Regntäcken nu?

N

Nobell

Tycker ni att om man har ridit ett träningspass (så att hästen blir varm och svettig) ska få ha på sig ett regntäcke när det är 12 grader o spöregn om den ska ut i hagen efter passet? :confused:

Andas bara täcket så. Låter inget vidare att slänga ut en varm och svettig häst i spöregn. Hade hästen varit torr så hade jag skippat täcket.

Men det är jag det...

inte om den e svettig...Men om den e avduschad och fått vatten att dricka så hade jag nog lagt på ett täcke en stund.

Om hästen fått "flåsa av sig" ordentligt skulle jag jämnställa att släppa ut den utan täcke med att duscha den. Alternativet är ju att duscha den låta den stå inne och torka och sen gå ut och bli blöt utav regnet, brukar den gå utan täcke vid denna årstid och bli regnblöt så skulle JAG resonera som jag skrev inledningsvis.

skulle säta på ett andas täcke, eller slänga på den ett svetttäcke och låta den stå inne tills dess att den är helt tor.

om det regnar och är 12 grader varmt sätter jag alltid på hästen ett täcke, men så är min pålle också ovanligt frusen av sig samt har känsliga njurar.

Min går med täcke regniga dagar, speciellt på natten. Lite dugg klarar hon men kommer det större och ihållande skurar fryser hon. Känslig fröken! :smirk:

Jag skulle låta min häst torka , borsta av ordentligt och sen släppa ut med regntäcke

Jag hade gjort som ovanstående, låtit den torka och sedan släppt ut med regntäcke. Det är ju aldrig bra att kyla ner musklerna för fort efter träning och de borde ju hålla sig varma så länge det går efteråt. Ett tunt regntäcke i ösregn och 12 plus låter inte grymt direkt.

om man e lat och inte orkar "träcka" av hästen e det ett alternativ att släppa ut hästen i hagen efter passet.

Om du har ett svettäcke kan du ju lägga på det och låta hästen torka..
och sen kan du ju släppa ut antingen med lr utan regntäcke..

Lagt på ett regntäcke som andas eller duscha och torka inne.
Själv måste jag alltid lägga på min häst regntäcken om det regnar mycket och länge. Han hatar regn och ser ut som ett upp o nervänt U. :smirk: Blir spänd i ryggen då så :bow: för regntäcken.

Jag har t.o.m täcke på min fölunge på betet när det regnar för mycket!!
Det har ju regnat konstant hela sommaren och ibland måste de ju få en stund när de är torra..
Fast det krävs ju mera än 10 min duggregn innnan täckena åker på!

Ang. tråd under Utrustning:

Du vet ju vad ett svett-täcke är! :confused:
Varför då fråga? :confused:

JA!!! Sjalv skulle jag dock låta hästen stå och torka lite inne i stallet innan den fick gå ut, MED täcke såklart. Bara för att det är "sommar" så är 12 grader och spöregn lika kallt som i mars eller oktober... :smirk:

Skulle lagt på regntäcke, ja. Är hon torr innan det börjar regna lägger jag inte på täcke för då går inte regnet ner i pälsen men är hon svettig innan går ju troligtvis regnet ner till huden också och kyler, därför täcke...

När det regnar flera dagar i sträck utan "torkuppehåll" får hon cokså täcke, annars står de bara och skakar av kyla...

/Linda

jag undrar hur du vet att din häst har känsliga njurar?
:o min kanske också har det...om det regnar eller att han blir kall över ryggen när han går i hagen , är han ofta "öm" i ryggmsklerna.
Om man då masserar honom eller lägger på ett täcke så slutar han strax upp att visa att han är öm.
:confused:Hur vet du? känner du igen mönstret som min häst visar?

ja, han blir öm vid njurarna vilket i sin tur leder till att han spänner baken. Så snart som han fått upp värmen (när jag lagt på täcke) blir det lite bättre, helt bra blir det först efter ett antal timmar i värmen (med täcket).

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 779
Senast: Stergo
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama