rehabilitering

Piamaria

Trådstartare
7-åringen visade böjprovsreaktioner kotleder fram. Inget halt vare sig på böjt eller rakt spår utan böjning av leden. Blev behandlad bägge fram med cortison och tuppkam. Efter 3 veckor helt ok fram! Visade då lätt böjprovsreaktion bägge bak, något mer vänster. Inget halt vare sig på rakt eller böjt spår utan böjning av leden! Efter utredning behandlad bägge knäleder bak. Vid återbesök 3 veckor senare i stort sett ok men blev åter igen behandlad bägge bak. Under tiden är hästen skrittad, vid hand mest men även uppsuttet. Han är kollad i rygg och övrigt av duktig kiropraktor!! Jag fick en hysteriskt lång rehabtid. Efter 7 veckors skritt och behandlingar, skall alltså pållen skrittas i 4 veckor till, travas igång under 4 veckor och därefter långsamt återgå till arbete!! Jag har jämnt göra att hålla gangstern lugn och undrar väl om det inte är bättre att kontrollerat låta honom röra på sig än att han ska leva loppan ute i hagen??? I samma veva som jag fick rehabprogrammet så föreslog vet att han skulle återgå till stor hage men..... vad tror han att hästen gör där?? Det blir ju fullt ös medvetslös!! Hur fel kan det vara att trava korta stunder under kontrollerade former, raka spår på bra underlag?????

Sv: rehabilitering

Det skiljer uppenbarligen mycket mellan olika veterinärers bedömning efter ledbehandlingar. Vår ponny har behandlats i has/knä. Efter dessa behandlingar har hon vilat en vecka, satts igång under en vecka och arbetats normalt efter det. Knät läkte ut fint, hasen har vi nyligen behandlat.

Kan du inte kontakta din vet igen och diskutera igångsättningen?

Jag skulle hellre välja en lång igångsättning för större chans till hållbarhet i längden. De korta igångsättningarna tror jag snarast är "framtvingat" av hästägare som vill kunna utnyttja sin häst till max.

Diskutera med din veterinär.
Jag tror att igångsättningar måste få ta tid, anledningen till problemen kommer ju av något och den måste sakta byggas upp på rätt sätt. Men det är många som stressar för att kunna använda sin häst igen, eller av okunskap, och det håller inte i längden.
Många hästar är inte rätt grundtränade för det vi gör med dem, o en del har kanske också exteriöra-problem som inte gör det lättare för dem.

håller med om lång konv. o risk för vad som helst i hagen:confused: Nu när det dessutom är blött.

Låter som ledinflammationerna var allvarliga/ grava:confused:

Nästan lika lång som jag fick efter op. av birkelandsfragment med lokalt grav ledinflammation. Det var värre på det benet där hästen EJ visade ngt vid böjprov:confused: Nu efter 10 år har den fortfarande en konstant senskidegalla bara på det benet, men har aldrig varit halt.

Prata med vet!

Min fick rek om stor hage och låååååångsam igångsättning.

Jag talade då om för veterinären att hästen i stor hage bockar, brallar och lever rövare.

Han fick 'hage där han är lugn' och lååååångsam igångsättning. Dvs den långsamma igångsättningen var (och jag håller med) viktigast.

I andra lägen har jag haft hästar som haghärjat, där veterinären tyckt att det är bättre de får röra sig fritt i hage än att det blir just så långsamt som önskat.

Så - prata med behandlande veterinär! I ena fallet kan det vara helt okej att rasta av med lite travsnuttar - i andra fallet kan det vara icke-okej.

håller med om lång konv. o risk för vad som helst i hagen:confused: Nu när det dessutom är blött.

Låter som ledinflammationerna var allvarliga/ grava:confused:

Nästan lika lång som jag fick efter op. av birkelandsfragment med lokalt grav ledinflammation. Det var värre på det benet där hästen EJ visade ngt vid böjprov:confused: Nu efter 10 år har den fortfarande en konstant senskidegalla bara på det benet, men har aldrig varit halt.

Nej, det är just det som det inte var! Jag fick en "standardigångsättning" som ges generellt vid vilken ledinflammation som helst! Inte specifikt för min häst! Självklart skall detta gå långsamt men jag är tveksam till om några travsteg på raka spår under korta stunder gör skada??? Jag måste hålla humöret uppe på min häst som har gått från tävlingskondition och full träning till ingenting!! Han blir som lite gladare när han får göra något annat än skritta! Även om det bara är en kort stund!

Du gör ju som du vill med din häst, men i längden tror jag du vinner på att utöka skrittrundorna i stället för att trava. Långa skrittrundor är underskattat som träning....

Jag håller med dig till fullo! Problemet här är nog att hästen inte är lika förtjust i det tempot.......! Jag kämpar vidare!!!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 976
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka