Rejält halt efter böjprov!

R

Rosetten

Varit på kliniken med min häst för behandling av karpalleden för tredje gången. Han hade börjat bli bätte men nu gjordes två provocerande böjningar av karpus och idag är han kraftigt försämrad. Han har varit ren i skritt och trav men nu är vi tillbaka på ruta noll.Veterinären gjorde först ett böjprov och han visade kraftig hälta sedan bedövades leden och ett nytt böjprov gjordes. Nu haltar han kraftigt i skritt. Hur bra kan det vara att utsätta ett skadat framknä för så kraftigt böjprov att hästen blir rejält halt dagen efter? Någon som varit med om liknande? Jag börjar undra om det hade varit bättre om jag låtit honom fortsätta och vila några månader. Nu är han behandlad igen med ett annat preparat än tuppkam och cortison. Jag har varit inne på ATG-klinik.
Min häst skadade sig för 8 veckor sedan och har sakta blivit bättre. Nu är han lika dålig som han var när han skadat sig.

Sv: Rejält halt efter böjprov!

aj då låter inte kul. Har själv inte varit med om liknande, men har själv ett skadat knä, å skulle de göra böjprov på mej så skulle jag inte kunna gå (Har ett söndertrasmat ledband och Korsband.
Men kan inte svara för om de gjort fel/eller inte.
Se mitt svar som lite utanför hästvärlden, men det borde väl funka på liknande sätt?

Haltade hästen i skritt även hos vet där efter böjpov? Är knäet varmt? Har den feber? (Tänker s den inte fått en bakteriell ledinfektion när de varit in i leden)

Och nyfiken fråga vad den behandlades med? (Allergisk/överkänslighetsreaktion).

Sen kan det ju givetvis vara böjningen, dock själv inte varit med om det trots ett antal gånger det böjts onda leder (olika 'sorter'), därför jag undrar om det är böjningen eller injektionen i led?

Alltså, nu vet jag ju inte vad skadan är i sig men...
Men här har du en äkta motståndare till böjprov som metod öht!!
Fick min häst böjd (böjdes och godköndes innan köp) bara för försäkringssyfte. Råkade ut för en kass vette som gjorde ett traumatiskt böjprov=då reagerar typ alla hästar! Har sett många böjprov genom mina praktikplatser, bl a på strömsholm.
Lät oss trava 2 (!) steg efter böjningen och sa sen att hästen är värdelös. Kanske skulle duga till avel.
Jag har kollat med flertalet vettar efter detta och fått svaret att om hästen är fräsch i all ridning osv så är böjprov ointressant och onödigt. Speciellt ett felaktigt utfört. Finns ju en anledning till att resten av världen använder röntgen istället...
Så är du säker på att böjprovet utfördes korrekt och finns det inte en chans att utreda skadans förlopp med röntgen istället??
Vore ju synd om böjningen hindrade skadan att läka..

Om jag fattat rätt är hästen mer halt idag än igår efter böjningen?
Isåfall är risken att hästen har fått en infektion efter/av sprutan i leden.
Det händer tyvärr ibland.
De bakterier som normalt finns på huden gör stor skada om de kommer in i en led vilket tyvärr kan ske efter att hästen sprutats.
Det ska till väldigt konstiga böjningar för att ett böjprov ska göra en frisk led trasig, det handlar om extrema krafter.
Ett böjprov är betydligt lindrigare än varje gång hästen lägger sig ned och ställer sig upp.

Kontakta genast din veterinär! Hästen behöver behandling omgående så att inte leden skadas.

Han är bättre idag. Ingen feber. Han är kollad igen på klinik med blodprov m.m.. Ingen temperaturökning och ingen värme över leden. Veterinären trodde att han fått en lokal reaktion av sprutningen. För säkerhets skull fick han en antibiotikaspruta och fem dagar sulfa.
Skit in i leden var det första jag tänkte när han blev så halt men då skulle han inte varit bättre idag. Men man hinner bli rädd.

Han är bättre idag. Ingen feber. Han är kollad igen på klinik med blodprov m.m.. Ingen temperaturökning och ingen värme över leden. Veterinären trodde att han fått en lokal reaktion av sprutningen. För säkerhets skull fick han en antibiotikaspruta och fem dagar sulfa.
Skit in i leden var det första jag tänkte när han blev så halt men då skulle han inte varit bättre idag. Men man hinner bli rädd.

Vad skönt att det har lugnat sig:)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 968
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 919
Senast: Glimm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?