Fiorano
Trådstartare
Undrar om andras erfarenheter halv regnskållor. Köpte en pömsig treåring i mitt en av november som hade skållor över bogar, sida och hals. Klippte henne direkt och gjorde inte så mycket alls första veckorna och skållorna var oförändrade. Började sen tvätta 3-4 dagar/vecka med klorhexidinschampo. Några läkte men det kom nya bulor också. Fick svampschampo utskrivet, Malaseb och tvättar varannan gång med det.
Blir ändå inte av med skiten! Häst är nu halvklippt, står naken om nätterna. Bulorna blir som skorpor med rötter och vill inte försvinna. Och sen kommer regelbundet nya bulor. Veterinärer (plural) har tittat och säger bara att jag ska tvätta vidare och att regnskållor kan vara väldigt envisa. Häst fick en kortare penicillinbehandling pga ett sår och då tyckte jag det kom fler bulor.
Kan jag göra mer? Hur har ni behandlat regnskållor?
Blir ändå inte av med skiten! Häst är nu halvklippt, står naken om nätterna. Bulorna blir som skorpor med rötter och vill inte försvinna. Och sen kommer regelbundet nya bulor. Veterinärer (plural) har tittat och säger bara att jag ska tvätta vidare och att regnskållor kan vara väldigt envisa. Häst fick en kortare penicillinbehandling pga ett sår och då tyckte jag det kom fler bulor.
Kan jag göra mer? Hur har ni behandlat regnskållor?