Rehab för femåring med gaffelbandsskada

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare connemara lass
  • Startdatum Startdatum
C

connemara lass

Har just börjat hjälpa en travkille med två hästar, varav den ena är en femåring som hade en gaffelbandsskada vä bak för knappt två år sedan. Nu har hon börjat sättas igång igen, hon är ute och skrittar med lätt vagn några ggr/vecka på relativt hårt och plant underlag (inga backar).

Själv är jag helt ny på trav, och killen jag hjälper har aldrig haft en häst med gaffelbandsskada förut. Någon här på Buke som har tips på hur man får en häst med detta problem att hålla, samt hur man tränar upp musklerna runt skadan? Hon har potential att gå väldigt långt bara hennes ben håller för påfrestningen.

Tack på förhand!

Sv: Rehab för femåring med gaffelbandsskada

av mina erfarenheter av gaffelband så ska man bara ta det lugnt och inte stressa.. sen när hästen börjar gå fort så sänker man tiderna sakta och säkert så man inte brakar iväg i nåt 25-jobb det allra första man gör för då lär den ryka igen.. hoppas jag va till nån hjälp :D

Du ska passa dig för djupt,tungt,kladdigt underlag
Så hårt och fast som möjligt ska det vara.

Linement och bandage före och efter snabbjobb. Gärna massage också over rumpan .

Vad tror du om backträning? Finns det större risk att få tillbaka skadan om man tränar i backe?

Tror du att kyllera efter att hon jobbats skulle funka eller tror du mer på liniment?

backe gör inget om underlaget är fast så hon får bra fäste.

kylera är väll inge fel ....

Jag tycker att ni skall ha "genomtramp" på henne när ni kör.

Hade en häst när jag jobbade hos Flemming Jensen som gaffelbandet gick av på mitt i loppet.

Vi laser behandlade honom under 4 månaders tid. sen fick han börja skritta lite med mig på ryggen, självklart då på hårt underlag.
sen efter ce 4 månaders skrittning varannan dag så testade vi att trava honom 1.5 varv på Åbys sandbana, gick jätte bra tog ett år och 3 veckor från skadan tills han startade igen.

Så ha tålamod, vissa hästar läker snabbare än andra!

magnetterapi hjälper till vid läkningen. fortsätt även med det när du börjar träna hästen.

som hade en gaffelbandsskada vä bak för knappt två år sedan.

gick jätte bra tog ett år och 3 veckor från skadan tills han startade igen.

Så ha tålamod, vissa hästar läker snabbare än andra!

magnetterapi hjälper till vid läkningen. fortsätt även med det när du börjar träna hästen.

Jag vet inte om ni uppmärksammade att hästen hade skadan för 2 år sen, så förhoppningsvis är den utläkt för länge sen.

Till TS hur länge stod hästen? Du skriver att hon "-nu börjat skrittas igång-" är det förra månaden, flera månader sen?

Hon fick sin skada första gången i mars 05, var igång igen på 7 mån så självklart gick skadan upp. Nu har hon vilat i drygt ett år och varit igång (skrittats med lätt vagn, korta travsträckor) i typ två månader kanske?

Det bästa hade väl varit att följa vets rekommendationer från början. Har en med gaffelbansskada för 1,5 år sedan som är illbaka på tävlingsbanan med bra resultat nu... Vi skrittade nog ett halvår och sen började blanda med korta travsträckor typ 2 min trav 4 min skritt 2 min trav 4 skritt... Det går ju be en vet att skriva upp hur de brukar ge konvalecensträning. Sen gäller det ju att åka in och lysa innan man börjar öka på så man ser i god tid om det inte verkar hålla.

Gaffelbandsskadör är ett gissel och mer än svåra att få till om det är rejäla. När väl ursprungsskadan är läkt så håller den nog för en hel del men enligt vad jag erfar så kommer det ofta följdskador på andra ben istället.

Har en numera gammal valack (10 år) som bräckte ner på vänster bak (griffelbensbrott samt brustet gaffelband) när han var 6 år, han opererades och man klöv gaffelbandet för att det skulle läka ihop. Tog det väldigt lugnt med honom men 14 månader efter operationen fick han en böjsena på samma ben, den läkte också ihop och efter ultraljud på både gaffelband och böjsena kunde han kvala 10 månader efter senaste skadan och kändes hyfsad. Ingen start dock men tränades på innan han var bra nog för ett nytt kval året efter (i våras) den här gången åkte han på en liten blödning i gaffelbandet höger bak under kvalloppet. Ny konvalescens. Pigg och fräsch igen i augusti och efter genomlysning var det bara att öka dosen igen. En start (diskad för galopp) i september men visade en 16-tid och inga fel på benen efteråt. Ny blödning i höger bakben i slutet på oktober. Nu fräsch igen. Och förhoppningsvis kval framöver.

Kontentan i denna berättelse är att har man en gång fått en gaffelbandsskada så kan man ge sig fan på att det fortsätter komma problem.

Har man inte gott om tålamod så är det nog bättre med en ny häst om man inte har tid och lust att konstant jävlas eller är alltför fäst till hästen för att byta.

Som tips kan sägas att jag kyler honom med acm (tror jag den heter) kylspray efter varje träningspass. Anväder tätt som oftast Alyoses "gröngröt" I alla fall på kvällen efter hårdare jobb.

Jag tror dock inte att mjuka underlag är lika farligt som alla andra bara man inte kör för fort och skadan är läkt.

Jag startar iofs aldrig eller kör snabbjobb när det är tung bana men annars tror jag att hästens "muskelminne" kan behöva varierat underlag för att allt ska fungera tillfredsställande. Bara man inte kör för fort på mjukt underlag när mjölksyran är för hög eftersom det är då skadorna inträffar och kroppens senor och leder har svårt att hålla emot. Lite luddigt kanske men, men

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår ponny har en gaffelbandsskada, blivit behandlad med chockwave och nu också fått en speciell gaffelbands sko (alltså inte...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: CeciliaB
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka