Regnskållor??

R

ramada

Hej alla ni vetare av alla de slag.
Har ni sett något sådant förut?
Ser det ut som de typiska regnskållorna, hästen som har dem har haft dem mer eller mindre sedan i somras, någon som vet någon bra medtod för att hjälpa dem på traven att försvinna så att säga förutom att hålla honom torr.

th_000_0741.jpg

Sv: Regnskållor??

Hej
min häst fick också det i sommar och min veterinär tipsade mig att köpa klorhexidin på apoteket att tvätta med flera ggr om dagen då det är bakterier som måste torka ut.
Har din häst det på ställen som under pannlugg, man osv ska du se till att området blir fritt så att det kan tvättas ordentligt.
Jag sprayade på faktiskt, tyckte det funkade bättre.
Spray flaskor små kan man köpa på HM billigt och hälla över till.
Du ska absolut inte använda salvor odyl då det som sagt ska torka ut.
Har hästen det på kroppen ska du undvika täcken eftersom det blir fuktigt under.
Lycka till, men jag tycker nog du borde ta ut en veterinär då det smittar och din häst fortfarande har det, den kanske behöver ngn mer medicin?!

mvh/marie:) :)

Jag rekommenderar Hexocil... Ett schampoo som är bakteriedödande...
Jag tvättade min häst med det i några dagar,sen torkade regnskållorna,och började ge mig sig.... Tog inte många dagar förrän det gick på rätt håll.. Och min häst hade regnskållor överallt! :(
Men sen blev han jättefin igen... Blank o fin i pälsen!
Så prova Hexocil,finns att köpa i de flesta djuraffärer/hästaffärer...
Klorhexodin har jag oxå provat,med gott resultat!

humm.. svårt att se, men ser lite misstänkt ut .. ringorm?

Ok tack för tipsen, men det är inte min häst.
Han står i stallet med min häst och när jag råkade säga till denna tjejen att det smittar fick jag en sur blick och till svar att det smittar inte alls.
Jo då sa jag jag har pratat med två vetrinärer som säger samma sak, var noga med hygien o.s.v. tvätta täcken och dylikt som han haft hela tiden m.m.
till svar: -Sa dom vad man behandlar det med eller visst dom inte det!
Vi är två andra som har hästarna på samma ställe och efter ett halvårs sprayande av jodopax och han inte ser bättre ut försöker vi få fram sätt att hjälpa hästen på.

Min snart3 årige valack har regn skållor för andra året.
Förra året höll vi på att tvätta med hexocil schampo
. Blev bättre.
Men i år har vi inte gjort något. Det blir bra när de fäller av vinter pälsen.
Skorpona lossar då .

När min häst fick regnskollor så tvättade jag med äppelcidervinäger och miracle coat (tror jag det heter, svart flaska köpt på börjes). Gav hippotrim med men det hjälpte inte alls, utan det var tvättningen som funkade.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
823
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 777
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II