rejäl broddspark!?!!??

F

fnorr

Mitt framför näsan på mig idag....stor fux biter liten fux i röven varpå liten fux sparkar tillbaka och träffar på knäet!!!!! Det måste ha gjort för djävligt ont för den träffade hästen blev precis omtöcknad!!!!

Ändå blev det bara ett litet sår och ingen hälta, den har ridits, det rinner inget ur såret, men nu på kvällen har det svällt upp en del runt såret och det verkar ömt runt om......kanske ska tillägga att hästen i fråga har en liten,liten smärtgräns.

Jag tycker nu att jag fått så många olika "signaler":
Det gjorde uppenbarligen mkt ont när det hände
Det blev däremot ingen hälta
Det har nu börjat svälla upp

Jag är alltid mkt orolig över just den här hästen, han är lite vrickad.
Såret är rengjort, jag har gett infect complex(naturlig antibiotika).

Vad mer kan jag göra? Förväntar mig ett knä i fotbollsstorlek imorgon:eek: :crazy:

Sv: rejäl broddspark!?!!??

Vad mer kan jag göra? Förväntar mig ett knä i fotbollsstorlek imorgon:eek: :crazy:

Plocka av broddarna kanske. Inte så smart att ha broddar bak i hagen.

känner bara ett behov av att göra ett litet inlägg angående ditt uttalande om broddar. Jag har själv mina två hästar broddade i hagen, en med 4brodd/hov och en med 6brodd/hov. Hade jag inte det skulle det vara nästintill omöjligt att leda dom mellan stall och hage utan att riskera att hästarna halkar ordentligt.
jag vet att många förespråkar att endast använda brodd i framhovarna men beroende på underlag kan det vara minst lika viktigt för hästarna att ha fäste även för bakhovarna. Det är bara min lilla synpunkt på det hela.

Till fnorr: tycker det låter som att du gjort vad du kunnat just nu. Det är väl bara att hålla uppsyn över såret så att det inte blir inflammerat.

Mitt framför näsan på mig idag....stor fux biter liten fux i röven varpå liten fux sparkar tillbaka och träffar på knäet!!!!! Det måste ha gjort för djävligt ont för den träffade hästen blev precis omtöcknad!!!!

Ändå blev det bara ett litet sår och ingen hälta, den har ridits, det rinner inget ur såret, men nu på kvällen har det svällt upp en del runt såret och det verkar ömt runt om......kanske ska tillägga att hästen i fråga har en liten,liten smärtgräns.

Jag tycker nu att jag fått så många olika "signaler":
Det gjorde uppenbarligen mkt ont när det hände
Det blev däremot ingen hälta
Det har nu börjat svälla upp

min häst fick en spark förra sommaren pi insidan av benet bak(ej då med brodd) och han fick ett litet hack haltade inget och ingee varm utan gick helt ok, men sen kom det senare han halta ganska så regält..:( Det man kan göra är som du gjort men i stället för att rida skulle jag ta det lite lungt eftersom att det kan komma eftråt..Och så att man inte belastar det för mycket...spola av benet med kallvatten om du kan så att det kyls ner om det ser ut som en fotboll.. Ring även en vet och rådfråga hur du ska göra.. men ta för guds skull inte av broddarna..:bump:

Ta tempen på hästen varje dag och ökar den ska en vetrinär titta på det.
Tvätta (ev raka lite på framknät så du ser hur såret ser ut) med tvål eller jod varje dag och se till att din häst får rejät med motion varje dag + mycket hage. Om svullnaden går ner lite då du ridit är det jättebra, men det är inte säkert att det blir så de första dagarna.
Om din häst är lite halt då du börjar rida gör inte det något, trava på bara, om hältan håller i sig längre -sluta.
När svullnaden börjar "gå ner" i benet dvs förflyttar sig så är det inget att oroa sig för, men söker den sig uppåt benet så är det dags för vetrinär.
gulan

Varför skall hon inte brodda av? Det sker ju tydligen allvarliga olyckor då hästar har broddar bak.

Lena- varför inte sanda mellan hagen och stallet? Det gör vi och det funkar kanon vill jag lova.

Varför skall hon inte brodda av? Det sker ju tydligen allvarliga olyckor då hästar har broddar bak.

Lena- varför inte sanda mellan hagen och stallet? Det gör vi och det funkar kanon vill jag lova.

ANtagligen för att det kan ske än allvarligare olyckor utan broddar bak, och olika människor har olika uppfattning om vilket som är värst (statistiskt är fläkskadorna fler än broddskadorna btw).

Jag har tre hästar fullbroddade, alltid haft fullbroddat runt om vintertid på skodda. Inga sparkskador, de broddrelaterade skador (få) jag haft har varit mindre och den aktuella hästen har själv 'gjort dem' på sina egna ben.

Jag har en fyraåring som fortfarande lider av sviterna efter en vurpa pga isen (oskodd) som 1½ åring. Hon är utdömd tre ggr för det men matte är envis så än är hon kvar i livet (just nu hänger det på en skör tråd dock).

Så, för mig är valet enkelt - hellre risken (som här är LITEN, men den finns alltid) för broddskada än risken för fläkskada/vurpskada. Sett en del broddskador på andras hästar genom åren, och en del fläkskador. Ingen av broddhästarna har mist livet, flera av fläkhästarna har det.

Så, var och en gör som de vill, men skott utan brodd är ungefär det halaste som finns, och man måste vara medveten om risken med båda alternativen och själv bedömma dem.

Jag skulle inte broddat av såvida hästarna inte har tendenser att sparka åt varandra annars med (dvs det som hände inte var en engångshändelse).

Hej alla!

Ska gå ut i stallet nu och kolla läget, min man har fodrat och tyckte inte att knäet var svullet. Måste bara säga att innan jag flyttade tillbaka till Sverige hade jag svurit på att inte ha hästar med skor på tillsammans, och broddar!!!hemska tanke!!! Så gjorde man inte i mitt proffsstall i Belgien!!

Men.....nu märker jag ju hur den vrickade hästen har förändrats till det bättre, när han får vara ute mkt med sina 2 hästkompisar. Jag skulle ALDRIG kunna ta det ifrån honom, det har gjort honom nästan normal. Det är min bästa stund på dagen när jag får släppa ut honom, i sitt förra liv var han ej ute mellan september och april!!!!Vi hade skrittmaskin och motionsband men det slår ju inte hagen med polarna.

Jag hör av mig sen om hur han är idag.

Ja nudå, han är ute och verkar helt normal,om jag inte visste om att han blivit sparkad på knäet skulle jag knappt se nåt. Är glad att jag efter viss tveksamhet ändå gav medicin igår.

Skönt att det verkade gå bra. Går dom i lilla eller stora hagen?
Kan ju vara idé att dom får "rasa av" sig lite ...

Skall man sanda hela hagen också?
Myck sand blir det....
/FPL

Till ang, det här hände i den stora hagen....men dom går i den lilla här uppe i bland. Den lilla fuxen brukar ej vara kaxig men min fux hade drivit med honom ett tag och han tröttnade väl.....annars är det faktiskt den andra araben som är den värsta bråkstaken....

Du behöver ju inte göra dig dummare än vad du brukar vara!!

men jag ska förklara för en såpass ovetande som dig hur väder/is/sol och sand fungerar....
vid solsken eller någon plusgrad så smälter isen lite så sanden "skjunker" när det sedan fryser på på kvällen när det går ner under 0 igen så blir det blankis igen :smirk:
Alt. lite nyblötsnö på som fryser på så är den sandade hagen ett minne blott.

finns inte en chans att vi skulle kunna hålla på att sanda hagarna istället för brodda. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

visst skulle man kunna sanda mellan hage och stall för att slippa hlaka, men det blir en bra bit vill jag lova då hagen är på andra sidan en väg. Sen räcker det att det kommer t ex två cm nysnö eller att det blåser litegrann så det yr snö över sandningen så måste man sanda igen, å de e ganska vanligt här att det snöar litegrann under dagarna. Eller som någon annan nämner, lite lagom med sol under dagen så översta islagret mjuknar, den några kallare grader under kvällen och man har helt plötsligt en gång som ser väldigt välsandad ut men som är glashal...
Kan väl bara säga grattis till er som klarar er utan broddar men samtidigt så har jag aldrig haft några skadeproblem från broddar på mina hästar, trots att de alltid går välbroddade från kanske oktober/november fram mot april/maj om inte ännu längre om det är mycket slask och is kvar.

vart tar sanden vägen? äter hästarna upp den? :confused:

Det är ju inte direkt så att sanden lägger sig på ytan av
sig själv när det kommer snö eller tinar och fryser på.

Eller så kanske sanden gör så hos dig.
Men inte här, det kan jag lova.

Hästar kan parera ganska bra med sina bakhovar. Jag håller faktiskt med Åke här, aldrig brodd bak. Skadorna kan bli enorma...så hellre lite skridsko på väg mellan hage/stall än söndertrasade senor/knäskålar. Jag hade min häst oskodd de 2 första vintrarna, och JA vi hade isgata..Men visst klarade hon detta hur bra som helst. Tror nog det är vi mäniskor som överför vårat dåliga balanssinne på hal is till våra hästar. De andra hästarna var skodda, men brodd bak var inte tillåtet i hagen. Dom klarade detta alldeles utmärkt.

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross