Regnskållor

Hemi

Trådstartare
Mitt fullblod har fått regnskållor på rygg ben och lite i ansiktet, Köpt lactasydtvål som jag ska tvätta henne med, har hört att det ska vara smittsamt, men ingen annan har fått det.
När jag blir av med det, är det då återkommande på den hästen så hon får skyddas mot regnet året runt?
Benen kan jag inte direkt skydda, men hon får täckas vid regn året om isf...
Hon verkar inte lida av det mer än att hon är lite öm när man borstar på de utsatta ställena (hon har "privata" borstar nu)

Sv: Regnskållor

regnskållor är tydligen en blandning mellan bacill och svamp och blir pga att vi lägger täcken på våra hästar när det är fuktigt ute som i skåneland där jag bor. En del hästar får det ju även av misskötsel men det vanligaste är nog för täcke och fukt. Det bästa att ta på, å jag har försökt med ALLT! är virkon-s. Badda/skrubba på det varje dag. Byt och tvätta vojlock och schabrak för det är så det smittar. Det är inte från häst till häst om man int ehar samma saker på utan det är att tyget i sig suger åt sig och nästa gång du lägger på får hästen ännu mer. Jag är alltid noga att tvätta 1 g i veckan, täcken ska helst oxå tvättas. Allts som vidrör. Är ett j-la slavgöra att bli av med! Virkon-s är ju ganska rejält så jag brukar ta på lite silverlotion på. Av allt jag testat funkar detta bäst. Och att alltid låta hästen vara naken en liten stund efter så det hinner torka. Det är ju lite som fotsvamp. De ska hållas torrt och rent.

Hoppas du blir av med det!

Okey, vet inte riktigt hur hon fått det, har gått naken hela sommaren, börjat täcka henne nu då hon är lite frusen av sig.
Ska tvätta och låta henne stå naken till hon är torr iaf..
Kan inte tvätta täcket varje gåg jag tar av det för att tvätta henne, desinficera täcket då??

Täcket tvättar jag ca var 3:e vecka när det är tråkigt väder ute. Regn- sol-varmt-kallt omslag hela tiden. Prova med att spraya på virkon-s på täcket där det ligger meot kankse? Tar ju ett tag för det att torka med men det behöver du ju inte heller göra mer än kankse 1 g i veckan. Huvudsaken är ju bara att det försvinner, regnskållor kan leda till muskelknutor, en veterinärs ord, om man inte får bort det. Därför jag jobbar som en liten gnu när hon får sina, typ varje höst. :crazy:

Mitt fullblod har fått regnskållor på rygg ben och lite i ansiktet, Köpt lactasydtvål som jag ska tvätta henne med, har hört att det ska vara smittsamt, men ingen annan har fått det.
När jag blir av med det, är det då återkommande på den hästen så hon får skyddas mot regnet året runt?
Benen kan jag inte direkt skydda, men hon får täckas vid regn året om isf...
Hon verkar inte lida av det mer än att hon är lite öm när man borstar på de utsatta ställena (hon har "privata" borstar nu)

Regnskållor är egentligen ett lite missvisande namn - det är ju inte regn i sig som ger hudinfektionen och du behöver naturligtvis inte skydda din häst mot regn. Däremot ska du skydda mot fukt - blöt päls som torkar långsamt, kondens under täcken pga avdunstning från huden, svett osv. Bakterien som orsakar sjukdomen förekommer normalt på huden. Under gynnsamma omständigheter (fukt - ökad genomtränglighet i huden, nedsatt häst, kass mage - sämre immunförsvar) kan den "ta chansen" och uppföröka sig och orsaka en infektion i huden.

Behandlingen är i lindriga fall schamponering med antiseptiskt schampo eller baddning med dito lösning. Att bada hästen med lactacyd är helt meningslöst. Köp istället ett klorhexidinschampo på apoteket eller hos veterinären. Bada enligt instruktioner på förpackningen (beror på styrkan, 3% klorhexidinschampo som Douxo funkar var tredje dag, medan svagare schampon kan behöva användas oftare). Se till att hästen är helt torr innan du täckar den. Täcke, vojlock osv ska vara rena och hygieniska. Använd endast täcke med andasfunktion. Låt hästen "luftas" så mkt som möjligt - måste hon täckas alls just nu?

När infektionen är behandlad har inte hästen infektionen längre. Om en häst drabbas av återkommande infektioner kan man misstänka att den har en annan sjukdom i botten, t ex rubbad tarmflora, felaktig utfodring, allergi.

Okey.
Tvättar, smörjer, pillar och fixar på henne.
Hon är nedsatt och frusen, därav täcket. Blir väldigt stressad av att stå inne så går här på lösdrift.
Lossnar ganska mkt bitar nu, får sår på ryggen.
Läser på på en massa olika ställen, olik behandling och uppkomst nästan överallt. Kör på vad jag tycker verkar logiskt av det jag kollar.
Pigg och glad f.ö ingen smärta, lite öm bara. Hon visar annars tydligt om det är ngt som inte passar henne eller gör ont.

Fast å andra sidan torde nog Statens veterinärmedicinska anstalts länk jag gav dig vara en rätt så säker källa till behandling och info...eller hur ? Detsamma gäller Tant esters information.

Lactasyd är rätt meningslöst att använda då det inte är desinfekterande. Använd hellre Klorhexidin/klorhexidinschampo eller en jodlösning.

Ja visst, tvättar nu med klorhexidin nu fram iaf över helgen sen ska jag köpa klorhexidinschampo.
Får hoppas det ger reultat.. Skorpor börjar trilla av nu iaf.

Okey.
Tvättar, smörjer, pillar och fixar på henne.
Hon är nedsatt och frusen, därav täcket. Blir väldigt stressad av att stå inne så går här på lösdrift.
Lossnar ganska mkt bitar nu, får sår på ryggen.
Läser på på en massa olika ställen, olik behandling och uppkomst nästan överallt. Kör på vad jag tycker verkar logiskt av det jag kollar.
Pigg och glad f.ö ingen smärta, lite öm bara. Hon visar annars tydligt om det är ngt som inte passar henne eller gör ont.

Min gamla häst fick regnskållor på grund av nedsatt imunförsvar i samband med foderbyte (han fixade inte lusern). Han hade också väldigt tjock päls. Min gubbe hann tappa all päls i stort sett, dock var han pigg, kliade inte jättemycket heller faktiskt. Hade jag kunnat klippa honom hade jag gjort det för att få luft till skållorna. Man får kolla vad som gör att bakterien trivs, och sedan göra tvärt om dvs torrt och luftigt.

Något man måste tänka på när det gäller täcke är att man alltid har ett fleecetäcke eller liknande under regntäcke t ex. Det där nätfodret som brukar vara i regntäcken (anledningen till att de kallas för "andas"-täcken) är långt ifrån tillräckligt för att hålla undan fukten som hästen avger. Samma kan man göra med lite tjockare täcken så kan man tvätta fleecetäcket istället (lite lättare att övertyga make/sambo att använda tvättmaskinen till sådana täcken:angel:).

Har själv använt och slitit med klohexidin men det funkade inte på min, klorhexidinschampoot gjorde det bättre men det som verkligen tog udden av det var som sagt virkon-s och en sak till som jag kom på. Iofs vet jag inte hur stor del deta hade i det då allt var så samtidigt men i den vevan började hon bli masserad ordentligt av massör var 6:e vecka och jag masserade henne ordentligt varje dag med en sån där mjuk gummi grej. OCh som sagt så försvann de. Kankse en ökad blodcirkulation hjälper..?

Liknande trådar

Hästvård Häst diagnosticerad med regnskållor. Enligt vet fått ordinationen dagligt tvätt med Hibiscrub, raka om tjock päls (vilket hon har så...
Svar
1
· Visningar
593
Senast: MiniLi
·
Hästvård Varje höst och vinter är det samma sak, hästen får regnskållor. Vi luftar, vi badar, vi har bra täcken som andas, ser till att han inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 868
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 110
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur