regn på nyslagen vall

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns en bonde (modell ganska gammal) här i närheten som nästan varenda år sitter och slår minst en vall trots att väderprognosen varit tydlig med att det ska komma ordentligt med regn. Det är inte många av de 15 år vi bott här, som vi kunnat konstatera att han har fått in sitt hö eller hösilage utan att det har fått en eller flera regnskurar på sig.
Ibland funderar jag på om den här bonden vet något som vi andra inte vet - KAN det finnas någon anledning till att man faktiskt vill att det ska komma en skvätt regn på nyslagen vall? Eller är det så enkelt som att detta är en osedvanligt klantig bonde som aldrig lär sig av sina misstag?
 
En sån har vi i grannbyn också, fast vår är inte antik. Numer skojar vi om att vi inte behöver titta på vädret om det kommer att regna, vi tittar bara om han har slagit.
Jag kan inte se några uppsidor med att låta det regna på nyslaget hö, men de kanske sitter inne med hittills okända rön ;)
 
Det kan vara en fördel att det regnar då kan en del av sockret försvinna.
En jag känner slog sitt hö sen kom en rejäl regnskur, sockervärdet var ovanligt lågt sen när de gjorde en analys.
De trodde det berodde på regnet så det kan ligga något i det.
 
Jag kan inte se några uppsidor med att låta det regna på nyslaget hö, men de kanske sitter inne med hittills okända rön ;)
Det var väl nåt sånt jag funderade på...
Det kan vara en fördel att det regnar då kan en del av sockret försvinna.
En jag känner slog sitt hö sen kom en rejäl regnskur, sockervärdet var ovanligt lågt sen när de gjorde en analys.
De trodde det berodde på regnet så det kan ligga något i det.
Det kanske kan vara så, men jag har svårt att tro att en bonde som är 60+ och huvudsakligen odlat för mjölkkor i hela sitt liv (även om det funnits en hel del hästar på gården också) skulle lägga vikt på sockerhalten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 051
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 449
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp