Reklamation hund

Krantz92

Trådstartare
Hejsan.

Jag har stött på ett problem och ville se vad ni tycker jag ska göra.

Köpte en hund som är liten mer än 2 år och nu så blev jag tvungen att operera hunden för ljumskbråck (bägge sidorna) och efter det så ville inte försäkringsbolaget ersätta eftersom deras veterinär ansåg att det är ett dolt fel, och ber mig kontakta säljaren.

Säljaren vägrar ersättning pga hon inte har en dold felförsäkring täcknad, hon påstår över chatt att hon har papper på att hunden var frisk när vi köpte den och att det inte fanns något fel. Men när vi hämtade hunden så vad det vi som chippade och kollade upp henne, innebär att säljaren ljuger och inte har koll.

Hon har bestridit kronofogdens betalningsförelägganden och nu är det frågan om jag vågar ta det tills tingsrätten. Själv så tror jag hon enligt lag fortfarande är betalningsskyldig (köpelagen)

Någon som vet något om juridik eller liknande ? Alla svar uppskattas Med vänlig hälsning, förvirrad kille

Sv: Reklamation hund

Lite kompliteringsfrågor:
I vilken ålder var hunden när ni köpte den? valp eller vuxen? Kom det med ett intyg på en veterinärbesiktning som ej var äldre än 1 vecka? Är det en renrasig hund med dokumentation på föräldrardjuren eller en blandras eller oreggad, stamtavlelös "renrasig"?

Sen är mitt första intryck att det låter som en oseriös uppfödare som säljer en ochippad hund utan dolda felförsäkring.

Av vad som står på SKK sida så framgår det att om säljaren inte har dolda felförsäkring men felet anses som dolt så får säljaren betala ur egen ficka. Hur man får någon att betala är en annan femma.

Du kan läsa mer själv på deras hemsida.

Hejsan.

Hunden är ren rasig. Köptes som valp, säljaren är ej med i skk men sa hon gick efter deras regler.

Något intyg fick vi inte. Hon sa att det inte var något fel på hunden, vi ville va med oss hunden hem direkt. Så därför gjorde vi chippningen samt kollen som veterinären sa att hon var jätte fin.

Det kostar antagligen mer än det smakar att dra det till tingsrätten. Räknas det som ett dolt fel kan du max få ut inköpspriset och jag misstänker att det inte var så högt med tanke på att uppfödaren inte direkt låter seriös. Hen har antagligen heller inga pengar att mäta ut och så står ni där i alla fall utan ersättning.
Det är nog till att bita i det sura äpplet och inse att ni gått på en nit.

Pengar att mäta ut i den familjen är inga problem, inköpspriset är högre än vad veterinärvården kostade. Tingsrätten skulle kosta mig Max 1300kr ifall jag förlorade, pga att det klassas som småmånsfall eller liknande(värde under 49000kr)

Hon driver detta utanför skk för att hon ska kunna, göra det svart är vad jag misstänker

Tyvärr kunde ni lika gärna köpt en 4-vägskornsning på blocket när det gäller div garantier och förmåner gällande försäkringsbolagen. Men det är lätt att vara efterklok. Men anser er nuvarande veterinär att detta är ett dolt fel så får tydligen säljaren betala ur egen ficka. Men det kan bli problem att få ersättning för framtida problem som anses vara ärfliga när hunden inte har rätt dokumentation från säljaren.

Tips för nästa hundköp. Köp från en uppfödare som är ansluten till SKK, där valpen har en vetbesikting som inte är äldre än 7 dagar, där föräldrardjuren har gjort alla kontroller och valpen säljs med dolda felförsäkring, chippad, vaccinerad och reggad. Jag lovar att ni kommer spara många pengar på det i längden.

Voff, som gjort samma misstag 2 ggr :crazy:

Ja mitt försäkringsbolags förtroende veterinär har givit sitt utlåtande i fallet, underskrift och allt på pappret. Får väl ta det till rätten och se vad som händer

Hejsan.

Hunden är ren rasig. Köptes som valp, säljaren är ej med i skk men sa hon gick efter deras regler.

Nej, då hade hunden varit reggad, vet. besiktad, doldafelförsäkrad och chippad vid leverans. Låter som en helt vanlig, oseriös, blandrasproducent.

Hon driver detta utanför skk för att hon ska kunna, göra det svart är vad jag misstänker

SKK har inget med bokföringen att göra. Troligen driver hon det oreggat för att hennes avel inte är godkänd för de krav som finns inom rasen.

Har hunden SKK stamtavla? Är du medlem i SKK? I så fall kan du kolla med den juridiska avdelningen på SKK innan du gör något.

Om hunden inte har SKK stamtavla, hur mycket betalade du då för den eftersom den var dyrare i inköp än vad operationen kostade?

Du skulle även kunna skicka in alla papper till ARN och höra vad de säger. Gå in på deras website o kolla vilken summa ärendet ska överstiga för att de ska ta upp det.

TS kan dra det till tingsrätten utan att anmäla till ARN, men jag tror hon får svårt att få tillbaka några pengar från säljaren. Tråkiga läropengar, men det är tyvärr risken med att köpa valp utan papper.

TS, fick ni träffa tiken och de andra valparna eller fick ni bara träffa den här? I värsta fall är det en smuggelhund ni köpt.

Fast det kan ju vara så att hon har veterinärbesiktat den.

Det här är så typiskt. En oseriös köpare blir oense med en oseriös säljare. Förmodligen fick du hunden billigt men nu är det inte lika kul längre. Se det som lärpengar och köp av en riktig kennel hädanefter.

Ja mitt försäkringsbolags förtroende veterinär har givit sitt utlåtande i fallet, underskrift och allt på pappret. Får väl ta det till rätten och se vad som händer

Till skillnad från övriga i tråden så säger jag att huruvida uppfödaren är medlem i SKK inte har med saken att göra, utan det är konsumentköplagen som kommer in här. Huruvida hunden är registrerad eller inte har inte med saken att göra. Tyvärr är folk mindre benägna att avkräva ansvar av blandrasuppfödare eller andra icke-SKK-anslutna uppfödare, vilket gör att de inte har något alls att förlora på sin oseriösa avel. Ur det perspektivet tycker jag att du gör rätt i att ta det vidare till tingsrätten.

Däremot undrar jag om ljumskbråck alltid är medfött? Har man kunnat ta reda på det med säkerhet vad gäller din hund? Det vore ju synd om du skulle förlora och behöva stå för rättegångskostnaderna. Kolla upp rättsskyddet i din hemförsäkring och se vad och hur mycket det täcker.

Hejsan.

Jag har stött på ett problem och ville se vad ni tycker jag ska göra.

Köpte en hund som är liten mer än 2 år och nu så blev jag tvungen att operera hunden för ljumskbråck (bägge sidorna) och efter det så ville inte försäkringsbolaget ersätta eftersom deras veterinär ansåg att det är ett dolt fel, och ber mig kontakta säljaren.

Säljaren vägrar ersättning pga hon inte har en dold felförsäkring täcknad, hon påstår över chatt att hon har papper på att hunden var frisk när vi köpte den och att det inte fanns något fel. Men när vi hämtade hunden så vad det vi som chippade och kollade upp henne, innebär att säljaren ljuger och inte har koll.

Hon har bestridit kronofogdens betalningsförelägganden och nu är det frågan om jag vågar ta det tills tingsrätten. Själv så tror jag hon enligt lag fortfarande är betalningsskyldig (köpelagen)

Någon som vet något om juridik eller liknande ? Alla svar uppskattas Med vänlig hälsning, förvirrad kille

Nej jag vet ingenting om juridik=D
Ska bara ge min åsikt om det hela=)

Hade din hund varit från en seriös uppfödare medlem i skk och med doldafel försäkring, som brukar räcka 3 år? då hade du fått ersättning av den.

Men nu, din hund är väl din hund och ditt ansvar, varför försöka kräva pengar av uppfödaren?

Jag hade iaf inte gjort det:)
Betala själv och gå vidare tycker jag, förhoppningsvis får du många friska åt framöver med din hund:)

Vad som gäller beror helt på om Tingsrätten bedömer att det är Köplagen eller Konsumentköplagen som gäller. Om uppfödaren betraktas som en näringsidkare (vilket avgörs efter "verksamhetens omfattning") är det Konsumentköplagen som gäller och då är hon skyldig att ersätta dolda fel alldeles oavsett om hon har en dolda fel-försäkring eller inte. Dolda fel-försäkringen är ju ingenting som avgör huruvida ett fel är ett dolt fel eller inte. Dolda fel-försäkringen är endast till för att uppfödaren inte ska behöva ta en så stor ekonomisk smäll om ett fel bedöms vara dolt. En uppfödning för uppfödaren alltså. Tråkigt för henne om hon inte har skaffat en sådan.

Skulle det vara Köplagen om gäller kan det bli mer komplicerat.

Till skillnad från övriga i tråden så säger jag att huruvida uppfödaren är medlem i SKK inte har med saken att göra, utan det är konsumentköplagen som kommer in här. Huruvida hunden är registrerad eller inte har inte med saken att göra. Tyvärr är folk mindre benägna att avkräva ansvar av blandrasuppfödare eller andra icke-SKK-anslutna uppfödare, vilket gör att de inte har något alls att förlora på sin oseriösa avel. Ur det perspektivet tycker jag att du gör rätt i att ta det vidare till tingsrätten.

Däremot undrar jag om ljumskbråck alltid är medfött? Har man kunnat ta reda på det med säkerhet vad gäller din hund? Det vore ju synd om du skulle förlora och behöva stå för rättegångskostnaderna. Kolla upp rättsskyddet i din hemförsäkring och se vad och hur mycket det täcker.
Mitt försäkringsbolags förtroende veterinär har tittar på rapporterna och bedömt hundens cellvävnad och fått fram att felet är medfött. Har fått en fullmakt där försäkringsbolaget samt veterinären skrivit under samt vad för fel de gäller. I detta fall angående kostnader i rätten, ifall jag blir den förlorande parten, så får jag stå för hennes ombud ifall hon skaffar en sådan. ( Max kostnad på 1300kr). Har rättsskydd i hemförsäkringen upp till 100.000kr

Vad som gäller beror helt på om Tingsrätten bedömer att det är Köplagen eller Konsumentköplagen som gäller. Om uppfödaren betraktas som en näringsidkare (vilket avgörs efter "verksamhetens omfattning") är det Konsumentköplagen som gäller och då är hon skyldig att ersätta dolda fel alldeles oavsett om hon har en dolda fel-försäkring eller inte. Dolda fel-försäkringen är ju ingenting som avgör huruvida ett fel är ett dolt fel eller inte. Dolda fel-försäkringen är endast till för att uppfödaren inte ska behöva ta en så stor ekonomisk smäll om ett fel bedöms vara dolt. En uppfödning för uppfödaren alltså. Tråkigt för henne om hon inte har skaffat en sådan.

Skulle det vara Köplagen om gäller kan det bli mer komplicerat.
Uppfödaren la ner sin verksamhet 2010. Cirka 5 månader innan vi köpte hunden. Så köplagen är troligtvis den jag kan hävda i fallet. Dock så föder hon upp hundar i den mängden att hon enligt lag, kan klassas som näringsidkare, ( hon lever på sjukpenning och föder upp hundar för att dryga ut kassan) saken är bara hur man ska lägga fram målet. Vilket sätt man ska formulera de på. Få kontakta en jurist tror jag

Önskar dig lycka till.
Personligen tycker jag att det är bra att "buskavlare" får stå tillsvars för det som de avlar fram. Det ska inte löna sig att ta genvägar på hundarnas bekostnad. Det är den typen av slarvig avel som förstör många raser och gör att defekter och sjukdomar piskar upp föräkringsbeloppen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 085
Senast: Chilodeur
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 717
Senast: confetti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023