Renfäll under barbacka sadel

Polle

Trådstartare
Har en s.k. barbacka/fårskinns sadel här hemma som jag ännu inte har hunnit testa att rida i. Dock ser den gudomligt skön ut :love: Det är inte äkta fårskinn, utan någon imitation, i övrigt ser den ut som en fårskinnssadel.
Den har paneler undertill som sätts in i fickor, och dessa går att ta bort m.m. Jaa, ni vet nog hur en sådan här sadel ser ut och fungerar :D
Nu till min fundering. Jag har funderat på vad jag ska sätta under sadeln.... jo den har paneler osv. men jag känner ändå att jag vill ha något under den för att ännu skydda ryggen, ryggraden osv. lite mer. Har kommit över en stor renfäll billigt och då jag nu läser om dessa så ser jag att de används mycket under sadlar pga att de fördelar tryck osv. Min fråga nu är kan jag använda den under min "fårskinnssadel"? Någon som testat och kan berätta hur/om det fungerade?

Har en s.k. barbacka/fårskinns sadel här hemma som jag ännu inte har hunnit testa att rida i. Dock ser den gudomligt skön ut :love: Det är inte äkta fårskinn, utan någon imitation, i övrigt ser den ut som en fårskinnssadel.
Den har paneler undertill som sätts in i fickor, och dessa går att ta bort m.m. Jaa, ni vet nog hur en sådan här sadel ser ut och fungerar :D
Nu till min fundering. Jag har funderat på vad jag ska sätta under sadeln.... jo den har paneler osv. men jag känner ändå att jag vill ha något under den för att ännu skydda ryggen, ryggraden osv. lite mer. Har kommit över en stor renfäll billigt och då jag nu läser om dessa så ser jag att de används mycket under sadlar pga att de fördelar tryck osv. Min fråga nu är kan jag använda den under min "fårskinnssadel"? Någon som testat och kan berätta hur/om det fungerade?
har du en fäll hemma så prova :), de fördelar inte trycket från ryggraden dock utan är mest att de låter pälsen andas och minskar risken för skav.
för att ge tryckavlasning för ryggraden så behöver du någon form av padd med kanal. eller så har du panelerna i sadeln så att det blir en kanal :).

har själv bara en teddy padd med kanal på min barbacka sadel/kudde. den är dock inte tryckfördelande alls utan har den bara för att det ska bli mer vaddering mellan sittbenen och hästen.

har du en fäll hemma så prova :), de fördelar inte trycket från ryggraden dock utan är mest att de låter pälsen andas och minskar risken för skav.
för att ge tryckavlasning för ryggraden så behöver du någon form av padd med kanal. eller så har du panelerna i sadeln så att det blir en kanal :).

har själv bara en teddy padd med kanal på min barbacka sadel/kudde. den är dock inte tryckfördelande alls utan har den bara för att det ska bli mer vaddering mellan sittbenen och hästen.

Jag har anvænt renskinn i många år under den vanliga sadeln, kanske skulle børja anvænda det under fårskinnssalden också. Jag delade stall med en av landets bæsta långdistansryttare en gång i tiden och hon anvænde renskinn før att hon sa att det førdelar trycket bæst och att det andas. Och æven om det blir fuktigt av svett och man hænger upp det i en inte særskilt varm sadelkammare så torkar det snabbt.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 222
Senast: Spyro192
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 449
Senast: Simply me
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat