Regntäcke på täckeslösa hästar?

K

Klintan

Ni som inte har täcke på era hästar, och kör enligt den "täckeslösa modellen", lägger ni på täcke när det ösregnar? Eller tar ni in hästarna? Eller blir de sjöblöta och är fortfarande varma å goa?

Min nordis traskar täckeslös runt bland de andra täckade hästarna, sjöblöt men lycklig :p . Inte ett hutter så långt ögat kan nå. Men som en genuin häst-hypokondriker :smirk: funderar jag ju över om det är så sunt när temperaturen ligger runt 2-5 grader.

Så - hur gör ni andra? T ex ni med isis-ulltussar, de måste ju bli dyngsura?

Sv: Regntäcke på täckeslösa hästar?

Mina går på lösdrift med fri tillgång till sina boxar. Därför har jag ingen möjlighet att låta dem stå inne och torka över natten som vi gjorde innan lösdriften. så nu har jag börjat med täcke för allihop, även shettisen, när det (som nu) kommer snöblandat regn i flera dagar. Torr snö som går att borsta bort och inte tränger ner i pälsen är ju ingen fara, men som det är nu blir de blöta inpå skinnet. Dubbla uppsättnibngar täcken, där det ena torkar i pannrummet medan det andra torkar och skyddar hästen just nu alltså.
Men annars är det nakna hästar som gäller, de trivs bäst så!

Det beror helt på hästen, en häst med tjock och go vinterpäls som inte ryktas alltför ivrigt klarar mycket regn innan den blir blöt och kall. Känsliga, tunnpälsade välryktade hästar blir kalla snabbt och klarar inte många timmar utan att frysa.

Avgörande är också om hästarna har tillgång till mat och skydd. En häst som äter och har lä klarar sig bra mycket bättre än en hungrig häst som fullt ut utsätts för vädrets makter.

Klintan skrev:
Ni som inte har täcke på era hästar, och kör enligt den "täckeslösa modellen", lägger ni på täcke när det ösregnar? Eller tar ni in hästarna? Eller blir de sjöblöta och är fortfarande varma å goa?

Min nordis traskar täckeslös runt bland de andra täckade hästarna, sjöblöt men lycklig :p . Inte ett hutter så långt ögat kan nå. Men som en genuin häst-hypokondriker :smirk: funderar jag ju över om det är så sunt när temperaturen ligger runt 2-5 grader.

Jag har islänning på lösdrift. Nu är det ju snö här, men när det regnar så regnar det sällan 24 h/dygn. Så med den pälsen hon har hinner hon torka upp mellan skurarna i regel. Om jag känner in i pälsen vid huden så är hon helt torr där! Om det ösregnar i 2-3 dygn i sträck kanske hon skulle vätas igenom och behöva torka upp. Nu har hon även en TÄT granskog i hagen + ett vindskydd så det löser sig av sig självt!

Om din häst inte verkar huttra så tycker jag inte du behöver oroa dig. Håll uppsikt bara - känn INNE i pälsen - vid hudytan - om han inte verkar lida så finns ju ingen orsak att täcka.

Men.... om de har tillgång till boxarna lär de väl själva gå in och torka upp när de tycker det är dags istället för att stå ute och frysa??? :confused:

Har en isis-ulltuss :D . Hon huttrar och fryser aldrig, tycks det. Hon står inne på nätterna, och har fri tillgång till sin box på dagarna. Hon har aldrig täcke, och hon går aldrig in av sig själv när det det regnar eller snöar. Precis som Björk skrev så brukar jag också känna på min häst inne vid huden. Hon är aldrig blöt där, även om resten av hästen är dyngsur. Hon har bra päls, fri tillgång till hö och ryktas aldrig (jag borstar bara av det värsta innan jag rider) och det verkar som om hon klarar det mesta i väderväg finfint.

*lånar knapp*
Idag har de varit i "lill-hagen" pga den nya isbanan med vatten på *mutter* i den vanliga vinterhagen. (Riktig "Bambi på is" trots broddar fram.) I lill-hagen finns ett fåtal träd, men inget direkt skydd kan jag påstå. Halm läggs ut i hagen att knapra på. Snöblandat regn halva dagen idag. Men trots detta verkar hon pigg och hurtig, inte kall direkt någonstans. Hoppas att skenet inte bedrar.

Finns det något "idiotsäkert" ställe att känna på - är de kalla där så är de verkligen kalla? Hon har ju inte decimetertjock päls, även om hon jämförelsevis med täcke-hästarna är en riktig rufsboll. På ryggen är hon ju blöt rakt igenom, in på bara skinnet, vad jag kan känna. Eller åxå är jag blöt om fingrarna när jag känner efter :smirk: . Men hon är varm om magen - och där finns gott om plats att känna efter på :smirk: .

Annat är det med ett av de täckade halvbloden, hon huttrar så fort solen går i moln :crazy: .

Men intressant att höra hur ni andra gör. Tack för svar :bow: .

Klintan skrev:

Det beror på häst..

Åringen lallar runt otäckad, sjöblöt och varm. (de har mat och skydd i hagen). Dock kan jag om det blåser hårt och vräker ner snö/regn ta in lite tidigare för att hon inte ska börja frysa, jag vet ungefär var hennes gräns går. 12 h i nollgradigt och spöregn/det vräker ner snöslak ihop med vind gör att hon fryser. 10 timmar går bra. Så då går de in efter tio timmar.

Valacken däremot är en FRYSLORT när det kommer till väta, så han täckas vid nederbörd (tja nu täckas han ju hela vintern nu, men han har gått otäckad med men då får man täcka för väta). Annars skakar han så han hackar tänder och håller på att frysa häcken av sig efter bara några timmar.

Ang avgöra hur en häst fryser så går JAG efter hur de känns och ser ut. Dvs en häst som stor och skakar och ser håglös ut och bara hänger fryser och ska in. En häst som är dyngsur, känns kall om kroppen men har varma ÖRON och inte skakar får går kvar. EN häst som känns varm men skakar litegrann men inte verkar bry sig om det (dvs är som vanligt) får gå kvar.

Men båda mina visar tydligt när de fryser, de står och hänger på en och samma fläck (trots att de har både mat och skydd som sagt) och skakar och bryr sig inte om någonting.

Vi har en isis i våret stall som har täcke om det regnar eller snöar, för att hennes ägare ska kunna rida henne utan att vänta tills hon har torkat. Hon står inne på nätterna

lånar knapp...

min fjording hade täcke sammanlagt ca 10 ggr under de första 6 åren jag ägde honom, då gick han i hagar med skog och de hade även ett skjul att gå in i om de ville, men det gjorde han sällan. Han hade bara täcke om det regnade och blåste samtidigt som det var kallt. Nu är han 24 år och går i en hage utan skog, men med vindskydd, och då har han täcke lite oftare när det är kallt och regningt och blåsigt. Pga åldern tycker jag att det är fel att chansa och låta honom gå och frysa och spänna sig i hagen. Han sätter dock riktigt rejält med päls så han har bara ett fleecefodrat regntäcke, mer tycker jag inte att han behöver de dagarna.

Hej!

Fölen och 2-åringen går utan täcke. Våra gamla avelston har på sig varsit tunt Bucas Rain vid busväder, de har bra hull men en blödig matte! ;)
Brukar ha täcken på hästar som tränas, annars tycker jag gott att de kan gå utan.

MVH / Fia

Jag äger ett regn täcke som jag måste erkänna att jag har använt två gånger kanske på (ja låt säga)dom senaste två åren.
Även om det har ösregnat en hel dag så är dom inte blöta vid huden jag tror på det där att inte rykta bort skyddet då klarar dom sig alledes utmärkt.
Dom går ju oxå in på kvällen men står i ett sk ute stall, dom fryser alldrig.

I brist på vind och regnskydd i vinterhagen lägger jag regntäcke på vid dåligt väder (regn och blåst). Annars inget täcke. Dock, när hästen tränas mycket eller har något kroppsligt problem läggs täcke på oftare liksom på hästar som har svårt att hålla hullet. Halvblodet jag har nu har drabbats av belastningsfång och går i liten hage och hon täckas då så fort det är lite hög luftfuktighet ;)

är den enda i stallet som lägger täcke på ulltussen när det regnar.
dom har stor ligghall men går inte in tokstollarna.
eftersom dom går ute dygnet runt om dom inte rids på kvällen så vill jag ha täcke på.
dels för att kunna rida och dels för att min isis faktiskt fryser.
hästar som rids tycker jag behöver skyddas när vädret är för dåligt.
i går tog vi in alla hästarna så att dom fick torka upp efter allt regnande.
var bortrest i september och när ägaren kom ner i hagen stod min häst och skakade av köld.
det var så illa så hon nästan ringde vetrinären.
han blev gnuggad med halm och fick ett tjockt ylletäcke på sig samt mat.
det tog ett par timmar innan han han hämtade sig.
jag har varit med om att han skakat en gång förut men inte som denna gången.
det var då jag bestämde mig för täcke.
vi pratade om saken och kom fram till att han har så tjock päls att han svettas på dan( hals och bringa) om det är fint väder.
slår det sedan om till regn så blir han våt inpå skinnet.
nu rakar jag honom på halsen samt täckar vid regn och han mår kanon

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 688
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka