Regnväder ställer till det – tävlingen inställd

En gång blev Falsterbo Grand Prix avbruten pga regn måste ha varit runt 20 år sedan
 
Senast ändrad:
Nej aldrig. Men ryttarna är kräsnare idag med underlag osv. Detta blir nog snart döden för tävling på gräs.
Såg flera på facebook som menade att det är hög tid att anlägga en fibersandbana istället.

Med tanke på att allt fler topphästar tävlas oskodda misstänker jag att det snart inte finns några tävlingar på gräs kvar.
 
Såg flera på facebook som menade att det är hög tid att anlägga en fibersandbana istället.

Med tanke på att allt fler topphästar tävlas oskodda misstänker jag att det snart inte finns några tävlingar på gräs kvar.

Det är kanske bra? Eftersom då kan fler välja skor eller inte skor på hästen utan konsekvenser för tävlandet.
 
Det är kanske bra? Eftersom då kan fler välja skor eller inte skor på hästen utan konsekvenser för tävlandet.
Alltså, jag är kluven.
Det är ändå något speciellt med en stor gräsbana … men samtidigt såg jag flera hästar som tappade greppet och halkade. Det är det inte värt.

Så, ja, sand är bättre ur den synvinkeln. Bra underlag är jätteviktigt och att underlaget släpper och hästarna halkar är inte bra.
 
Alltså, jag är kluven.
Det är ändå något speciellt med en stor gräsbana … men samtidigt såg jag flera hästar som tappade greppet och halkade. Det är det inte värt.

Så, ja, sand är bättre ur den synvinkeln. Bra underlag är jätteviktigt och att underlaget släpper och hästarna halkar är inte bra.


Men samtidigt, är inte det en del av utmaningen i terrängen, att anpassa utrustning efter omständigheterna?

Inom travet kan du ha en plan vad hästen ska ha på fötterna, men det är inte ovanligt att det ändras beroende på hur banan är för dagen.
Bara att ställa sig och byta, eller muta/be någon om hjälp. Brukar finnas hjälpsamt folk.
 
Men samtidigt, är inte det en del av utmaningen i terrängen, att anpassa utrustning efter omständigheterna?

Inom travet kan du ha en plan vad hästen ska ha på fötterna, men det är inte ovanligt att det ändras beroende på hur banan är för dagen.
Bara att ställa sig och byta, eller muta/be någon om hjälp. Brukar finnas hjälpsamt folk.
Jag är relativt övertygad om att alla hästar är skodda med fyrbrodd.

Gräs kan bli ruskigt halt och i hoppningen är det snäva svängar som kräver ett bra underlag. Är det riktigt blött och upptrampat spelar det ingen roll hur mycket och hur långa broddar du än sätter - hästen får inte fäste och det kan sluta väldigt illa.

Samtidigt är sand (fiber) inte heller alltid bra. Allt beror på hur det sköts. Har sett många hästar halka på dåliga sandbanor. Även på vissa Världscuptävlingar är underlaget (sand/fiber) dåligt.
 
Fast gräsbanan i Falsterbo har fått mycket beröm genom tiderna också. Kanske får man acceptera att natur är natur och ibland blir det inte som man tänkt sig. En idé är att ha en sandbana i reserv någonstans i närheten, men det kanske är orealistiskt? Ibland åker man till Alperna och där är ingen snö, shit happens!
 
Men samtidigt, är inte det en del av utmaningen i terrängen, att anpassa utrustning efter omständigheterna?

Inom travet kan du ha en plan vad hästen ska ha på fötterna, men det är inte ovanligt att det ändras beroende på hur banan är för dagen.
Bara att ställa sig och byta, eller muta/be någon om hjälp. Brukar finnas hjälpsamt folk.
Nyligen blev ett v75 lopp uppskjutet för att det regnade så mycket
Men på en travbana kan du hyvla skrapa och lägga på nytt material på ett helt annat sätt än på en gräsbana samt att de är doserade så vattnet rinner oftast undan efter en stund
Gräsbanor är nog mycket svårare att "laga" snabbt samt att det rinner inte alltid undan beroende på hur mättat det är
Samt att hästarna ska svänga snävt
 
Såg flera på facebook som menade att det är hög tid att anlägga en fibersandbana istället.

Med tanke på att allt fler topphästar tävlas oskodda misstänker jag att det snart inte finns några tävlingar på gräs kvar.
Jag minns att jag läst en gång att på gräs är det oskodda hästar som halkar allra minst. Det stämmer inte alltså?

Har inte haft anledning att kolla upp det 🙂.
 
Jag minns att jag läst en gång att på gräs är det oskodda hästar som halkar allra minst. Det stämmer inte alltså?

Har inte haft anledning att kolla upp det 🙂.
Nej, det går inte att tävla oskott på gräs (minns någon artikel från förra året då någon ungdomsryttare? försökte göra det).

Det är i och för sig halare med skor utan brodd, än oskott. Men, ska tu tävla hoppning/fälttävlan på gräs måste du ha minst fyra gräsbroddar i varje sko
 
Nej, det går inte att tävla oskott på gräs (minns någon artikel från förra året då någon ungdomsryttare? försökte göra det).

Det är i och för sig halare med skor utan brodd, än oskott. Men, ska tu tävla hoppning/fälttävlan på gräs måste du ha minst fyra gräsbroddar i varje sko

Det gick tydligen för ponnyn i boken. Men det måste ha varit på 80-90-talet någon gång.

Ponnyn slog i broddarna så hårt bakom sadelgjorden att den fick ont och inte ville hoppa. De testade sadelgjordsplatta (eller vad det heter) men den blev förstörd efter någon säsong och efter det fick ponnyn gå barfota 🤔. Det var deras hovslagare som sa att oskodda halkar minst.

Alltså jag tycker absolut att man ska välja det säkraste och är det skor med brodd så absolut. Men för det ekipaget var det tydligen fullt möjligt att tävla oskott på gräs.

Åtminstone tror jag att det var gräs! Vilka fler underlag brukar man brodda på?
 
Såg flera på facebook som menade att det är hög tid att anlägga en fibersandbana istället.

Med tanke på att allt fler topphästar tävlas oskodda misstänker jag att det snart inte finns några tävlingar på gräs kvar.
Är det så många? Jag känner bara till Peder F.
 
Nej, det går inte att tävla oskott på gräs (minns någon artikel från förra året då någon ungdomsryttare? försökte göra det).

Det är i och för sig halare med skor utan brodd, än oskott. Men, ska tu tävla hoppning/fälttävlan på gräs måste du ha minst fyra gräsbroddar i varje sko
På hög nivå säkert men jag känner flera som har sina fälttävlanshästar oskodda varav minst en ridit fälttävlan utan skor på riktigt blöt bana.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På grund av stora mängder regn ställs Falsterbo derby in. Det meddelades av arrangören på lördagskvällen.
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stora mängder regn ställde till lördagens tävlingsprogram på Falsterbo Horse Show.
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stora mängder regn gör nu att Falsterbo Horse Show behöver göra förändringar i sitt tidsschema. Derbyt ställs in, för första gången på...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den tredje omgången av nationshoppningsserien Longines League of Nations skulle ha ridits med start klockan 16:00 under fredagen i St...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp