Regnskållor? Ringorm? Foderrelaterade utslag?

Evergreen

Trådstartare
Från en dag till en annan var plötsligt ena sidan av halsen på min häst full av dessa utslag/knottror. De verkar inte klia eller göra ont.

pic_50f26c99ddf2b34feb954935.jpg

pic_50f26c989606ee02d900395c.jpg

Pälsen har nu lossnat på vissa av utslagen, och det har nästan blivit som små sår efter dom.

Inga andra hästar i stallet är drabbade.
Utslagen uppkom bara några dagar efter det att hästen kommit hem igen efter 6 veckor iväg på utbildning, därav mina tankar på något foderrelaterat...
De har dock inte spridit sig, och sitter endast på ena sidan av halsen.

Någon som har varit med om liknande utslag och tror sig veta vad detta kan vara?!

(Veterinär ska självklart kontaktas!)

Sv: Regnskållor? Ringorm? Foderrelaterade utslag?

Regnskållor. Tyvärr måste ni nog sanera hela stallet, din hästs täcken och utrustning osv. Kan behöva antibiotika.

Ser inte ut som ringorm iaf.
Köp hem klorhexidinschampo, skrubba drabbade områden och låt verka en stund innan du tvättar bort det.

Gör så varannan dag så brukar det försvinna och torka ut ganska snabbt.

Och tvätta täcken, borstar osv och använd inte samma borstar/vojlockar på andra hästar.

Min häst hade sådant förra året denna tidpunkt även i år igen. Allergisk reaktion.
Fick kortison o utvecklade sedan allvarlig hudinfektion. I år är det första dagen idag.

Knapp.

Jag tvättade med klorhexidinschampo var/varannan dag i några veckor, och utslagen förvandlades först till mjällande hårlösa fläckar av varierande storlek, för att sedan sakta försvinna :) Nu är dom i princip helt borta och pälsen har börjat växa ut igen.

Ser inte ut som regnskållor.
Regnskållor smittar dessutom INTE, drabbar hästar som varit fuktiga.. Täckade som otäckade, oftast oklippta långhåriga hästar

Tror förövrigt också på allergisk reaktion.. Försvinner det inte närmsta dagarna
Tycker jag du ska kontakta veterinär.

Vad sa veterinären?

Min ponny fick liknande av penicillin, på honom var det helt vanliga nässelutslag (allergisk reaktion). Har gått ner av sig självt på bara någon dag.

Min häst fick så förra året på betet. Fick stora köttsår och fick penicillin och kortison... otäckt! vet fortfarande inte vad det var....

Precis såna fick min häst då vi började med hösilage i höstas. Gick över av sig självt när han blivit van. Har läst mig till att det blir för surt i magen, foderkalk kan hjälpa, men på min gick de bort av sig självt och han har inte en enda nu, tog kanske en månad och han var inte påverkad på något sätt. Proteinknutor har jag också hört om, kanske ser liknande ut. Regnskållor hade min när jag köpte honom, han hade gått ute och varit blöt och lerig mycket, det var mest över manken och på ovansidan av hästen, där han varit blöt mest. Det läkte ut av sig självt utan att smitta någon annan häst. Men jag är inget proffs, detta är bara mina egna erfarenheter! Dock tycker jag att veterinärerna ofta verkar stå frågande till hudproblem..

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 994
Senast: lizzie
·
Hästvård Vår ena häst fick konstiga utslag i våras. Både i ansiktet, på halsen och bogen. I ansiktet blev han fläckvis hårlös, men inga stora...
Svar
7
· Visningar
5 945
Senast: Muninn
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 429
Senast: Piraja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur