Piamaria
Trådstartare
7-åringen visade böjprovsreaktioner kotleder fram. Inget halt vare sig på böjt eller rakt spår utan böjning av leden. Blev behandlad bägge fram med cortison och tuppkam. Efter 3 veckor helt ok fram! Visade då lätt böjprovsreaktion bägge bak, något mer vänster. Inget halt vare sig på rakt eller böjt spår utan böjning av leden! Efter utredning behandlad bägge knäleder bak. Vid återbesök 3 veckor senare i stort sett ok men blev åter igen behandlad bägge bak. Under tiden är hästen skrittad, vid hand mest men även uppsuttet. Han är kollad i rygg och övrigt av duktig kiropraktor!! Jag fick en hysteriskt lång rehabtid. Efter 7 veckors skritt och behandlingar, skall alltså pållen skrittas i 4 veckor till, travas igång under 4 veckor och därefter långsamt återgå till arbete!! Jag har jämnt göra att hålla gangstern lugn och undrar väl om det inte är bättre att kontrollerat låta honom röra på sig än att han ska leva loppan ute i hagen??? I samma veva som jag fick rehabprogrammet så föreslog vet att han skulle återgå till stor hage men..... vad tror han att hästen gör där?? Det blir ju fullt ös medvetslös!! Hur fel kan det vara att trava korta stunder under kontrollerade former, raka spår på bra underlag?????