rengöra juver etc på ston.

squarepants

Trådstartare
nu, som nybliven stoägare, så måste jag höra mig för lite hur man sköter "intimhygienen" på ston då jag aldrig haft ett förut.

på valackerna har jag ju sett till så att snoppfickan är ren och det inte är något klet som inte brukar vara där och ibland kanske ta bort skrov ifrån snoppen samt tvätta ca 1-2 ggr/månad på sommaren, mer sällan på vintern.

hur gör ni med era ston?
tvättar ni dem när de brunstar?
tvättar ni juvrerna?
ska man "leta" efter något på ston, typ känna om juvrerna är knöliga etc.

berätta :bow:

Sv: rengöra juver etc på ston.

Vi tvättar benen på stona då dom brunstar, inget annat. Vi tvättar även juvret på stona då och då.

Jag gör rent juvrena nån gång då och då, ofta bara med handen så jag pillar bort ev smuts eller när de ändå duschas att jag kan ta en svamp och dra mellan juverhalvorna. Jag är alltid så förvånad när jag hör om stoägare som aldrig gjort rent juvret innan ev föl ska nedkomma. Mina flickor gillar när jag kliar dem under magen och insidan av låret så att kolla juvret är aldrig något problem, jag brukar däremot aldrig klämma igenom dem.

Benen spolas av om de är söliga vid brunst, oftast räcker det med att borsta.

De få gångerna jag duschar hästar så brukar jag även skölja dem under svansen, men annars kollar jag bara nån gång nu och då att det ser bra ut. Finns som ingen anledning att börja pilla mer om man inte ska kolla färgen på blygdläpparna vid brunst.

Vi brukar tvätta stona med en svamp mellan juverhalvorna när det är smutsigt! Hästarna älskar när man kliar där!

Liknande trådar

Hästvård Hästen har ett flertal ggr haft halm o skit som hänger ut i skapet. har bara dragit bort de försiktigt förut men idag hade han MASSA...
Svar
1
· Visningar
1 490
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka