Rehab för ryggömma hästar?

danilo

Trådstartare
Hej!

Eftersom det är flera av oss vars hästar har problem med ryggen (eller symtom i ryggen) så tänkte jag att vi kanske kan samla våra kloka råd till varandra här.

1. Vad har din häst för problem?
  2. Har din veterinär/ eguiterapeut/ kiropraktor eller liknande ordinerat någon särskild träning eller behandling? Har den fungerat?
  3. Vilka övningar (inom ridning, tömkörning eller liknande) tycker du har gett god effekt?
  4. Hur länge har du vetat om din hästs ryggproblem?

Sv: Rehab för ryggömma hästar?

Vad har din häst för problem? Haft låsningar i SI-leden
Har din veterinär/ eguiterapeut/ kiropraktor eller liknande ordinerat någon särskild träning eller behandling? Har den fungerat? Mycket sidvärtsrörelser, bommar/gymnastikhoppnign, klättring, kuperad terräng, tömkörning mm. Jag tycker hon blir rörligare med allt detta!
Vilka övningar (inom ridning, tömkörning eller liknande) tycker du har gett god effekt? De ovan, plus extra täcken samt att jag ger gurkmeja och limenterar värmande liniement vid kallare/råare väder som hon spänner sig vid.
Hur länge har du vetat om din hästs ryggproblem? 1,5 år men haft betydligt längre antagligen

Hej!

Eftersom det är flera av oss vars hästar har problem med ryggen (eller symtom i ryggen) så tänkte jag att vi kanske kan samla våra kloka råd till varandra här.

1. Vad har din häst för problem?
  2. Har din veterinär/ eguiterapeut/ kiropraktor eller liknande ordinerat någon särskild träning eller behandling? Har den fungerat?
  3. Vilka övningar (inom ridning, tömkörning eller liknande) tycker du har gett god effekt?
  4. Hur länge har du vetat om din hästs ryggproblem?

Jag trodde min häst hade ryggproblem, det hade den ju,massören kunde inte komma nära, men det kom från bak-knäet fick vi veta efter två år!!! Så stirra inte er alltid blinda just på ryggen, det kan komma nån annanstans ifrån....

Vad har din häst för problem?

Blir stel i ryggen i vissa lägen, särskilt på ena sidan vilket ger förkortat steg bak då han inte riktigt får fram bakbenet hela vägen. Det här inträffar om han står och är kall om ryggen eller som han står och spänner sig av annan anledning. En hel del sitter i hans huvud, om han blir stressad börjar han spänna sig.

Har din veterinär/ eguiterapeut/ kiropraktor eller liknande ordinerat någon särskild träning eller behandling? Har den fungerat?

Första gången blev jag jätterädd och körde honom till klinik och röntgade bakknän och haser som var helt rena. Men då trodde vet att det var för att det var halt ute och han kanske gick och spände sig eftersom ha var barfota. Han fick skor och sen blev det bra. Nu förebygger jag genom att hålla honom torr och varm. Havre verkar inte vara bra för hans muskler heller.

Vilka övningar (inom ridning, tömkörning eller liknande) tycker du har gett god effekt?

Jag longerar gärna utan inspänning, och med åren har han lärt sig att utnyttja möjligheten att stretcha. Galopp löser extra bra. Jag jobbar honom också från marken och låter honom kliva runt mig i en liten cirkel, och ryggar honom mjukt på både böjda och raka spår. Jag sitter inte upp om han inte rör sig helt fräscht och på vintern värmer jag gärna upp på lina.

Hur länge har du vetat om din hästs ryggproblem?

Sedan han var 4, nu är han 15.

Hej!

Min förra hade ryggproblem- hennes muskler hamnade i nån sorts permanent kramp som ursprungligen kom från smärta. Man märkte inte på henne att hon hade ont i ryggen, men vet. märkte det såklart..

Vi behandlade med akupunktur, longering (utn inspänning, men med många övergångar, tempoväxlingar och öka/minska på volten), tömkörning, promenader i skogen offroad och gärna runt träd och barbackaridning tills vi fick tag på en sadel som passade. Tog väl ett halvår att få henne bra i ryggen (om jag minns rätt- det var flera år sen).

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Ajda
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 111
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka