regntäcke eller inte?

L

lala

Jag har en islandshäst som går ute dygner runt. Han har aldrig täcke, han får klara sig med den tjocka vinterpälsen, men jag har funderat på om man kanske kan använda ett regntäck vid långa regnperioder? Om man sätter på ett ofodrat regntäcke så han håller sig torr när det kommer hemskt mycket regn, för han har ju vinterpäls som håller värmen. Kan man göra så eller blir det konstig för hästen att ha täcke på bara ibland? som sagt så tänkte jag ha ett ofodrat täcke...

Sv: regntäcke eller inte?

En islänning behöver då inget täcke. Jag anser att om hästen fryser eller är sjuk så kan den behöva täcke.

Ett täcke gör mer "skada än nytta" (fast ordet skada är inte rätt ord här i sammanhanget, så ta mig inte på orden), eftersom musklerna i hårsäckarna tränas i att resa sig och vrida sig efter behov (tänk på den luftiga vinterpälsen). Detta missar man genom att sätta på täcke. Sen spelar det kanske inte så stor roll om man bara har täcke ibland.

Jag tycker att din ide låter bra. Just det där med väta och kyla är ju så jobbigt. Men om du har vind/regnskydd så behövs det väl knappast, eftersom h*n kommer undan regn på det sättet.

Min arab får regntäcke på sig ett regntäcke när det regnar mkt för hon blir så öm i ryggmusklerna, shettisarna får klara sig utan täcken dock

Bara för att en islänning är en islänning är det inte alls säkert att den "klarar sig" utan täcke. Om det är ihållande regn i tex flera dagar och hästen aldrig får torka upp, får man ju se till att vätan inte kommer in till huden. Isåfall kvittar det vad det är för ras, då ska täcke på.

Om hästen inte fryser är det ingen fara...

Om man sätter på ett ofodrat regntäcke så han håller sig torr när det kommer hemskt mycket regn, för han har ju vinterpäls som håller värmen. Kan man göra så eller blir det konstig för hästen att ha täcke på bara ibland? som sagt så tänkte jag ha ett ofodrat täcke...

om det är plusgrader så skulle jag absolut köra på, det skadar inte hästen om det regnar massor och den inte har chansa att torka upp. du kanske vill ha den torr tills du ska rida osv?

ang. att den har vinterpäls så måste man komma ihåg att ett ofodrat täcke kan vara kallare för hästen än utan i den aspekten. därför att täcket trycker ner hårstråna och hindrar dessa att resa sig, vilket är funktionen för att hålla värmen. så är det KALL grader, så gör många fel när de tänker så att den har vinterpäls, och därför "bara" lägger på ett ofodrat täcke. då KYLER det MERA än om hästen fått gå utan och använda pälsens naturliga funktion. I kallgrader om man väljer att täcka, gör man det schysstast mot hästen att välja att täcke med lite varm foder. behöver inte vara mkt.

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
826
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Lingon
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10