Rengöra mögligt läder...

Lenita

Trådstartare
Har läst igenom lädervårdstråden och eftersom jag inte hittar något om detta där plus att jag behöver snabbt svar så lägger jag en egen tråd om detta... Så snälla moderator flytta inte ihop den här tråden med den...:bow:

Det är så att jag har ett huvudlag och ett par tyglar som under lång tid hängt ute i ett stall (inte hängt där av mig) och tack vare detta blivit fulla av vitmögel. :crazy:
Hur får jag lättast bort detta och undviker att det kommer tillbaka?? :confused:
Svar önskas snarast, tack....:) :bow:

Sv: Rengöra mögligt läder...

Satt själv och lusläste alla lädervårdstrådar häromdagen, just angående mögel. Provade med 2 delar vatten och 1 del 24% ättika, som det var någon som tipsade om, och torkade av sadeln med detta. Smorde sedan med vanlig glycerintvål, och än sålänge har det funkat! (det var iofs bara ett par dagar sedan:p )

Har också hört on ättika men hade inte en aning om mängder...:)
Ska nog prova det..:bow:

Någon annan som har något intressant och användbart förslag? :D

Virkon som man tvättar stall med efter svampangrepp... Mkt drygt och mkt användbart. Fungerar bra på det jag provat och luktar inte lika illa som ättika...

*trycker in en tilläggsfråga och hoppas det är ok*

Vad är skonsammast mot lädret?

Det finns en speciell lädertvål som är framtagen just för mögel. Flaskan är svart.. Kan försöka hitta en bild..

Gjorde rent ett träns i går som var angripet av just vitmögel.
Använde varm (ritkgit varmt) vatten och ättika.
Sidostyckena var värst så dem fick liggai bad i ättika+vatten i ca: 30min. Sen sköljde jag av det, tvättade med sadeltvål och så fick det ligga på handduk och torka.

När det torkat smörjde jag in med olja och det har legat på handuken till i dag. Ska sätta ihop det snart. Jätterent och fint blev det:)

*kl*

Jag har alltid bara använt vanlig lädertvål och det har funkat bra. Nån sa till mig nån gång för läängesen att läder som är mögligt har varit bra omskött o inoljat en gång i tiden o hittar man då ett t.ex. gammalt träns som inte är mögligt så har det varit dåligt skött.

Nån som hört något om detta stämmer?

Vet bara att mitt gamla täns blev mögligt ibland (användes inte då) o det sköttte jag bra när det användes.

Bra och bra omskött, det har blivit lite väl mycket insmort, då det oftast är resterna från tvål/balsam/olja som möglet sitter i. Därför möglar inte stela läskiga saker som aldrig ens sett en putstrasa medan träns som smörjs in dag efter dag med diverse medel möglar så fort man hänger det fuktigt...

Skulle behöva ett sånt. Min grejor blr mögliga hela tiden och jag vill kunna putsa mkt. Blir jätteglad om du kan hitta bild och namn eller ännu hellre vet var man kan köpa?

Jag tycker att grönsåpaoch en tex tandborsta funkar jättebra. Sedan låter man det torka ordentligt, och sen smörjer man in det så det blir smidigt, men inte mer än lädret kan ta upp. (Fettar man blött läder stänger man inne fukten)

Det heter Equi...nånting och finns på bl a Eko. Kostade 69 kronor vill jag minnas.

Immer

heter equi*nånting*
svart flaska med vit etikett
funkar jättebra!
förhindrar även åtruppkomst av mögel (vet itne hur längre den funktionen sitter i, men längre än om man använder vanlig lädertvål i alla fall)

*KL*
Uj vad många svar det kommit...:)
Lutar nog åt att det blir ättikan eftersom den finns hemma och jag troligtvis inte hinner iväg till någon affär som säljer hästgrejer under veckan...:angel:
Anledningen till att det här tränset blev som det blev är min lata syster som inte orkade byta till ett annat huvudlag till bettet hon använder på hästen:mad: , plus att hon inte ridit på ett bra tag....:crazy:
Så jag var rätt sur när jag såg skicket på mitt snygga showträns med silverdetaljer som jag tillverkat själv...:(

Används det som vanlig sadeltvål alltså istället för sadeltvål eller används det tillsammans? Antar att det rengör, ska man smörja in med fett efteråt eller det kanske motverkar effekten? Får nog ta en runda till Eko och införskaffa ett sådant...

Nu har jag varit ute i stallet och kollat!

Medlet heter Equifix "3-stegs lädertvål med mögeleffekt".
Kostade 65 kronor på EKO.

Immer

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 255
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hur ska man överleva att behöva "tvingas" sälja sin häst :confused: Ber snällt moderator flytta tråden om den skulle ligga fel! Läs... 2
Svar
34
· Visningar
4 400
Senast: help
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 427
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring