. Mina går på lösdrift och är det kallt så blir det inte så mycket bakterier i omlopp, så minimalt med tvätt om det inte är nåt extremt och i så fall jodopax.

Alltid koksalt! Framförallt om sår ska sys. Idag avråder man bestämt från jod - men jag använder det i alla fall på mindre sår eller till omslag för att minska risken för lymfangit.. Dock har jag fått skäll av vet :angel:

Något som jag däremot använt med framgång är aloevera-gel men då efter att såret rengjorts med koksalt.

Koksalt eller rent vatten.
Jag kan tycka att alsolsprit eller alsollösning är ganska bra också, till lite smetiga sår.

För övrigt gillar jag att låta sår lufta och torka, upplever att de slutar smeta och slutar rinna mycket fortare om man under kontrollerade former kan hålla dem öppna.

Tror väl inte att det egentligen finns något större skäl till att rekommendera koksaltlösning framför vatten - förutom att koksaltlösningen säljs i praktiska flaskor på apoteket.

Tvål och vatten har på "normala" människosår visat sig vara lika bra för att hindra infektion som att "krångla till det" med koksaltlösning.

*kl*

Klorhexidin (Hibiscrub), det är snällast mot hud och vävnad och väldigt bra på att döda bakterier.

Jod blir inaktiverat av blod bland annat, men är bra till desinfektion och vid svampangrepp där huden är intakt.
Alkohol är visserligen bakteriedödande men dödar friska celler med, samma med vanligt tvål...

Nu har Geysir fått ett rätt otäckt sår på benet som blitt infekterat. Veterinär har självklart varit ut och tagit hand om det. Såret ska tvättas med koksaltlösning, det vet jag enbart för att jag frågade. Men hur vet man när man annars vilken typ av rengöring som gäller? Ibland är det ljummet vatten, ibland koksalt, ibland inte alls koksalt, nån som kan hjälpa mej att veta vad som gäller och när?

http://www.hastsverige.se/hudskador.html

Lycka till

Alltid koksalt! Framförallt om sår ska sys. Idag avråder man bestämt från jod - men jag använder det i alla fall på mindre sår eller till omslag för att minska risken för lymfangit.. Dock har jag fått skäll av vet :angel:

Något som jag däremot använt med framgång är aloevera-gel men då efter att såret rengjorts med koksalt.

Veterinären avråder inte när det handlar om sår som är eller riskerar att bli infekterade. Tex sår på sommaren långt ner på benen och liknande. De avråder från att använda det när det inte finns behov.

koksalt eller klorhexidyn (eller hur det nu stavas) använder jag som rengöring. sår som är läkta brukar jag bara ta mild tvål och ljummet vatten.
försöker att inte kleta på för mycket salvor, aleovera på skrap sår och torra sår bara, lila sprey på färska sår som blött.
men är det infekterat/mycket vätskande + sommar så tar jag nästan bara lila sprey efter klorhexydyn lösningen för att det ska hålla sig torrt och inte fastna massa skit i det. har då också lindat i hage och box om det går och byte minst 2ggr om dagen.

I länken står det: Vid åtgärd av infekterade sår är antibakteriell behandling nödvändig... Så vatten som många rekommenderar här är väl inte rätt behandling.

Många som jobbar inom sjukvården säger att man "slutade använda VPlösning redan på 90 talet"

Skillnaden på häst och människor är att hästen går att flå, alltså sitter huden inte "fast" på samma sätt på en häst som på en människa, hästen kan alltså lätt få infektionsfickor som kryper iväg under huden...

Jag har använt mig av VPlösning flera gånger vid jobbiga sår (Som inte helt slutat gegga trots flera dagars alsolspritomslag) och de har aldrig slutat med att hästen förlorat den kroppsdelen, utan de har läkt ihop fint...

Vad hindrar dig från att tvätta eventuella fickor med klorhexidin jämfört med väteperoxid? Må vara att huden inte sitter fast på samma sätt hos häst som hos människa, men den består fortfarande till stor del av samma celler- hudceller!

Självklart kommer inte benet att falla av för att man använder väteperoxid. Men vid svåra stora sår som redan kommer ta lång tid att läka ihop för att man t.ex. har förlorat mycket hud så främjar det inte direkt att tvätta med något som inte är snällt för de friska cellerna heller. Så kan du lika gärna använda klorhexidin som inte skadar!

Se gärna Korvens länk...

Självklart kan man använda klorhexidin på större skador...

Men på mindre kan en utspädd VPlösning på kanske 1-2% lika bra..

Precis somdet står i länken säteperoxid på nya sår ej heller jodopax. På sår som blivit infekterade är väteperoxid det bästa tycker jag. Att det ryker några friska celler får man ta, en sårinfektion kan bli bra mkt otäckare och farligare än så!

Som jag sagt innan, är ju inte så att väteperoxid är dåligt ur ett antibakteriellt synpunkt, men där finns betydligt snällare medel som är minst lika bra- typ klorhexidin. Tror dessutom det är visat att just klorhexidin är ännu effektivare än väteperoxid.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
715
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: inaa
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka