Reklamering av hoslagare?

S

silverdraken

Nu vet jag inte om det här är rätt forum att posta i men jag testar i alla fall.
I dag skoddes min 20åriga travare av en ny hovslagare som en i stallet anlitar. Jag var inte med vid själva skoningen utan den andra tjejen tog hand om det. När jag kommer dit ca 5h senare och tittar på hovarna märker jag att hovslagaren har kapat sidorna på strålen. Jag har aldrig under mina 5år som hästägare varit med om att man kapar strålen, jag har alltid hört att man ska vara försiktig om den. Det som stör mig mest är att högra frambenets stråle blödde! :cry:
Det var ingen ström utan ett konstant småblödande på strålen som tydligen blev kapad för hårt... Hästen var inte halt och verkade inte ha särskilt ont mer än när jag desinfekterade, 7h senare blödde det fortfarande... Förutom den skadade strålen så hade hon återanvänt hans gamla skor för hon(kvinlig hovslagare) fann de i så bra skick. Problemet är att bakskorna broddas i dagligen (de går obroddade bak i hagen) och broddhålen är lite slitna så om inte snön hinner smälta om 2-3veckor måste jag sko om pga. uttjänta broddhål.
Kommer då inte att anlita henne igen :(

Går det att få någon ersättning för dålig skoning? Och vad har man för rättigheter som "kund"?
Har aldrig haft problem med mina gamla hovslagare.

Sv: Reklamering av hoslagare?

Har du kvitto? Annars kan du nog inte göra mycket.

Jag tycker att du skall kontakta henne igen och tala om att du inte är nöjd och ge henne en chans att rätta till eventuella felaktigheter. Om hon däremot vägrar finns allmänna reklamationsnämnden och du kan även kontakta hovslagarföreningen.
Jag måste säga att jag är lite förvånad att du aldrig sett strålen putsas eller verkas tidigare, dina hästar kanske har väldigt fina strålar men ofta behöver man putsa sidorna och ta bort flikar o liknande. detta görs för att undvika fickor och liknande som kan skapa problem.

har försökt ringa men jag får inte tag på henne. att hon verkade strålarna också är jag inte sur över utan att det var så grovt taget.

Jag skall inte försvara det som hänt, och om hon tagit grovt vet jag ju inte efterssom jag inte sett hovarna före o efter, men tyvär är lite av hundhuvudet hemmahörande på tidigare hovis som inte verkat strålarna så att det var för mycket att ta denna gång :(
Tycker synd om dig, det är inte kul att känna det som om hästen blivit misshandlad!
Alla hovslagare är inte duktiga, tyvärr!!

Jag ar ocksa forvanad over att du som agare aldrig sett stralen blivit verkade. Det har alla hovslagare jag sett gjort - och da ar jag sambo med en dessutom sa jag har ju sett MASSOR med hovslagare da vi ofta ar pa konferenser, mm.

Det kan ju faktiskt ha varit sa enkelt att nar hon trimmade stralen sa drog din hast till sej benet och hon av ren olyckshandelse tog for mycket av stralen. Eller sa kan det vara sa att din hast hade svamp i stralen och hovslagaren tog bort det infekterade, aven fast det kanske var lite val mycket. Jag hade hellre haft en hast som blodde smatt, an en hast med stralrota. (Det sista ar mycket troligt da din forra hovslagare aldrig verkat stralen forrut).

Att hon anvande skorna igen tycker jag heller inte var fel, det ar ingen ide att slanga skor som kan sitta pa lika lang tid igen. Daremot tycker jag att du ska plugga igen broddhalen nar de inte anvands, det handlar ju om vanligt sunt fornuft. Det ar inte svart att stoppa in lite bomull eller en blind-brodd i halet for att forhindra att det skadas. Det finns aven gummi-ploppar man kan kopa pa tex Hooks for att forhindra att broddhalen forstors.

Om du ville ha helt nya skor pa hasten, for att broddhalen var daliga, tycker jag arligt talat att du skulle sagt det till den som hade hand om hasten nar den skoddes. Det var ju inte sa latt att veta om du inte sagt nagonting.

Jag kan inte saga annat an jag tycker att du overreagerar. Jag tycker att det ar du som inte riktigt sagt vad du vill ha, inte hovslagaren som gjort nagonting fel.
Tycker att din gamla hovslagare inte verkar speciellt bra om h*n vid varje tillfalle satter pa nya skor, eller aldrig verkar och trimmar stralen.

Dött strålhorn SKA verkas bort.Om inte är risken för strålröta överhängande.Som sagt att det blöder lite är ju inte bra men händer alla hovisar någon gång ibland,speciellt om hästen inte står still,är lerig el.att belysningen är dålig.Är du missnöjd med jobbet gäller som för andra hantverk-kontakta den som gjort jobbet i första hand.
Jag tar inte nya skor till mina kunders hästar om jag är övertygad om att dom räcker en gång till.Hade du velat ha nya skor trots att dom gick att lägga om skulle du naturligtvis sagt till om det i förväg.
din hovslagare gjorde säkert sitt bästa och skulle nog uppskatta att du försöker få kontakt med henne i första hand.

Håller med övriga - ring och prata med hovslagaren i fråga. Denne kanske har en alldeles logisk förklaring.

Att du inte ville återanvända de gamla fullt användbara skorna kunde inte hovslagaren veta. Jag betraktar det som normalt förfarande att återanvända skorna om de inte är för slitna.

Nu har jag fått tag på henne och hon erkände att hon hade tagit lite för mycket när hon kapade strålarna. Käns skönt att hon tar på sig ansvaret :banana:
Strålröta var det inte tal om då jag är väldigt nogrran med hovvård. inga ben-ingen häst.
Jag tycker också att det är ok att återanvända skor om de är ok (har gjort så flera gånger), men när det handlar om broddhålen (har extremt isig väg) vill jag ha de i bra skick.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka