Rehabilitering senskada

Anna-KarinO

Trådstartare
Hur har rehabiliteringen sett ut för er som har/haft hästar med kraftiga senskador ?
Fick ni skrittpromenera med en gång?

Hur har rehabiliteringen sett ut för er som har/haft hästar med kraftiga senskador ?

Min ena häst fick en allvarliga skada på kotsenskidan förra sommaren. Hon stod på box i nästan 4 månader.. Sen skrittades igång försiktigt. Hon fick en blödning på senan i början av januari i år och vi började skritta när svullnaden gått ned helt, och då bara korta svängar. Tror drygt 1½ månad efter skadan skett. Jag har varit väldigt försiktig med att släppa ut henne i hage innan senan varit helt läkt, plus att jag försökt hålla benen kalla genom liniment. Dessutom är djupt underlag total förbud för denna häst :)

På galoppörer (enl vet på täby) brukar man rida 3 månader skritt, 3 månader trav och sen 3 månader galopp innan dom tidigast kan starta igen.

Jag har själv i 35 års tid varit förskonad senskador men utifrån de 35 åren har jag haft nära kontakt med många andra senskador på häst osv. Förr var senskadad häst oftast lika med noll motion utan box eller möjligen sjukruta beroende på graden av skadan, men det har hänt massor senare åren där man förstått via forskning att en sena behöver stärkas även under läkning för att hålla sen, så då har skrittmotion vid hand (läs regelbunden kontrollerad belastning av senan på hårda underlag) kommit in som rehab direkt vid konstaterad skada.
Med andra ord så om du fått den ordinationen utifrån den exakta senskada just din häst har, så är det inga konstigheter i sig utan snarare väldigt sunt och positivt i sammanhanget.

Edit: glömde att jo - jag har en gång haft en blödning i gaffelbandet fram på en häst. Men den var liten och den löste man enligt veterinär ordination med att släppa hästen på bete i 3 månader, den läkte ut iom det och aldrig några problem sen.
Inser att jag nog varit lyckligt lottad iof under 35 år med många hästar och tävlat och tränat intensivt osv, men senskador har jag som sagt inte haft med undantag då för denna minimala som jag erinrade mig nu.

Senast ändrad:
Kan kanske tillägga att min häst stod på box så länge pga av den omfattande skadan, detta var ju ingen vanlig förslitningsskada, utan hon hade trampat sig rakt in i kotsenskidan+ en hovklyfta. Så boxvilan berodde på att allting skulle få läka ihop lite innan hon belastade det. Hon skrittades för hand först när såret läkt.

Andra gången (ytliga böjsenan, blödning i infästningen) gick svullnaden ner helt efter ca 3 veckor, och då började hon skrittas för hand. Hon började ridas 1½ månad efter skadan. Har inte gått ut i större hage förrän hon i princip kunde galopperas under ryttare för att hon inte skulle springa för livet, det är ett 4-årigt fullblod. Gick under konvalecansen i en 20*40 hage så har inte varit nån sjukhage.

@mackan finns det någonstans att läsa om att senorna stärks? Jag har bara hört att man inte kan stärka dom efter 2-3 års ålder och att när dom väl en gång haft blödningar på senan så blir där ett ärr som är känsligare. Vore intressant att läsa :)

@sona Nu har du missförstått mig lite.... jag pratar om en senskada, inte att stärka friska senor för hållbarhet genom livet....
Det jag pratar om är just senskador och hur de fungerar. En skada på en sena på en häst om den ska hålla framöver behöver viss belastning. Det har inget att göra med att stärka senor och leder i ursprungs stadie på friska hästar inför framtida belastning.
Det finns hur mkt som helst att läsa om detta och du bör få fram det genom googling annars kan du gå in på tex SLU och söka eller så ringer du en renommerad veterinär som kan förklara just senskador och hur de läks bäst för framtida förmåga utifrån det stora minuset i frågan att de en gång faktiskt gått sönder.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Willys
·
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
578
· Visningar
44 619
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka